scheefstand series 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
R1200C

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor R1200C » 02 Jun 2012, 14:27

Roger B. schrijft:
ja en dan komt het dus ook NIET alleen uit de veren, maar ook uit de gewichtsverdeling

Je bent briljant Roger!

Een (niet "de") oplossing is dan om met het gewicht te gaan spelen. Gewoon net zo lang lood er bij leggen tot de boel weer recht is. Of watertanks want als je dan een (andere) passagier mee neemt moet je de verdeling natuurlijk weer aanpassen :laugh:

D'n Harrie staat ook wat scheef op zijn poten (ook als ik er niet in zit). Het valt wel op en ik heb me ook al meer dan eens afgevraagd wat de oorzaak is en wat er aan te doen is. De veren die er onder zitten zijn nieuw dus echt moe kunnen die nog niet zijn.

Ik hou dit draadje wel in de gaten, mocht iemand een mooie oplossing hebben dan hoor ik hem graag!
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Jun 2012, 16:51

kwestie van meten waarin het zit.... staat het chassis scheef op de as, staat de body scheef op het chassis? veert de ene veer verder in dan de ander? zit er maatverschil in de bevestigingen van de veren (plaats op chassis, lengte van beugels en schommels)

daar waar het in zit kun je proberen te corrigeren.

Als het niet veel is kun je ook tussen veer en as een vulplaatje monteren
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2012, 21:17

Roger B. schrijft:
ja en dan komt het dus ook NIET alleen uit de veren, maar ook uit de gewichtsverdeling

Ja, Ja.
Ik doelde er ook op dat origineel voorveren worden gemonteerd die iets verschillend zijn omdat de gewichtsverdeling niet helemaal 50-50 is.

Dus als het na enige (geruime) tijd toch niet helemaal is wat het was ... waar ligt dat aan ??

Groeten MarcS

Hiddo

Berichtdoor Hiddo » 02 Jun 2012, 22:33

Blijkt maar dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'.. Vandaag de voor-veren links en rechts gewisseld. Alhoewel ik nauwelijks verschil kon meten tussen de 2 veren (1 mm verschil in hoogte) maakt het wel uit onder de auto. Staat nog niet helemaal recht, maar beduidend beter dan het was., nu nog ongeveer een (1) cm hoogte verschil gemeten vanaf het spatbord. Denk dat ik daar voorlopig wel aan kan wennen.

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Jun 2012, 23:04

Wat ik nog niemand heb horen noemen is de montage wijze van bladveren. Hoewel de veren in bussen zitten en je zou verwachten dat alles dus kan bewegen en zich zetten maakt het wel heel veel uit of je alles los monteert en dan de wagen op z'n veren zet en hem vlak zet of dat je lukraak dingen monteert en ook meteen vastdraait.

De enige manier om een serie goed op z'n veren te krijgen is alles handvast monteren en hem dan op z'n veren te zetten. Als je dan aan de body trekt kun je hem recht of scheef duwen en zo wat beter op z'n veren zetten. Maar 100% wordt het nooit......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”