Hallo,
Zolang ik mijn series 2a heb, staat 'ie scheef op de (parabool)veren (linkerkant staat lager dan rechts). Afgelopen weekend de bussen rondom vervangen (behoorlijk versleten) en de paraboolveren voor vervangen (waren doorgezakt). Hierdoor is de auto voor wel hoger komen te staan, de achterdeur staat nu weer vertikaal, maar nog steeds hangt 'ie naar links.
Vind ik toch zonde na alle moeite....
De vraag is nu, hoe op te lossen.. is het 'simpelweg' de veren links en rechts omzetten, of kan het nog ergens anders aan liggen? ....of moet ik het gewoon accepteren?
scheefstand series 2a
-
Roger B.
Re: scheefstand series 2a
links-recht wisselen kan helpen als het aan de veer ligt, maar de eenvoudigste manier is de lengte van de veerschommel, maar of dat dan effect heeft op het weggedrag....geen ervaring mee
gone
Re: scheefstand series 2a
Mijn series stond ook altijd wat scheef naar links, als je er op let staan volgens mij veel series scheef. Ben toen ermee gestopt om me er aan te ergeren en het te accepteren dat hij wat scheef stond :) Ook met nieuw spul.
Mvg Jan
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re:scheefstand series 2a
accepteren kan natuurlijk ook....maar nu nog niet !
ga eerst nog eens de veren van links naar rechts overzetten..
ga eerst nog eens de veren van links naar rechts overzetten..
bespaar je de moeite van het omzetten van de veer, heb ditzelfde euvel gehad, waar het aan ligt weet ik ook nog altijd niet, maar hij bleef bij mij evengoed nog scheef staan.. heb het ook leren accepteren, en met de jaren gaan de veren ook wat doorhangen, en wordt het iets minder..
suc6 ermee
suc6 ermee
B@rt
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider
Wisselen van de veren kan helpen. De veer aan de kant van de bestuurder hoort een iets krappere bocht te hebben om het gewicht te compenseren. Als je ze allebei op elkaar legt zie je het verschil.
-
Everhard Mulder
Ik heb een 110 uit 1984, hangt ook scheef naar links. Ik vraag me af of omzetten van de veren van links naar rechts, zal helpen. Als ik dat zou doen, gaat de auto dan niet naar rechts scheef hangen???
E. Mulder
E. Mulder
-
Roger B.
dat kan, maar is niet noodzakelijk. is afhankelijk van de oorzaak van het scheef staan. Komt dit volledig uit de veren, dan zal ie na wissel links-rechts (zowel voor als achter) evenveel naar rechts hangen.
gone
-
Landmarcs
Roger B. schrijft:
Da's een tikje vlot door de bocht.
Vaak is de auto links en rechts niet 100% in balans (in de betekenis van even veel gewicht).
Als ie links iets steviger op de veren drukt dan kunnen die linker veren "moe" worden en daardoor dus onder de gegeven belasting iets korter uitpakken.
Wissel je dan links rechts dan zou je - maar zo, maar wel als toevalstreffer - een evenwichtig eindresultaat kunnen hebben.
Echter bedank hierbij dat:
1º Bij een auto van 25 jaar oud hetzij de veren ook zo oud zijn, danwel die veren al eens gewisseld zijn voor ???. Misschien eenvoudigweg nieuwe veren monteren, gewoon standaard veren (bij een 110 kan je nu zelfs kiezen voor een dubbel-progressieve achter, dus onbeladen nog iets zachter).
2º Voor recht en scheef het bananen-verhaal geldt. "Waarom zijn de bananen krom?" "Omdat recht een bijzonder geval van krom is" Ofwel terug naar de LandRover: De auto kan op maar een manier recht staan en op heel veel manieren scheef -- het is dus eigenlijk een klein wondertje dat er nog zo veel ± recht staan.
Groeten MarcS
dat kan, maar is niet noodzakelijk. is afhankelijk van de oorzaak van het scheef staan. Komt dit volledig uit de veren, dan zal ie na wissel links-rechts (zowel voor als achter) evenveel naar rechts hangen.
Da's een tikje vlot door de bocht.
Vaak is de auto links en rechts niet 100% in balans (in de betekenis van even veel gewicht).
Als ie links iets steviger op de veren drukt dan kunnen die linker veren "moe" worden en daardoor dus onder de gegeven belasting iets korter uitpakken.
Wissel je dan links rechts dan zou je - maar zo, maar wel als toevalstreffer - een evenwichtig eindresultaat kunnen hebben.
Echter bedank hierbij dat:
1º Bij een auto van 25 jaar oud hetzij de veren ook zo oud zijn, danwel die veren al eens gewisseld zijn voor ???. Misschien eenvoudigweg nieuwe veren monteren, gewoon standaard veren (bij een 110 kan je nu zelfs kiezen voor een dubbel-progressieve achter, dus onbeladen nog iets zachter).
2º Voor recht en scheef het bananen-verhaal geldt. "Waarom zijn de bananen krom?" "Omdat recht een bijzonder geval van krom is" Ofwel terug naar de LandRover: De auto kan op maar een manier recht staan en op heel veel manieren scheef -- het is dus eigenlijk een klein wondertje dat er nog zo veel ± recht staan.
Groeten MarcS
-
Roger B.
ja en dan komt het dus ook NIET alleen uit de veren, maar ook uit de gewichtsverdeling
gone