Op het monet heb ik, wanneer de motorolie warm is, een irritante piep die bij de tuimelaaras wegkomt. Waarschijnlijk komt dit doordat er niet genoeg olie komt. (Zie ook topic: stoterstangen 3.5V8.)
Ik wil dus het motorblok gaan spoelen met Forte Flush en ben daarna uiteraard verse olie nodig.
Op het moment gebruik ik goedkope 15w40 olie.
Is er een bepaalde type olie die echt duidelijk beter is dan goedkope olie? Ik zoek eigenlijk olie die de motor nog iets stiller kan maken.
Als je naar olie gaat zoeken dan staan er altijd de mooiste verhalen bij maar welke maakt dus echt verschil met de goedkope olie.
Gr. Frank
Motorblok olie Defender V8
Re:Motorblok olie Defender V8
Frank,
Olie is een onderwerp van lange (religieuze?) discussies.
Ik gebruik minerale olie die voldoet aan de specs van de fabrikant en 20w50 (Heuts classic).
De nokkenas houdt van een hoger ZDDP gehalte. Moderne, dure (synthetische) olieeen kunnen meer kwaad doen dan goed. Het is nou eenmaal een oude motor.
Vaak is het een kwestie van wat experimenteren met verschillende merken.
Groeten,
Franc.
Olie is een onderwerp van lange (religieuze?) discussies.
Ik gebruik minerale olie die voldoet aan de specs van de fabrikant en 20w50 (Heuts classic).
De nokkenas houdt van een hoger ZDDP gehalte. Moderne, dure (synthetische) olieeen kunnen meer kwaad doen dan goed. Het is nou eenmaal een oude motor.
Vaak is het een kwestie van wat experimenteren met verschillende merken.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
He Franc,
Hoe gaat dat in de winter met 20w50? Is dat niet een beetje te dik?
En door die dikker olie, heb je dan minder snel kans op tikkende klepstoters?
Gr. Frank
Hoe gaat dat in de winter met 20w50? Is dat niet een beetje te dik?
En door die dikker olie, heb je dan minder snel kans op tikkende klepstoters?
Gr. Frank
Frank,
Tot nu toe prima in de winter, maar ik overweeg wel om in de herfstbeurt er 15w40/50 in te gooien (goedkope, minerale).
En inderdaad, met te dunne olie kunnen je klepstoters gaan tikken.
Dat piepen van jou, geen idee. Ik neem aan dat je oliedruk wel OK is?
Groeten,
Franc.
Tot nu toe prima in de winter, maar ik overweeg wel om in de herfstbeurt er 15w40/50 in te gooien (goedkope, minerale).
En inderdaad, met te dunne olie kunnen je klepstoters gaan tikken.
Dat piepen van jou, geen idee. Ik neem aan dat je oliedruk wel OK is?
Groeten,
Franc.
Ik heb voor weinig aan een nieuwe oliepomp kunnen komen dus deze ga ik binnenkort met nieuwe tandwielen monteren, motor flushen en dan denk ik dat alles beter is dan ooit te voren ;)
Het oliepomp tandwiel met de as eraan vast, zit deze ook gewoon los? Kan ik deze er ook zo uitpakken als de oliepomp ervoor weg is? Als dat zo is hoef ik niet de ontsteking te verwijderen?
Het oliepomp tandwiel met de as eraan vast, zit deze ook gewoon los? Kan ik deze er ook zo uitpakken als de oliepomp ervoor weg is? Als dat zo is hoef ik niet de ontsteking te verwijderen?
Frank.
Ik weet niet wat je met oliepomp bedoelt, maar alles kun je er zo uithalen.
Groeten,
Franc
Ik weet niet wat je met oliepomp bedoelt, maar alles kun je er zo uithalen.
Groeten,
Franc
Dit ding bedoel ik ;) 

Frank,
Aha, ja die kun je er zo uithalen.
Het kan een beetje hakerig draaien in het begin, want de tandwielen slijten wat in op het dekseltje. Ik neem aan dat je het kleine tandwieltje ook nieuw hebt?
En om het helemaal goed te doen ook het overdrukventiel (plunjer + veer).
Groeten,
Franc.
Aha, ja die kun je er zo uithalen.
Het kan een beetje hakerig draaien in het begin, want de tandwielen slijten wat in op het dekseltje. Ik neem aan dat je het kleine tandwieltje ook nieuw hebt?
En om het helemaal goed te doen ook het overdrukventiel (plunjer + veer).
Groeten,
Franc.
Ik heb alles nieuw liggen, alleen de plunjer/pressure valve had ik ook al willen vervangen bij mijn huidige/oude oliepomp alleen ging deze er toen niet soepel in op en neer... Dus even kijken of ik de oude of de nieuwe ga gebruiken. Iig gebruik ik een nieuwe veer.
Gr. Frank
Gr. Frank