marc_s3_88 schrijft:
Landmarcs schrijft:
" Ik ben electrisch niet geweldig geschoold. "
Je zou kunnen zeggen dat dit een geweldig understatement is.
Het is overigens wel heel eerlijk dat je je beperkte kennis zo ruiterlijk erkent.
'Ken u zelve..'zeg het spreekwoord, en waar heb je een forum voor: hulp vragen toch...
Wat heb je nu waarover gemeten ?
Met name de passage " er loopt 5,42 Volt weg uit de massa (?) " heeft een hoog Jomanda-gehalte.
Nieuwe metingen van zojuist:
Over de polen van de accu (nadat de lader vond dat de accu vol was) 11,72 Volt en met de klemmen los.
Met alleen de massaklem los en dan gemeten tussen de pool van de accu en de massakabel 4 Volt
Dan de controle van de zekeringen (contact staat uit):
1/2 : 2 volt
3/4 : niets (logisch zit niets achter)
5/6 : niets
7/8 : niets
Voor de zekerheid nogmaals de stroom tussen de pool en de massakabel gemeten terwijl de zekeringen er uit waren, en toch nog 2 volt gemeten.
Klopt het dan dat ik twee lekken heb? een ergens achter de eerste zekering en een nog ergens anders en die zou dan voor de zekeringenkast moeten ziten....
Dank voor alle hulp!!
MarcH
Goedemiddag MarcH,
Als je 2 Volt meet meet je geen stroom maar spanning.
Als je een beetje gevoelige meter hebt meet je ook een spanningsverschil tussen twee vingers.
Als alles losgekoppeld is meet je sowieso geen stroom omdat er geen stroomkring is. Wel is het mogelijk dat er een stroom loopt, maar dat is dan intern in je accu - in dat geval is je accu naar de accu-hemel.
En tussen de zekeringen hoor je geen spanningsverschil te meten, maar zoals gezegd: met een gevoelige meter meet je aan een open circuit makkelijk kleine verschillen.
(Om het even extra lastig te maken: je kan in bijzondere gevallen, waarbij er geen stroom loopt, zelfs grote spanningen meten - statische electriciteit is zo'n geval; hoge spanning en geen stroom, of als je zo'n gemeen pikje voelt, dan loopt er dus even een stroompje, daarna is de spanning weggevloeid.)
Zoek dus even uit hoe je stroom meet, graag in het 10A gebied, want als je in het mili-Ampère gebied zit gaat er waarschijnlijk iets (hopelijk een zekeringetje) in de multimeter stuk.
Stroom meet je met de meter
in de stroomkring.
Spanning meet je meestal met de meter ergens parallel: de ene meetpen op de massa, de andere op het te meten punt (of tussen twee punten in een stroomkring om de spanningsval te meten) -- het meten van een accu, gewoon tussen plus en min is dus een uitzondering (en dit zegt dus ook maar beperkt wat, pas als je die accu ook belast meet weet je meer).
Groeten MarcS