Goede avond allen,
Ik rij met mijn 2009 Puma veel off road (gravel, zand en steen vaak omhoog). Naar mijn gevoel slaat de traction control erg snel in. Een wiel (meestal voorwiel) hoeft maar over een steentje te glijden of ik rij door een greppeltje en gelijk hoor ik de traction control brommen (incl lampje).
Kan de Traction control minder sensitief afgesteld worden? Als de band over een steentje gaat geen TC maar als hij echt gaat slippen wel?
Johan
Traction control minder sensitief op Puma 110
- vandestraatweg
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
Want? Wat is het nut? De TC van de Disco komt ook bij ieder kiezeltje in, maar waarom is dat verkeerd? :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- vandestraatweg
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
Ik heb na 33.000 km mijn rempads op gereden. Ik heb het idee dat het komt door het bijremmen van de TC. Maar goed, hoor graag als ik het verkeerd heb.
Heb jij dat bij de disco ook als je gangetje 10km per uur gaat?
Heb jij dat bij de disco ook als je gangetje 10km per uur gaat?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
vandestraatweg schrijft:
Mij lijkt dat je de Traction-Control af kan zetten door de zekering eruit te trekken (of een iets subtieler maatregel met een schakelaartje).
Als je heel veel grindwegen rijdt dan werkt de Traction-Control waarschijnlijk vaak voor niks, of zelfs tegen.
Overigens was ook bij de Td5 de Traction-Control aardig "sensitive", ik merk geen verschil tussen Td5 en Puma. Als je rustig een stoeprand afreed doet ie al kortstondig z'n werk.
Dat de Tranction-Control zo snel in actie komt heeft ook z'n goede kanten. Daar waar je hem echt nodig hebt wil je graag dat ie zo snel als mogelijk z'n best doet. Vlgs mij grijpt ie al in bij een beperkt aantal cm wielslip (gemeten aan het loopvlak).
Groeten MarcS
Ik heb na 33.000 km mijn rempads op gereden. Ik heb het idee dat het komt door het bijremmen van de TC. Maar goed, hoor graag als ik het verkeerd heb.
Heb jij dat bij de disco ook als je gangetje 10km per uur gaat?
Mij lijkt dat je de Traction-Control af kan zetten door de zekering eruit te trekken (of een iets subtieler maatregel met een schakelaartje).
Als je heel veel grindwegen rijdt dan werkt de Traction-Control waarschijnlijk vaak voor niks, of zelfs tegen.
Overigens was ook bij de Td5 de Traction-Control aardig "sensitive", ik merk geen verschil tussen Td5 en Puma. Als je rustig een stoeprand afreed doet ie al kortstondig z'n werk.
Dat de Tranction-Control zo snel in actie komt heeft ook z'n goede kanten. Daar waar je hem echt nodig hebt wil je graag dat ie zo snel als mogelijk z'n best doet. Vlgs mij grijpt ie al in bij een beperkt aantal cm wielslip (gemeten aan het loopvlak).
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
je kunt niks wijzigen aan de tc "gevoeligheid" dmv instellingen, uiteraard zou je wel kunnen "chiptunen" maar dat zou iemand dan voor je moeten uitzoeken en doen, denk niet dat je er een bestaande remap voorr kunt vinden....zoiets speciaal laten doen kun je jaaaaaaaaaaaaren remblokjes voor vervangen.
afhankelijk van hoe je verder rijdt is 33000 met remblokken nieteens heel absurd (ken er die de 20.000 niet of nauwelijks halen) en zoals gezegd, waarom zou je zonder tc willen? het grijpt in als er wielslip tov de andere wielen wordt geconstateerd en stopt daarmee zodra die slip er niet meer is....precies zoals het moet
afhankelijk van hoe je verder rijdt is 33000 met remblokken nieteens heel absurd (ken er die de 20.000 niet of nauwelijks halen) en zoals gezegd, waarom zou je zonder tc willen? het grijpt in als er wielslip tov de andere wielen wordt geconstateerd en stopt daarmee zodra die slip er niet meer is....precies zoals het moet
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
Roger B. schrijft:
Tja, ik kan me voorstellen dat je als je veel en vlot op gravel-wegen rijdt dat je niet per se ABS/ETC wilt. Bij tijd en wijle keert zich dat tegen je. Bij iets minder grip wil je liever ietsje "voetenvegen" om meer grip te vinden, en tijdens het remmen kan het helpen als de banden zich ietsje ingraven ipv bovenop het losse grind te blijven rollen. (Ik ken in Zweden ook wel voorbeelden waar je je afvraagt of de Traction-Control je wel echt helpt. Ik ben ook eens 60 km erg gehaast teruggereden - met een 2x4 - omdat de rugzak met geld en papieren was blijven staan .... 't is dan best een uitdaging om op de weg te blijven -- die rugzak stond er natuurlijk nog gewoon, de haast was dus voor niks.)
Dit zijn wel de limiet-omstandigheden. In slappe flodderige sneeuw kan je tegen een gelijksoortige (on)praktische grens aanlopen.
Meestal werkt de ABS/ETC errug goed. Rem maar eens helling af met links of rechts de wielen in een kleiige berm. Je ziet dan in de afdruk prachtig wat de ABS doet - steeds een heel kort stukje schuiven, en daarna weer grip. Je ziet ook waar het "misgaat" dwz als er steviger ondergrond onder de klei zit ... dan blijf je met de ABS boven op de klei rollen, en zonder .... krijg je, met wat geluk, grip op die steviger ondergrond.
Groeten MarcS
je kunt niks wijzigen aan de tc "gevoeligheid" dmv instellingen, uiteraard zou je wel kunnen "chiptunen" maar dat zou iemand dan voor je moeten uitzoeken en doen, denk niet dat je er een bestaande remap voorr kunt vinden....zoiets speciaal laten doen kun je jaaaaaaaaaaaaren remblokjes voor vervangen.
afhankelijk van hoe je verder rijdt is 33000 met remblokken nieteens heel absurd (ken er die de 20.000 niet of nauwelijks halen) en zoals gezegd, waarom zou je zonder tc willen? het grijpt in als er wielslip tov de andere wielen wordt geconstateerd en stopt daarmee zodra die slip er niet meer is....precies zoals het moet
Tja, ik kan me voorstellen dat je als je veel en vlot op gravel-wegen rijdt dat je niet per se ABS/ETC wilt. Bij tijd en wijle keert zich dat tegen je. Bij iets minder grip wil je liever ietsje "voetenvegen" om meer grip te vinden, en tijdens het remmen kan het helpen als de banden zich ietsje ingraven ipv bovenop het losse grind te blijven rollen. (Ik ken in Zweden ook wel voorbeelden waar je je afvraagt of de Traction-Control je wel echt helpt. Ik ben ook eens 60 km erg gehaast teruggereden - met een 2x4 - omdat de rugzak met geld en papieren was blijven staan .... 't is dan best een uitdaging om op de weg te blijven -- die rugzak stond er natuurlijk nog gewoon, de haast was dus voor niks.)
Dit zijn wel de limiet-omstandigheden. In slappe flodderige sneeuw kan je tegen een gelijksoortige (on)praktische grens aanlopen.
Meestal werkt de ABS/ETC errug goed. Rem maar eens helling af met links of rechts de wielen in een kleiige berm. Je ziet dan in de afdruk prachtig wat de ABS doet - steeds een heel kort stukje schuiven, en daarna weer grip. Je ziet ook waar het "misgaat" dwz als er steviger ondergrond onder de klei zit ... dan blijf je met de ABS boven op de klei rollen, en zonder .... krijg je, met wat geluk, grip op die steviger ondergrond.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
tuurlijk, maar later reageren is iets anders dan uitzetten, en uitzrtten betekend helaas ook je abs uitzetten, en dat kan erg vervelend zijn op een moment dat je het WEL had willen hebben, TC noodzaak is doorgaans minder acuut
gone
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
vandestraatweg schrijft:
De Disco lijkt juist bij langzaam rijden meer in te grijpen dan bij wat forser sturen. 33K met een set remblokken heb ik nog nooit gehaald, dan zit al lang op het staal. :P :P En achter verslijt ik ongeveer op twee sets op voor één.
Ik heb na 33.000 km mijn rempads op gereden. Ik heb het idee dat het komt door het bijremmen van de TC. Maar goed, hoor graag als ik het verkeerd heb.
Heb jij dat bij de disco ook als je gangetje 10km per uur gaat?
De Disco lijkt juist bij langzaam rijden meer in te grijpen dan bij wat forser sturen. 33K met een set remblokken heb ik nog nooit gehaald, dan zit al lang op het staal. :P :P En achter verslijt ik ongeveer op twee sets op voor één.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
Roger B. schrijft:
Precies, daarom heb ik ook nog steeds geen schakelaartje.
Ik heb echter een keertje (ja nog maar één keertje) gehad dat de Traction Crontrol zich echt tegen me keerde. Slappe kledderige sneeuw, maar dan wel veel. Zonder sneeuwkettingen gaf dat dus op de helling acuut een probleem -- nl spekglad en semi-verijsd zodra je er inreed. Met sneeuwkettingen kon je die semi-verijsde zooi wegkrijgen alleen greep dan de ETC permanent in, en dan nog kwam je maar meter voor meter vooruit. Zonder ETC zou dit ook geen feest zijn maar misschien ... met DiffLock en wat doorzetten zou het mogelijk geweest zijn een zeker vaartje te ontwikkelen .... (wat ook weer bedenkelijk is want je wilt niet verrast worden door nog erger zelf al gaat het helling op - waarbij remmen niet direct een zorg is - je wilt gewoon weg niet gaan schuiven als er sowieso al weinig reserve is).
Maar goed, de puristen zeggen dat ABS in grind en gravel ook tegen je kan werken. Zonder ABS kunnen je banden zich ingraven, met blijven ze bovenop en wordt de remwerking gestop zodra ze schuiven en dat doen ze makkelijk want je blijft over het grind rollen. (Het is dus een beetje als lopen over een vloer die bezaaid is met knikkers: als je bovenop die knikkers staat ...dan sta je niet lang .... kan je de knikkers opzij schuiven dan sta je ineens solide.)
Groeten MarcS
tuurlijk, maar later reageren is iets anders dan uitzetten, en uitzetten betekend helaas ook je abs uitzetten, en dat kan erg vervelend zijn op een moment dat je het WEL had willen hebben, TC noodzaak is doorgaans minder acuut
Precies, daarom heb ik ook nog steeds geen schakelaartje.
Ik heb echter een keertje (ja nog maar één keertje) gehad dat de Traction Crontrol zich echt tegen me keerde. Slappe kledderige sneeuw, maar dan wel veel. Zonder sneeuwkettingen gaf dat dus op de helling acuut een probleem -- nl spekglad en semi-verijsd zodra je er inreed. Met sneeuwkettingen kon je die semi-verijsde zooi wegkrijgen alleen greep dan de ETC permanent in, en dan nog kwam je maar meter voor meter vooruit. Zonder ETC zou dit ook geen feest zijn maar misschien ... met DiffLock en wat doorzetten zou het mogelijk geweest zijn een zeker vaartje te ontwikkelen .... (wat ook weer bedenkelijk is want je wilt niet verrast worden door nog erger zelf al gaat het helling op - waarbij remmen niet direct een zorg is - je wilt gewoon weg niet gaan schuiven als er sowieso al weinig reserve is).
Maar goed, de puristen zeggen dat ABS in grind en gravel ook tegen je kan werken. Zonder ABS kunnen je banden zich ingraven, met blijven ze bovenop en wordt de remwerking gestop zodra ze schuiven en dat doen ze makkelijk want je blijft over het grind rollen. (Het is dus een beetje als lopen over een vloer die bezaaid is met knikkers: als je bovenop die knikkers staat ...dan sta je niet lang .... kan je de knikkers opzij schuiven dan sta je ineens solide.)
Groeten MarcS
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Traction control minder sensitief op Puma 110
vandestraatweg schrijft:
Ik denk niet dat de bijdrage van de tractie controle op de remblok slijtage groot is. De tractie control werk voornamelijk bij lage snelheid (weinig kinetische energie). Remblok slijtage komt denk ik vooral tot stand bij remmen vanuit hoge snelheid (veel kinetische energie).
Ik heb na 33.000 km mijn rempads op gereden. Ik heb het idee dat het komt door het bijremmen van de TC. Maar goed, hoor graag als ik het verkeerd heb.
Heb jij dat bij de disco ook als je gangetje 10km per uur gaat?
Ik denk niet dat de bijdrage van de tractie controle op de remblok slijtage groot is. De tractie control werk voornamelijk bij lage snelheid (weinig kinetische energie). Remblok slijtage komt denk ik vooral tot stand bij remmen vanuit hoge snelheid (veel kinetische energie).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten