uitlijnen defender90

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
janosi

uitlijnen defender90

Berichtdoor janosi » 08 Jun 2012, 18:31

Kan iemand mij vertellen dat als mijn 90 is uitgelijnt en daarvoor licht naar rechts trok, volgens de print van de uitlijner nu perfect zou zijn......hij nu zelfs iets meer naar rechts trekt....
iemand een idee ???

groet Jan

JoostKenya

Re:uitlijnen defender90

Berichtdoor JoostKenya » 08 Jun 2012, 19:41

Een Defender heeft starre assen en dan valt er niet veel uit te lijnen. Je kunt bij een Defender alleen het toe/uit-spoor afstellen. Toe/uit-spoor heeft in principe geen effect op naar links of naar rechts trekken van de auto. Er is dus een ander probleem!

Zijn de banden wel netjes afgesleten?
Zit er overmatige speling in de fusees of in de wiellagers?
Zijn de rubbers van de langsarmen wel OK.

Probeer eerst eens de banden te wisselen en kijk wat er gebeurt.

Bij een auto met onafhankelijke wielophanging is het anders. Wanneer het wiel links een andere camber hoek heeft dan het wiel rechts, dan gaat de auto naar links of rechts trekken. Bij een starre as is dat in principe niet zo tenzij er een mechanisch probleem is.

janosi

Berichtdoor janosi » 09 Jun 2012, 13:09

Vanmorgen opnieuw even langs geweest bij Karelsen in Soest (Goede banden "Boer") hij heeft opnieuw gekeken en gezien dan de achteras scheef staat/stond nu is de (Ik denk Starre as die naar achter loopt een beetje verlengt door er langere bouten tegebruiken en moeren tussen te zetten ik zag samen met hun dat de as weer recht stond op het compueter systeem en de def. rijd nu dan ook weer veel beter met nog een heel klein beetje trek naar rechts.

wat denk je hebben ze dat goed opgelost??

Jan

janosi

Berichtdoor janosi » 09 Jun 2012, 13:10

Jij noemde dat volgens mij de langs armen !!!

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 09 Jun 2012, 13:47

janosi schrijft:
hij heeft opnieuw gekeken en gezien dan de achteras scheef staat/stond nu is de (Ik denk Starre as die naar achter loopt een beetje verlengt door er langere bouten tegebruiken en moeren tussen te zetten

Als de assen niet recht onder de auto staan kan je natuurlijk ook ellende verwachten.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt met die "langere bouten".
Kan je niet een foto maken?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jun 2012, 14:55

JoostKenya schrijft:
janosi schrijft:
hij heeft opnieuw gekeken en gezien dan de achteras scheef staat/stond nu is de (Ik denk Starre as die naar achter loopt een beetje verlengt door er langere bouten tegebruiken en moeren tussen te zetten

Als de assen niet recht onder de auto staan kan je natuurlijk ook ellende verwachten.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet precies wat je bedoelt met die "langere bouten".
Kan je niet een foto maken?

Bovendien heb ik vraagtekens bij de "uitlijner".
Zelfs als je een nachtje slaap gemist hebt kan je moeilijk missen dat een Defender starre assen heeft en dat je behalve uit/toespoor alleen kan controleren of de voor- en achteras recht voor elkaar staan. Als dan iemand met een klacht "hij trekt naar rechts" langskomt dan weet je toch - zelfs met je ogen dicht - waar je naar kan/moet kijken.

En ... een uitlijner moet toch ook weten dat het ook aan de banden kan liggen (ik had ooit twee "nieuwe" covers - onder een 2x4 - en die wou met deze "nieuwe" banden niet erg rechtuit rijden ... bleek één van de covers gewoon niet wat er opstond, dus een band met een bijna gelijke afrolomtrek - en bijna gelijk is dus verschillend).

Groeten MarcS

janosi

Berichtdoor janosi » 09 Jun 2012, 15:28

Misschien heb je wel gelijk met je vraag tekens! maar ik heb nog wel vertrouwen dat ze weten wat ze doen....??!!! (oke iets minder dan)
ben bezig met de foto's
ze hadden al wel de banden gewisseld van ls naar rs en voor naar achter.
Ik bedoelde iniedergeval de stangen die van de achterwielen naar voren lopen en daar bevestigd zitten met drie bouten en een rubber tussen schijf. daar hebben ze een vulling tussen gedaan om het achter wiel wat naar achteren te drukken 1 moer en een ring dikte ongeveer 7mm.

Jan

maar probeer nog even een fototje te plaatsen.

janosi

Berichtdoor janosi » 09 Jun 2012, 15:57

Even wat recht trekken, hij had in eerste instantie wel gezien en op zijn a viertje gezte dat er wat mis was met de achteras....dus wakker genoeg ik vergat dat alleen te vermelden! sorry.

vandaag heeft hij dan dus de stang die van het achterwiel loopt naar de bevestiging met drie bouten op het chassis en dat rubber tussen schijfje. daar heeft hij langere bouten in gezet met een moer en ring er tussen zodat de stang de achteras wat naar achteren drukt.
met gevolg dat de lr weer bijna helemaal strak rijd!

Ik best blij tot dat iemand mij gaat vertellen dat dat echt niet verstandig is natuurlijk. :unsure:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2012, 16:14

afgezien van het feit dat zo'n opvul-aktie niet nodig moet zijn, lijkt het me stug dat de oorzaak van het scheefstaan er mee opgelost is....dat bevestigingspunt aan het chassis schuift niet ineens 7mm op, dus ergens moet dat lengteverschil vandaan komen, en DAAR moet je het oplossen op een goede, nette manier....en een plaat die op een vlak hoort aan te liggen nu op 3 moertjes laten rusten noem ik geen nette goede manier
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 09 Jun 2012, 17:18

Ok, ik snap nu wat je bedoelt met die bouten.
Maar hoe kan de as nu scheef onder de auto staan?
Dan is of het chassis krom (ooit een maga klapper gemaakt?)
Of de langsarmen links en recht zijn verschillend?
Of de rubbers zijn versleten of afwijkend?

Het is niet echt gebruikelijk dat de achteras scheef staat bij een Defender!
Of de achteras is krom, maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Terug naar “Techniek”