Lijkt of er een 300 Tdi instaat zonder intercooler
Luke
Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Edward,
Onderdelen verschillen inderdaad nauwelijks van elkaar.
Range Rover onderstel zou goed kunnen.
Er is nog weinig origineel aan zo te zien. Wel een uitdaging bij onderhoud en onderdelen bestellen.
Met nummers van assen en motor (Disco 200 Tdi zo te zien) kun je wellicht wat meer info achterhalen. Als je de nummers kunt vinden en hier post zijn er vast mensen die kunnen helpen meer info te vinden.
Er zijn wel een paar zaken die je kunnen helpen (al weet ik ze niet precies) om beter een tijdsperiode te bepalen:
- Massieve schijven vs. geventileerde
- Breedte Radius arms
- Zo te zien zijn de bouten in de flens 6-kant. Ik dacht dat die op een gegeven moment 12-kant zijn geworden.
- Vorm flenzen op de differentielen
- Aantal splines op de steekassen
- Rubberen schijf in achterste aandrijfas
- etcetera, etcetera
En zo zijn er vast nog wel allerlei details die kunnen helpen. Iets voor Sherlock Holmes.
Ik gok erop dat het spul is van voor 1990 (de assen dan).
Groeten,
Franc.
Onderdelen verschillen inderdaad nauwelijks van elkaar.
Range Rover onderstel zou goed kunnen.
Er is nog weinig origineel aan zo te zien. Wel een uitdaging bij onderhoud en onderdelen bestellen.
Met nummers van assen en motor (Disco 200 Tdi zo te zien) kun je wellicht wat meer info achterhalen. Als je de nummers kunt vinden en hier post zijn er vast mensen die kunnen helpen meer info te vinden.
Er zijn wel een paar zaken die je kunnen helpen (al weet ik ze niet precies) om beter een tijdsperiode te bepalen:
- Massieve schijven vs. geventileerde
- Breedte Radius arms
- Zo te zien zijn de bouten in de flens 6-kant. Ik dacht dat die op een gegeven moment 12-kant zijn geworden.
- Vorm flenzen op de differentielen
- Aantal splines op de steekassen
- Rubberen schijf in achterste aandrijfas
- etcetera, etcetera
En zo zijn er vast nog wel allerlei details die kunnen helpen. Iets voor Sherlock Holmes.
Ik gok erop dat het spul is van voor 1990 (de assen dan).
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Luke schrijft:
nope... een 300TDI heeft de peilstok met gele t-greep ipv groen oog, vooraan langs het spruitstuk omhoog, niet halverwege zoals bij -->1
een 300 tdi heeft een thermostaathuis met kunststof "ontluchtingsdop" bovenop (-->2)
niet goed zichtbaar is de volgens mij andere waterpomp (kan ook door discoblok komen) en v-snaren ipv multibelt.
De slang/buis naar het inlaatspruitstuk lijkt toch echt vanuit de radiator te komen en dat wijst op intecooler... daarnaast zou het erg onlogisch zijn om vanaf de turbo (onder het inlaatspruitstuk) eerst naar de andere kant te gaan en van daar weer naar het inlaatspruitstuk, den dat er een intercooler in zit die dwars voor de radiator ligt ipv vertikaal er naast zoals origineel bij de 200/300tdi het geval is
Lijkt of er een 300 Tdi instaat zonder intercooler
Luke
nope... een 300TDI heeft de peilstok met gele t-greep ipv groen oog, vooraan langs het spruitstuk omhoog, niet halverwege zoals bij -->1
een 300 tdi heeft een thermostaathuis met kunststof "ontluchtingsdop" bovenop (-->2)
niet goed zichtbaar is de volgens mij andere waterpomp (kan ook door discoblok komen) en v-snaren ipv multibelt.
De slang/buis naar het inlaatspruitstuk lijkt toch echt vanuit de radiator te komen en dat wijst op intecooler... daarnaast zou het erg onlogisch zijn om vanaf de turbo (onder het inlaatspruitstuk) eerst naar de andere kant te gaan en van daar weer naar het inlaatspruitstuk, den dat er een intercooler in zit die dwars voor de radiator ligt ipv vertikaal er naast zoals origineel bij de 200/300tdi het geval is
gone
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Da's dus een serie 3 met een ander chassis, een andere motor en een andere body (of het moet een stage 1 zijn).
Lijkt me een probleempje geven op het 2/3 en 1/3 gebied.
Interessant wat de verzekeringsmaatschappij doet bij een complex ongeluk. (doden, invaliden).
Trouwens, de binnenspatborden zijn ook verschillend van kleur.
Lijkt me een probleempje geven op het 2/3 en 1/3 gebied.
Interessant wat de verzekeringsmaatschappij doet bij een complex ongeluk. (doden, invaliden).
Trouwens, de binnenspatborden zijn ook verschillend van kleur.
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
conny1 schrijft:
:blink: :blink:
Da's dus een serie 3 met een ander chassis, een andere motor en een andere body (of het moet een stage 1 zijn).
Lijkt me een probleempje geven op het 2/3 en 1/3 gebied.
Interessant wat de verzekeringsmaatschappij doet bij een complex ongeluk. (doden, invaliden).
Trouwens, de binnenspatborden zijn ook verschillend van kleur.
:blink: :blink:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Roger B. schrijft:
Roger, klopt helemaal wat je zegt, vandaar ook dat ik al zei "het LIJKT" maar het slangen verhaal radiateur naar inlaat vond ik ook al vreemd
Luke
Luke schrijft:
Lijkt of er een 300 Tdi instaat zonder intercooler
Luke
nope... een 300TDI heeft de peilstok met gele t-greep ipv groen oog, vooraan langs het spruitstuk omhoog, niet halverwege zoals bij -->1
een 300 tdi heeft een thermostaathuis met kunststof "ontluchtingsdop" bovenop (-->2)
niet goed zichtbaar is de volgens mij andere waterpomp (kan ook door discoblok komen) en v-snaren ipv multibelt.
De slang/buis naar het inlaatspruitstuk lijkt toch echt vanuit de radiator te komen en dat wijst op intecooler... daarnaast zou het erg onlogisch zijn om vanaf de turbo (onder het inlaatspruitstuk) eerst naar de andere kant te gaan en van daar weer naar het inlaatspruitstuk, den dat er een intercooler in zit die dwars voor de radiator ligt ipv vertikaal er naast zoals origineel bij de 200/300tdi het geval is
Roger, klopt helemaal wat je zegt, vandaar ook dat ik al zei "het LIJKT" maar het slangen verhaal radiateur naar inlaat vond ik ook al vreemd
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Tis inderdaad wel een ingenieus samengestelde bouwdoos en ik zou er persoonlijk dan ook niet al te zeker van zijn wat betreft die 2/3 - 1/3 regelgeving
luke
luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
larkenshoeve
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 03 Jun 2012, 17:04
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Wat bedoel je met de 2/3 - 1/3 regelgeving. Ik ben hier niet mee bekend....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
larkenshoeve schrijft:
Gedoeld wordt op de regelgeving waarbij een auto die niet voor minimaal 2/3 tot een bepaalde voorouder is te herleiden niet meer de identiteit kan hebben van dat minder dan 2/3 deel.
Daarbij geldt koets, chassis en motor+aandrijflijn ieder voor 1/3, en bovendien mag bij reparaties etc oud voor nieuw worden vervangen.
Omdat de Defender en voorouders geen echte koets hebben, dwz alle delen zijn vervangbaar, is deze egelgeving al een tikje tricky. Als je evenwel schroefveren en Disco/RangeRover aandrijflijn+motorisering hebt dan is het de vraag of er nog 2/3 "origineel" is (nl de schroefveren zijn minimaal een aanpassing van het chassis).
Een en ander wordt nog weer iets lastiger als de auto geimporteerd is met een aantal wijzigingen. Afhankelijk van de interpretatie van de regels zou je kunnen zeggen dat de import toestand het begin van het 1/3-2/3 verhaal is en dan kan een auto dus een stuk verder van zijn oorsprongsuitvoering afwijken voordat je problemen kunt krijgen.
Het probleem dat je kunt krijgen: de auto wordt als niet 1/3-2/3 erkend, en wordt dan dus als een nieuwbouw-auto gezien waarmee je aan allerlei nieuwe regels moet voldoen en erger nog: de auto is ineens niet belastingvrij en je krijgt een naheffing + boete + rente over die tijd dat de auto in jouw bezit was.
Groeten MarcS
Wat bedoel je met de 2/3 - 1/3 regelgeving. Ik ben hier niet mee bekend....
Gedoeld wordt op de regelgeving waarbij een auto die niet voor minimaal 2/3 tot een bepaalde voorouder is te herleiden niet meer de identiteit kan hebben van dat minder dan 2/3 deel.
Daarbij geldt koets, chassis en motor+aandrijflijn ieder voor 1/3, en bovendien mag bij reparaties etc oud voor nieuw worden vervangen.
Omdat de Defender en voorouders geen echte koets hebben, dwz alle delen zijn vervangbaar, is deze egelgeving al een tikje tricky. Als je evenwel schroefveren en Disco/RangeRover aandrijflijn+motorisering hebt dan is het de vraag of er nog 2/3 "origineel" is (nl de schroefveren zijn minimaal een aanpassing van het chassis).
Een en ander wordt nog weer iets lastiger als de auto geimporteerd is met een aantal wijzigingen. Afhankelijk van de interpretatie van de regels zou je kunnen zeggen dat de import toestand het begin van het 1/3-2/3 verhaal is en dan kan een auto dus een stuk verder van zijn oorsprongsuitvoering afwijken voordat je problemen kunt krijgen.
Het probleem dat je kunt krijgen: de auto wordt als niet 1/3-2/3 erkend, en wordt dan dus als een nieuwbouw-auto gezien waarmee je aan allerlei nieuwe regels moet voldoen en erger nog: de auto is ineens niet belastingvrij en je krijgt een naheffing + boete + rente over die tijd dat de auto in jouw bezit was.
Groeten MarcS
-
larkenshoeve
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 03 Jun 2012, 17:04
Re:Wiel afgebroken. Wie herkent het type?
Oké,da's duidelijk. Bedankt.
De auto is inderdaad in deze toestand geïmporteerd. Ik ga er maar vanuit dat dit dus oké is. Ik heb niet de intentie om er nog meer aan te veranderen :S
Ik heb net even met mijn buurman gesproken en hij stelt voor om op zoek te gaan naar een hele 2e hands vooras. Reden: onderdelen bij elkaar opgeteld is ook prijzig en de 'pot'(?) waar het wiel aanzat stond droog. Bovendien is het de vraag of we de 6 bouten er weer goed in krijgen. Zal opnieuw uitgeboord en getapt moeten worden.
Over die 'pot': ik het de olie voor de voor-differentieel wel een keer ververst maar blijkbaar zitten er aan de zijkanten (bij de wiel) ook nog afzonderlijke ruimtes (pot) om te verversen. Klopt dit?
Anyway...wat is jullie mening? En hoe kom ik aan een 2e hands (betaalbare) complete vooras?
Ik heb even gezocht naar wat nummers en kom op de differentieel de volgende nummers tegen:
Aan de ene kant:
B
GF
?? (kon ik niet ontcijferen. weren 2 characters)
20-12
Aan de andere kant:
29K L X
ROVER
HRC1124
Kan iemand op basis van deze cryptische nummers iets zeggen over het type as (type Land Rover en jaartal?)
Alvast weer hartelijk dank!
Edward
De auto is inderdaad in deze toestand geïmporteerd. Ik ga er maar vanuit dat dit dus oké is. Ik heb niet de intentie om er nog meer aan te veranderen :S
Ik heb net even met mijn buurman gesproken en hij stelt voor om op zoek te gaan naar een hele 2e hands vooras. Reden: onderdelen bij elkaar opgeteld is ook prijzig en de 'pot'(?) waar het wiel aanzat stond droog. Bovendien is het de vraag of we de 6 bouten er weer goed in krijgen. Zal opnieuw uitgeboord en getapt moeten worden.
Over die 'pot': ik het de olie voor de voor-differentieel wel een keer ververst maar blijkbaar zitten er aan de zijkanten (bij de wiel) ook nog afzonderlijke ruimtes (pot) om te verversen. Klopt dit?
Anyway...wat is jullie mening? En hoe kom ik aan een 2e hands (betaalbare) complete vooras?
Ik heb even gezocht naar wat nummers en kom op de differentieel de volgende nummers tegen:
Aan de ene kant:
B
GF
?? (kon ik niet ontcijferen. weren 2 characters)
20-12
Aan de andere kant:
29K L X
ROVER
HRC1124
Kan iemand op basis van deze cryptische nummers iets zeggen over het type as (type Land Rover en jaartal?)
Alvast weer hartelijk dank!
Edward
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten