ik heb laatst de bushes van mijn reactie armen (hockeysticks) van mijn defender td5 vervangen, 2 dagen rijden zonder problemen totdat vandaag ineens bij een willekeurige snelheid het wiel echt ongecontroleerd begon te schudden, als ik harder ging werd het erger en zag het echt heen en weer gaan, als ik remde nam het langzaam af.
ik heb hem opgekrikt om te checken maar hij heeft geen speling, ik zie wel dat de swivelbol lekt kan dat de oorzaak zijn? het schudden begint soms spontaan en niet bij een bepaalde snelheid dus het is geen uitbalanceren.
linkerwiel defender begint soms te schudden
linkerwiel defender begint soms te schudden
wat voor kleur tractor hedde gij?
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
De voorspanning van de fusee zal wel niet goed zijn. (Dat schudden wordt ook wel "Wobble of death" genoemd).
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
Hmm ... weet je zeker dat het alleen het linker wiel was ?
Zo ja dan zou ik het zoeken in de spoorstang en meer bepaald in de spoorstangkogels.
Zijn het beide wielen dan kan het van alles zijn: Panhardstang, pitmanarm, stuurstang(kogels) of dus de genoemde voorspanning.
En controleer als eerste nogmaals of alles echt vast zit zoals voorheen, want wat veranderd is is vaak de oorzaak. Ook de Panhard-stang kan vast lijken en toch spelen tonen, heel weinig is genoeg voor veel ongemak.
Groeten MarcS
Zo ja dan zou ik het zoeken in de spoorstang en meer bepaald in de spoorstangkogels.
Zijn het beide wielen dan kan het van alles zijn: Panhardstang, pitmanarm, stuurstang(kogels) of dus de genoemde voorspanning.
En controleer als eerste nogmaals of alles echt vast zit zoals voorheen, want wat veranderd is is vaak de oorzaak. Ook de Panhard-stang kan vast lijken en toch spelen tonen, heel weinig is genoeg voor veel ongemak.
Groeten MarcS
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
wat bedoel je met voorspanning fusee?
groeten mike
groeten mike
wat voor kleur tractor hedde gij?
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
Ik zou die speling op je wiel en op je lagers nog eens controleren.
leest echt als 'death wobble'.
Niet te ver meer door rijden totdat je echt zeker hebt gesteld dat de speling op je voorwiel lagers door een specialist/ iemand met echt verstand van auto's is gecontroleerd.
Daarna ook speling op de stuurstang controleren. Het schudden kan zo heftig zijn dat de bevestigingen in de stuurstang ook speling gaan krijgen.
Niet leuk.
leest echt als 'death wobble'.
Niet te ver meer door rijden totdat je echt zeker hebt gesteld dat de speling op je voorwiel lagers door een specialist/ iemand met echt verstand van auto's is gecontroleerd.
Daarna ook speling op de stuurstang controleren. Het schudden kan zo heftig zijn dat de bevestigingen in de stuurstang ook speling gaan krijgen.
Niet leuk.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
mikesbox schrijft:
In het kort komt het hier op neer dat je middels vulplaatjes, onder de bovenste fuseepen, kunt afstellen met wat voor kracht je de fusee kunt draaien. Hiertoe trek je met een unster aan het armpje waar de spoorstang aan zit. Dit moet met 1 - 1,5 kg gaan wanneer de fusee eenmaal in beweging is gezet (om hem op gang te krijgen moet je in eerste instantie iets harder trekken). De betreffende waarde is van een 300 Tdi uit 1998 (deze heeft boven en onder rollenlagers). Bij een series III en waarschijnlijk ook de "vroege" 90-110 daar waar een railkobush bovenin zit ligt de waarde hoger, namelijk 3,6-4,5 kg.
Wanneer er geen voorspanning is gaat het draaien veel te makkelijk en een lichte onbalans (die je normaal niet merkt) kan het wiebelen in gang zetten.
Je hebt lekkage bij de fusee, controleer even of de schaal niet ingevreten is door steenslag of de keerring (putjes of groef), anders helpt een nieuwe keerring maar tijdelijk.
Groet,
Erik
NB Normaal gesproken merk je tot zo'n 80 á 90 km per uur geen onbalans in de wielen, ook al zitten er dikke kluiten modder in of zijn de wielen helemaal niet gebalanceerd (toen ik nog een 109 Series III 2,25D had, liet ik de wielen niet balanceren, ik was al blij als ik de 90 km/u haalde).
wat bedoel je met voorspanning fusee?Hoe je de voorspanning van de fusees moet afstellen staat netjes beschreven in het werkplaatshandboek.
groeten mike
In het kort komt het hier op neer dat je middels vulplaatjes, onder de bovenste fuseepen, kunt afstellen met wat voor kracht je de fusee kunt draaien. Hiertoe trek je met een unster aan het armpje waar de spoorstang aan zit. Dit moet met 1 - 1,5 kg gaan wanneer de fusee eenmaal in beweging is gezet (om hem op gang te krijgen moet je in eerste instantie iets harder trekken). De betreffende waarde is van een 300 Tdi uit 1998 (deze heeft boven en onder rollenlagers). Bij een series III en waarschijnlijk ook de "vroege" 90-110 daar waar een railkobush bovenin zit ligt de waarde hoger, namelijk 3,6-4,5 kg.
Wanneer er geen voorspanning is gaat het draaien veel te makkelijk en een lichte onbalans (die je normaal niet merkt) kan het wiebelen in gang zetten.
Je hebt lekkage bij de fusee, controleer even of de schaal niet ingevreten is door steenslag of de keerring (putjes of groef), anders helpt een nieuwe keerring maar tijdelijk.
Groet,
Erik
NB Normaal gesproken merk je tot zo'n 80 á 90 km per uur geen onbalans in de wielen, ook al zitten er dikke kluiten modder in of zijn de wielen helemaal niet gebalanceerd (toen ik nog een 109 Series III 2,25D had, liet ik de wielen niet balanceren, ik was al blij als ik de 90 km/u haalde).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
je kunt fuseelagerspeling ook zien als te weinig voorspanning..... maar gezien de swivel lekkage denk ik meer aan speling dan aan te weinig voorspanning op de fuseelagers
gone
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
ik heb lopen zoeken op de rave cd maar ik kan het nergens vinden :( is er ook een aandraaimoment voor de rubberbus van de reactie arm waar hij aan het chassis zit? deze heb ik nl. op gevoel behoorlijk vast aangedraaid.
wat voor kleur tractor hedde gij?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:linkerwiel defender begint soms te schudden
als dat het probleem was zou je niet een zijdelings bewegend wiel hebben maar voorwaartse bewegening bij lastwissel. Die moer wordt volgens mij tegen een verdikking (met schijf ertussen) vastgezet, dus goed vast zal best ok zijn (kan nog steeds de rubber versleten zijn)
Als je één voorwiel van de grond hebt en je pakt dat wiel "op 6 en 12 uur" vast en probeert haaks op de lengteas van de auto wisselend en tegengesteld kracht te zetten, voel je dan speling?? en als je datzelfde "op 3 en 9 uur" doet??
grof gezegd kun je dan stellen:
Beide speling = wiellager
alleen 6 en 12 uur = fuseelager
alleen 3 en 9 uur is stuurkogel
Als je één voorwiel van de grond hebt en je pakt dat wiel "op 6 en 12 uur" vast en probeert haaks op de lengteas van de auto wisselend en tegengesteld kracht te zetten, voel je dan speling?? en als je datzelfde "op 3 en 9 uur" doet??
grof gezegd kun je dan stellen:
Beide speling = wiellager
alleen 6 en 12 uur = fuseelager
alleen 3 en 9 uur is stuurkogel
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten