scheefstand series 2a

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor R1200C » 02 Jun 2012, 14:27

Roger B. schrijft:
ja en dan komt het dus ook NIET alleen uit de veren, maar ook uit de gewichtsverdeling


Je bent briljant Roger!

Een (niet "de") oplossing is dan om met het gewicht te gaan spelen. Gewoon net zo lang lood er bij leggen tot de boel weer recht is. Of watertanks want als je dan een (andere) passagier mee neemt moet je de verdeling natuurlijk weer aanpassen :laugh:

D'n Harrie staat ook wat scheef op zijn poten (ook als ik er niet in zit). Het valt wel op en ik heb me ook al meer dan eens afgevraagd wat de oorzaak is en wat er aan te doen is. De veren die er onder zitten zijn nieuw dus echt moe kunnen die nog niet zijn.

Ik hou dit draadje wel in de gaten, mocht iemand een mooie oplossing hebben dan hoor ik hem graag!
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor Roger B. » 02 Jun 2012, 16:51

kwestie van meten waarin het zit.... staat het chassis scheef op de as, staat de body scheef op het chassis? veert de ene veer verder in dan de ander? zit er maatverschil in de bevestigingen van de veren (plaats op chassis, lengte van beugels en schommels)

daar waar het in zit kun je proberen te corrigeren.

Als het niet veel is kun je ook tussen veer en as een vulplaatje monteren
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2012, 21:17

Roger B. schrijft:
ja en dan komt het dus ook NIET alleen uit de veren, maar ook uit de gewichtsverdeling


Ja, Ja.
Ik doelde er ook op dat origineel voorveren worden gemonteerd die iets verschillend zijn omdat de gewichtsverdeling niet helemaal 50-50 is.

Dus als het na enige (geruime) tijd toch niet helemaal is wat het was ... waar ligt dat aan ??

Groeten MarcS

Hiddo
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 17:14
Locatie: Almere

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor Hiddo » 02 Jun 2012, 22:33

Blijkt maar dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'.. Vandaag de voor-veren links en rechts gewisseld. Alhoewel ik nauwelijks verschil kon meten tussen de 2 veren (1 mm verschil in hoogte) maakt het wel uit onder de auto. Staat nog niet helemaal recht, maar beduidend beter dan het was., nu nog ongeveer een (1) cm hoogte verschil gemeten vanaf het spatbord. Denk dat ik daar voorlopig wel aan kan wennen.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:scheefstand series 2a

Berichtdoor Edward » 02 Jun 2012, 23:04

Wat ik nog niemand heb horen noemen is de montage wijze van bladveren. Hoewel de veren in bussen zitten en je zou verwachten dat alles dus kan bewegen en zich zetten maakt het wel heel veel uit of je alles los monteert en dan de wagen op z'n veren zet en hem vlak zet of dat je lukraak dingen monteert en ook meteen vastdraait.

De enige manier om een serie goed op z'n veren te krijgen is alles handvast monteren en hem dan op z'n veren te zetten. Als je dan aan de body trekt kun je hem recht of scheef duwen en zo wat beter op z'n veren zetten. Maar 100% wordt het nooit......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten