Engine decarbonizer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re:Engine decarbonizer

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 21:42

Roger B. schrijft:

en als je die tank leeg reed en daarna weer alleen diesel er in had, hoe klonk ie dan?

oftewel, die betere (of in elk geval anders verlopende) verbranding, kwam dat van verandering in je verstuiver, of van veranderde samenstelling van je brandstof??

Precies roger, daar was ik dus ook nieuwsgierig naar en was mijn vraag dus ook op gericht.
Ik denk dat een schoon brandstofsysteem overigens ook al een groot verschil kan maken, denk hier bij aan bezinksel in de tank, grof vuil filteer en gewone brandstoffilter, en ook of je de tank vaak vrijwel leeg rijd of dat je op tijd tankt

Persoonlijk ben ik wel nieuwschierig naar de resultaten omdat de mijne wel goed loopt, maar niet zo zachtjes, beetje rauw zeg maar, en dat krijg ik er niet uit, dus een experiment met zo'n product kan denk ik geen kwaad

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2012, 22:06

Goedenavond Luke,

Geen Tdi300 maar een Td5: bijna 200.000 km géén conditioner, geen premium brandstof maar juist de goedkoopste pomp, zowel hier als in Frankrijk (daar m.n. de supermarkt-pompen), en verder ook zuinig met nieuwe olie. Echter ook zuinig met de motor belasten. Geen enkel probleem (tot ie op z'n kop eindigde).
Roetmeting was wel eens even wat meer werk: even in z'n 3 naar Bunschoten was dan het parool, dan was het roet ook weer van ver boven naar ver onder de grens.
Na die 200.000 km had ik wel eens een bescheiden bedenking mbt de "conditie", ik denk dat lucht-massa-meter, en inlaattraject incl. intercooler aan aandacht toe waren. Qua conditie is naar mijn idee een handige en eenvoudige maatstaf het verbruik - dwz zolang je geen ongewone dingen doet en langlopende verbruikscijfers op een rijtje hebt dan zie je of de motor gemiddeld het zelfde vermogen per liter diesel levert. (Alleen als je steeds langzamer zou gaan rijden omdat de auto steeds minder voor jou doet .... dan zou je misschien de mindere prestaties kunnen compenseren.)

Vlgs mij is het "rauwere" lopen van sommige motoren gewoon iets individueels van de motor (en misschien ook het gevolg van gelukkig of ongelukkig inrijden). Mijn oude Td5 liep heel mooi stil ("well done/bien cuit" zeker niet rauw :) ), maar hij was desondanks niet lui of asmatisch - dwz als het zo uitkomt trapik echt wel eens lekker door.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 22:14

Marc,

Zoals je ook al aangeeft, elek motor is weer anders, dwz een Td5 is al heel anders als een Tdi, Td5 is veel rustiger
En ook is de ene Td1 de andere niet dus het gaat echt per moter wat de verschillen in lopen betreft
Als voormalig dieselmonteur zijnde, en ook behoorlijk perfectionistisch ben ik wat motor betreft dus nogal pietluttig in eea
Motor op zich is Top en verbruikt geen druppel olie, en zeer recent nog geen 3 weken geleden) is die nieuwe turbo erop gegaan, en nu al merk ik dat verbruik zeer sterk is verbeterd (exacte cijfer heb ik nog niet maar zit inmiddels al op dik 550 km met deze tank en nog altijd niet in reserve)
Het ietwat rauw lopen is echter nog altijd een doorntje in het oog ;)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2012, 22:28

een van de dingen die rauw klinken van jouw motor zou kunnen verklaren is dat je compressie bij het vervangen van de koppakking iets verhoogd is door tikkie dunnere pakking en/of bewerking aan de kop/nieuwe kop (bijv ook door betere afdichting kleppen op klepzittingen)

hogere compressie hoor je ook terug in het dieselklopje

verder is elke inspuitpomp marginaal anders, zullen verstuivers op nozzle en veerspanning verouderen, verouderen motorsteunen waardoor het geluid van de motor ook veranderd enz enz...
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 22:36

Roger B. schrijft:
een van de dingen die rauw klinken van jouw motor zou kunnen verklaren is dat je compressie bij het vervangen van de koppakking iets verhoogd is door tikkie dunnere pakking en/of bewerking aan de kop/nieuwe kop (bijv ook door betere afdichting kleppen op klepzittingen)

verder is elke inspuitpomp marginaal anders, zullen verstuivers op nozzle en veerspanning verouderen, verouderen motorsteunen waardoor het geluid van de motor ook veranderd enz enz...

Roger,

Zit een nieuwe (dus ongevlakte) kop op met een 3 gaats (dikste) pakking, dus enige verschil kan zijn is toegenomen (iets) compressie.
Maar het klinkt inderdaad echt wel als een diesel klopje, en dus verdenk ik de verstuivers ervan, vandaar dat ik nieuwschierig ben of een reinigingsmiddeltje iets daaraan veranderd

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 22:41

Luke schrijft:
Roger B. schrijft:

Roger,

Zit een nieuwe (dus ongevlakte) kop op met een 3 gaats (dikste) pakking, dus enige verschil kan zijn is [strike]toegenomen[/strike] edit moet dus zijn afgenomen (iets) compressie.
Maar het klinkt inderdaad echt wel als een diesel klopje, en dus verdenk ik de verstuivers ervan, vandaar dat ik nieuwschierig ben of een reinigingsmiddeltje iets daaraan veranderd

Luke

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jun 2012, 22:42

Roger B. schrijft:
Edward schrijft:

Mijn eerste 300 kocht ik met 95K op de klok en van het onderhoud was niks bekend. Maat van me zat toen in de additieven en die heeft toen een zogenaamd professioneel middel in de tank geklokt. Dat deed hij vooral om mij te overtuigen, want ik geloofde er geen zak van.

Toentertijd sleutelden wij met een man of 10 in mijn werkplaats en alle 10 konden het verschil horen in lopen. Ook degenen die er die avond niet bij waren en de wagen pas later hoorden lopen. Moet wel zeggen dat hij er geen kloot beter door reed, nog steeds zo traag als dikke stront in de winter, maar hij klonk beter en de apk een week later was geen enkel punt. :huh: :huh:

Zeker de moeite waard. ;)

en als je die tank leeg reed en daarna weer alleen diesel er in had, hoe klonk ie dan?

oftewel, die betere (of in elk geval anders verlopende) verbranding, kwam dat van verandering in je verstuiver, of van veranderde samenstelling van je brandstof??

@willem 300.000km premium brandstof is 30.000 liter keer pakweg een duppie prijsverschil.... voor 3000 euro kun je al laten reviseren zo ongeveer...

Dat spul beïnvloed de verbranding nauwelijks maar zou het systeem schoonmaken. Ik heb het daarna gewoon bij elke beurt erbij gegooid en nooit problemen gehad met verstuivers, roetmetingen, etc. Daar is geen bewezen causaal verband, maar aangezien dat spul 20 tientjes per beurt kost kan me dat ook geen reet schelen. ;) ;)

Ook bij de Td5 en de Puma gooi ik die zooi erbij en die lopen ook allebei heel mooi. Da's voor mij bewijs genoeg. Voor objectieve resultaten gaan jullie maar naar TNO en TüV. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 12 Jun 2012, 22:51

Edward schrijft:
Roger B. schrijft:
Edward schrijft:

Mijn eerste 300 kocht ik met 95K op de klok en van het onderhoud was niks bekend. Maat van me zat toen in de additieven en die heeft toen een zogenaamd professioneel middel in de tank geklokt. Dat deed hij vooral om mij te overtuigen, want ik geloofde er geen zak van.

Toentertijd sleutelden wij met een man of 10 in mijn werkplaats en alle 10 konden het verschil horen in lopen. Ook degenen die er die avond niet bij waren en de wagen pas later hoorden lopen. Moet wel zeggen dat hij er geen kloot beter door reed, nog steeds zo traag als dikke stront in de winter, maar hij klonk beter en de apk een week later was geen enkel punt. :huh: :huh:

Zeker de moeite waard. ;)

@willem 300.000km premium brandstof is 30.000 liter keer pakweg een duppie prijsverschil.... voor 3000 euro kun je al laten reviseren zo ongeveer...

Dat spul beïnvloed de verbranding nauwelijks maar zou het systeem schoonmaken. Ik heb het daarna gewoon bij elke beurt erbij gegooid en nooit problemen gehad met verstuivers, roetmetingen, etc. Daar is geen bewezen causaal verband, maar aangezien dat spul 20 tientjes per beurt kost kan me dat ook geen reet schelen. ;) ;)

Ook bij de Td5 en de Puma gooi ik die zooi erbij en die lopen ook allebei heel mooi. Da's voor mij bewijs genoeg. Voor objectieve resultaten gaan jullie maar naar TNO en TüV. :P :P

Maar nou weet ik nog niet welk product je gebruikt ed :)

Luke

Luke

Berichtdoor Luke » 14 Jun 2012, 00:07

Ed,

Welk merk en of product gebruik je nou???

Luke

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jun 2012, 09:09

Luke schrijft:
Ed,

Welk merk en of product gebruik je nou???

Luke

Dat eerste merk weet ik nie meer nie, da ws een grote witte kan. :blush: Later Forté en nu gewoon spul van Würth.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”