Traction control minder sensitief op Puma 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re:Traction control minder sensitief op Puma 110

Berichtdoor JoostKenya » 04 Jun 2012, 18:00

vandestraatweg schrijft:
Goede avond allen,

Ik rij met mijn 2009 Puma veel off road (gravel, zand en steen vaak omhoog). Naar mijn gevoel slaat de traction control erg snel in. Een wiel (meestal voorwiel) hoeft maar over een steentje te glijden of ik rij door een greppeltje en gelijk hoor ik de traction control brommen (incl lampje).

Kan de Traction control minder sensitief afgesteld worden? Als de band over een steentje gaat geen TC maar als hij echt gaat slippen wel?

Johan

De tractie control en het ABS van de oudere modellen vind ik ook niet echt geweldig.

De grootste beperking is naar mijn inschatting de dynamica van de hydraulisch module (Wabco). Daarom zal je met "chiptuning" van het ABS (zoals Roger suggereert) niet veel kunnen bereiken. Een ABS is namelijk niet zoals een motormanagement waarin je even een statisch kenveld kunt aanpassen zodat de karakteristiek significant verandert. De mogelijkheden van de regeling worden in grote mate bepaald door de bandbreedte van de actuatoren en de nauwkeurigheid van de wieltoerental sensoren (dat laatste vooral bij lage snelheid). Verwacht geen schokkende verbeteringen van een andere calibratie maar pas op voor verslechtering en instabiliteit.

Ik geloof dat modeljaar 2012 nu eindelijk een Bosch ABS/TC gekregen heeft. En ik verwacht eerlijk gezegd dat de regeling van die unit wat meer sophisticated is. Dus ga eens met een nieuwe Puma rijden en kijk of die het beter doet.

Zelf heb ik trouwens ondanks mijn verleden in ABS, ESP development helemaal niets van dit alles op mijn eigen Defender. En dat bevalt me prima.

vandestraatweg

Berichtdoor vandestraatweg » 04 Jun 2012, 19:22

Heren allen dank voor de jullie uiteenzetting van de TC en ABS. Als de TC aanslaat heb ik, met name bij steile (zand/grind) heuvels, het gevoel dat de auto kracht mist en dat de defender inhoud.

Alles lezende en overwegende denk ik dat ik het systeem maar moet nemen zoals het is. Zoals Joost schrijft kan het (snelle) slijten van de rempads ook komen door de vele heuvels die we hier hebben (mille colllines zoals dat in Rwanda heet).

En tenslotte zal ik het djeeeejeee geluid van de Wabco maar als positief beschouwen?

Johan

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2012, 19:23

ik bedoelde ook niet dat het gehele verloop met zo'n "chiptuning" "effe" aangepast kan, maar meer dat ie vanaf een bepaalde snelheid / onderling toerenverschil inschakeld oid, ook dat is iets wat je dan softwarematig aan zou moeten passen..
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 04 Jun 2012, 21:07

Roger B. schrijft:
ik bedoelde ook niet dat het gehele verloop met zo'n "chiptuning" "effe" aangepast kan, maar meer dat ie vanaf een bepaalde snelheid / onderling toerenverschil inschakeld oid, ook dat is iets wat je dan softwarematig aan zou moeten passen..

Probleem is, dat zijn dan slechts een paar getalletjes in de code. Die ga je denk ik nooit vinden tezij je zeer nauwe banden hebt met Wabco.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2012, 21:29

heb ik gezegd dat dat een simpele handeling was dan? ;) vandaar dat ik zei dat je voor die kosten jaaaaaaaaaren remblokjes kunt kopen :p
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 05 Jun 2012, 05:27

Roger B. schrijft:
heb ik gezegd dat dat een simpele handeling was dan? ;) vandaar dat ik zei dat je voor die kosten jaaaaaaaaaren remblokjes kunt kopen :p

afgezien van de kosten denk ik dat niemand ter wereld dit onafhankelijk van Wabco voor elkaar krijgt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jun 2012, 10:11

vandestraatweg schrijft:
Heren allen dank voor de jullie uiteenzetting van de TC en ABS. Als de TC aanslaat heb ik, met name bij steile (zand/grind) heuvels, het gevoel dat de auto kracht mist en dat de defender inhoud.

Alles lezende en overwegende denk ik dat ik het systeem maar moet nemen zoals het is. Zoals Joost schrijft kan het (snelle) slijten van de rempads ook komen door de vele heuvels die we hier hebben (mille collines zoals dat in Rwanda heet).

En tenslotte zal ik het djeeeejeee geluid van de Wabco maar als positief beschouwen?

Johan

Johan,

Probeer het eens zonder de zekering voor de ABS/ETC (vlgs mij kan je die er ongestraft uittrekken).
Wellicht zijn de collines sowieso gemene kuitenbijtertjes, en ligt het niet aan de ETC.
En wat ook nog een oorzaak kan zijn: heeft jouw Puma alle updates gehad? Mijn 2010 Puma had een (of meer) raar vermogensdipje(s)/haperingen ergens tussen de 1700-2000 toeren juist als je snelheid wilde houden op een (matige) helling -- dus bij het wat dieper intrappen van het gas. Na een soft-ware-update heb ik dit dipje niet meer gevoeld.

Goeten MarcS

Terug naar “Techniek”