Hoi.
Ik heb net mijn overdrive in mijn 109 SIII met 2,5L D gezet. Maar nu bij de eerste test ronde maakt dat ding enorm veel lawaai en rij ik sneller zonder dan met overdrive.
Zonder 105 KM/U (GPS)
Met 90 KM/U (GPS)
voordat ik hem heb geplaatst liep hij met de hand wel soepel. Het toeren tal gaat echter wel naar beneden.
Iemand enig idee?
sneller zonder dan met overdrive.
sneller zonder dan met overdrive.
haaks is ook maar relatief!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Adriaan20 schrijft:
Enorm veel lawaai ... is de overdrive wellicht aan een revisie toe ?
Dan de topsnelheden ... bij hoeveel toeren? en op welke banden, en heb je bijv veel lading of een roofrack.
Vul deze oefening eens in: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html
En tenslotte: het is met een auto net als op de fiets -- bij een te hoge versnelling rijd je wellicht wel relaxed maar niet per se harder. Ofwel, voorbij een zeker toerental (of trapritme) neemt het totaal afgegeven vermogen af, en heb je dus een lagere topsnelheid.
Echter, mij lijkt die top van 105 Km/u met een 2,5 NA aan de magere kant (dus ook nog eens een motorblok-revisie ??) .
Groeten MarcS
Hoi.
Ik heb net mijn overdrive in mijn 109 SIII met 2,5L D gezet. Maar nu bij de eerste test ronde maakt dat ding enorm veel lawaai en rij ik sneller zonder dan met overdrive.
Zonder 105 KM/U (GPS)
Met 90 KM/U (GPS)
voordat ik hem heb geplaatst liep hij met de hand wel soepel. Het toeren tal gaat echter wel naar beneden.
Iemand enig idee?
Enorm veel lawaai ... is de overdrive wellicht aan een revisie toe ?
Dan de topsnelheden ... bij hoeveel toeren? en op welke banden, en heb je bijv veel lading of een roofrack.
Vul deze oefening eens in: http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html
En tenslotte: het is met een auto net als op de fiets -- bij een te hoge versnelling rijd je wellicht wel relaxed maar niet per se harder. Ofwel, voorbij een zeker toerental (of trapritme) neemt het totaal afgegeven vermogen af, en heb je dus een lagere topsnelheid.
Echter, mij lijkt die top van 105 Km/u met een 2,5 NA aan de magere kant (dus ook nog eens een motorblok-revisie ??) .
Groeten MarcS
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Nou het is net een revisie motor van ron. dus denk dat dat wel goed zit.
als ik de overdrive inschakel voelt het als veel tegen wind en komt de motor niet meer op zijn max toeren ( geen idee hoeveel ik heb geen teller)
denk zelf iets met diesel toevoer. denk niet dat het wrijving in de overdrive is heb er namelijk geen last van in z'n 3.
de overdrive heeft tijden zonder olie in de kast gestaan dus ik kijk het even aan en als het zo blijft word het revisie. verder banden maat ga ik even kijken en er zit een roofrack op.
als ik de overdrive inschakel voelt het als veel tegen wind en komt de motor niet meer op zijn max toeren ( geen idee hoeveel ik heb geen teller)
denk zelf iets met diesel toevoer. denk niet dat het wrijving in de overdrive is heb er namelijk geen last van in z'n 3.
de overdrive heeft tijden zonder olie in de kast gestaan dus ik kijk het even aan en als het zo blijft word het revisie. verder banden maat ga ik even kijken en er zit een roofrack op.
haaks is ook maar relatief!
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Uhm....
Lees eens iets over een versnellingsbak.
Waarom heeft je auto een topsnelheid? 1. Vermogen en koppel van de motor is beperkt 2. Luchtweerstand 3. Totale overbrengingsverhouding van alle differentielen, tussenbak, overdrive, versnellingsbak.
Met overdrive heb je een extra vertraging (we noemen het wel een versnellingsbak, maar die zit eigenlijk vol met vertragingen om het motortoerental te vertragen naar het wielen toerental).
Je toerental wordt wel verlaagd, maar heb je daar ook voldoende vermogen om je Land Rover z'n snelheid te handhaven/ te verhogen????
Je hebt te weinig vermogen om met die overdrive de gewenste snelheid van 105 km/hr te halen - de overbrengings verhouding is te groot. Vandaar dat je terug valt naar 95 km/hr. Daar is de luchtweerstand kleiner en is je motorvermogen en koppel genoeg om de snelheid te handhaven.
Mocht het zo zijn dat je veronderstelt dat je met je huidige motorvermogen en de overdrive wel een hogere snelheid kunt halen: bouw dan meerdere overdrives in en je gaat geheid harder dan de snelheid van het geluid. Mocht dat lukken, dan horen we dat en dan schrijf ik persoonlijk naar de Nobel commissie voor een prijsje voor baanbrekend werk in de fysica. Overigens kun je dan leuk geld verdienen bij een van de gerenomeerde F1 teams. :blush:
Lees eens iets over een versnellingsbak.
Waarom heeft je auto een topsnelheid? 1. Vermogen en koppel van de motor is beperkt 2. Luchtweerstand 3. Totale overbrengingsverhouding van alle differentielen, tussenbak, overdrive, versnellingsbak.
Met overdrive heb je een extra vertraging (we noemen het wel een versnellingsbak, maar die zit eigenlijk vol met vertragingen om het motortoerental te vertragen naar het wielen toerental).
Je toerental wordt wel verlaagd, maar heb je daar ook voldoende vermogen om je Land Rover z'n snelheid te handhaven/ te verhogen????
Je hebt te weinig vermogen om met die overdrive de gewenste snelheid van 105 km/hr te halen - de overbrengings verhouding is te groot. Vandaar dat je terug valt naar 95 km/hr. Daar is de luchtweerstand kleiner en is je motorvermogen en koppel genoeg om de snelheid te handhaven.
Mocht het zo zijn dat je veronderstelt dat je met je huidige motorvermogen en de overdrive wel een hogere snelheid kunt halen: bouw dan meerdere overdrives in en je gaat geheid harder dan de snelheid van het geluid. Mocht dat lukken, dan horen we dat en dan schrijf ik persoonlijk naar de Nobel commissie voor een prijsje voor baanbrekend werk in de fysica. Overigens kun je dan leuk geld verdienen bij een van de gerenomeerde F1 teams. :blush:
Re:sneller zonder dan met overdrive.
nou
ik weet het niet maar volgens alles en iedereen moet je sneller kunnen.
http://www.landrover.net/overdrive/
It does this by reducing the final drive ratio by 0.782:1. As a result your Land Rover will gain a speed increase of 27.88%.
ik weet het niet maar volgens alles en iedereen moet je sneller kunnen.
http://www.landrover.net/overdrive/
It does this by reducing the final drive ratio by 0.782:1. As a result your Land Rover will gain a speed increase of 27.88%.
haaks is ook maar relatief!
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Adriaan20 schrijft:
Tja ... Je moet niet alles en iedereen geloven.
Het is overigens wel waar wanneer je max snelheid door de max toeren beperkt wordt.
Zoals eerder al gezegd: het is een kwestie van koppel en vermogen en de weerstand van het voertuig.
Misschien moet je eens op de fiets stappen. Als de regel van "alles en iedereen" algemeen geldend was dan zou je moeiteloos Greg LeMond, Zoetemelk en al die anderen voorbijsnellen door maar een zwaar genoeg verzet te monteren.
Of, als je niet op de fiets wilt: gewoon iedere helling op stuiven hoe steil dan ook, in altijd de hoogste versnelling ...
Groeten MarcS
PS Het blijft natuurlijk de vraag of je met een 2,5 NA genoegen moet nemen met 105 km/u in de hoogste versnelling. Heb je een groot roofrack en "foute" banden, dan is dat misschien de verklaring. Zoniet dan lijkt mij het aan de lage kant (maar ik ben niet precies op de hoogte van de prestaties van de 2,5 NA).
PS2 Als de overdrive veel herrie maakt dan mag je aannemen dat er ook vermogen "zoek" raakt in de overdrive.
nou
ik weet het niet maar volgens alles en iedereen moet je sneller kunnen.
http://www.landrover.net/overdrive/
It does this by reducing the final drive ratio by 0.782:1. As a result your Land Rover will gain a speed increase of 27.88%.
Tja ... Je moet niet alles en iedereen geloven.
Het is overigens wel waar wanneer je max snelheid door de max toeren beperkt wordt.
Zoals eerder al gezegd: het is een kwestie van koppel en vermogen en de weerstand van het voertuig.
Misschien moet je eens op de fiets stappen. Als de regel van "alles en iedereen" algemeen geldend was dan zou je moeiteloos Greg LeMond, Zoetemelk en al die anderen voorbijsnellen door maar een zwaar genoeg verzet te monteren.
Of, als je niet op de fiets wilt: gewoon iedere helling op stuiven hoe steil dan ook, in altijd de hoogste versnelling ...
Groeten MarcS
PS Het blijft natuurlijk de vraag of je met een 2,5 NA genoegen moet nemen met 105 km/u in de hoogste versnelling. Heb je een groot roofrack en "foute" banden, dan is dat misschien de verklaring. Zoniet dan lijkt mij het aan de lage kant (maar ik ben niet precies op de hoogte van de prestaties van de 2,5 NA).
PS2 Als de overdrive veel herrie maakt dan mag je aannemen dat er ook vermogen "zoek" raakt in de overdrive.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Adriaan20 schrijft:
Zeker, in Zwitserland, berg af op de autosnelweg en de wind in de rug, 115-120 km/h op de teller met een 109 series III 2,25 D met overdrive.
Een keertje gedaan en nooit weer (het stuurt niet lekker bij zo'n snelheid, nog afgezien van eventueel remmen).
Normaal loopt de auto dood in de (tegen)wind. Met overdrive net ietsje eerder.
Dat het in de 3e versnelling met overdive wel goed loopt komt omdat 3e + overdrive ongeveer hetzelfde is als de 4e versnelling zonder overdrive.
Zoals Phillip ook al schrijft, je hebt te weinig vermogen. Soms met veel tegenwind ben je blij als je de 80 km/h haalt (met een 2,25 D)
Groet,
Erik.
nou
ik weet het niet maar volgens alles en iedereen moet je sneller kunnen.
Zeker, in Zwitserland, berg af op de autosnelweg en de wind in de rug, 115-120 km/h op de teller met een 109 series III 2,25 D met overdrive.
Een keertje gedaan en nooit weer (het stuurt niet lekker bij zo'n snelheid, nog afgezien van eventueel remmen).
Normaal loopt de auto dood in de (tegen)wind. Met overdrive net ietsje eerder.
Dat het in de 3e versnelling met overdive wel goed loopt komt omdat 3e + overdrive ongeveer hetzelfde is als de 4e versnelling zonder overdrive.
Zoals Phillip ook al schrijft, je hebt te weinig vermogen. Soms met veel tegenwind ben je blij als je de 80 km/h haalt (met een 2,25 D)
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Mijn Series 2a diesel rijd perfect met een fairy overdrive. Het voelt als een extra hogere versnelling, heeft nog trekkracht en loopt harder en met minder toeren als ik hem inschakel. Nauwelijks extra geluid van de bak.
Het lijkt mij heel simpel, als je de overdrive inschakelt maakt ie een bak herrie en je auto is ineens niet meer vooruit te branden... lijkt me logisch dat de overdrive niet goed is.
Groet
Bart
Het lijkt mij heel simpel, als je de overdrive inschakelt maakt ie een bak herrie en je auto is ineens niet meer vooruit te branden... lijkt me logisch dat de overdrive niet goed is.
Groet
Bart
Beter één Land Rover in de hand, dan helemaal geen hand!
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:sneller zonder dan met overdrive.
toch klopt het verhaal van vermogen en weerstand..
de top ligt daar waar je motorvermogen nog net rol- lucht- en wrijvingsweerstand kan overwinnen, door je overdrive daalt het toerental bij gelijke snelheid, als bij dat lagere toerental niet voldoende vermogen beschikbaar is, zal je snelheid terugvallen....
en mbt de opmerking dat je snelheid hoger wordt met overdrive..... ja, bij gelijk toerental en ingeschakelde versnelling is de (theoretische) snelheid met overdrive hoger dan zonder. ze zeggen niet dat de top stijgt onder gelijke omstandigheden
de top ligt daar waar je motorvermogen nog net rol- lucht- en wrijvingsweerstand kan overwinnen, door je overdrive daalt het toerental bij gelijke snelheid, als bij dat lagere toerental niet voldoende vermogen beschikbaar is, zal je snelheid terugvallen....
en mbt de opmerking dat je snelheid hoger wordt met overdrive..... ja, bij gelijk toerental en ingeschakelde versnelling is de (theoretische) snelheid met overdrive hoger dan zonder. ze zeggen niet dat de top stijgt onder gelijke omstandigheden
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:sneller zonder dan met overdrive.
Roger B. schrijft:
Om een en ander nog even in een ander licht te zetten.
Mijn oude 110Td5 reed even hard in z'n 5 als in z'n 5+overdrive. Alleen in 5+overdrive was het motorgeluid niet al te overdreven aanwezig (met bijna 3000 toeren), terwijl bij 5 zonder de toeren richting 4000 helse toeren oplopen.
In een Duitse test hadden ze iets andere cijfers: een top die zonder overdrive een fractie hoger lag.
100-110 met de Td5 + overdrive was heerlijk rijden, net boven het max koppel, dus niet direct wegzakken als er een hellinkje was. En als je dan toch moest terugschakelen dan had je direct torque onder het gas (desnoods direct 2 versnellingen terug - dwz eentje en de overdrive - bijv voor een inhaalmanoeuvre).
Als je een een tikje getweakte Td5 hebt dan zal ie (als het tweaken goed gedaan is) nog iets harder rijden in met name de 5+overdrive.
Heb je daarentegen een wat vermoeid blok dat niet echt zijn max koppel haalt dan geeft de overdrive je weinig plezier (en als de overdrive dan ook nog overdreven herrie maakt dan heb je dubbel nee triple pech).
Groeten MarcS
toch klopt het verhaal van vermogen en weerstand..
de top ligt daar waar je motorvermogen nog net rol- lucht- en wrijvingsweerstand kan overwinnen, door je overdrive daalt het toerental bij gelijke snelheid, als bij dat lagere toerental niet voldoende vermogen beschikbaar is, zal je snelheid terugvallen....
en mbt de opmerking dat je snelheid hoger wordt met overdrive..... ja, bij gelijk toerental en ingeschakelde versnelling is de (theoretische) snelheid met overdrive hoger dan zonder. ze zeggen niet dat de top stijgt onder gelijke omstandigheden
Om een en ander nog even in een ander licht te zetten.
Mijn oude 110Td5 reed even hard in z'n 5 als in z'n 5+overdrive. Alleen in 5+overdrive was het motorgeluid niet al te overdreven aanwezig (met bijna 3000 toeren), terwijl bij 5 zonder de toeren richting 4000 helse toeren oplopen.
In een Duitse test hadden ze iets andere cijfers: een top die zonder overdrive een fractie hoger lag.
100-110 met de Td5 + overdrive was heerlijk rijden, net boven het max koppel, dus niet direct wegzakken als er een hellinkje was. En als je dan toch moest terugschakelen dan had je direct torque onder het gas (desnoods direct 2 versnellingen terug - dwz eentje en de overdrive - bijv voor een inhaalmanoeuvre).
Als je een een tikje getweakte Td5 hebt dan zal ie (als het tweaken goed gedaan is) nog iets harder rijden in met name de 5+overdrive.
Heb je daarentegen een wat vermoeid blok dat niet echt zijn max koppel haalt dan geeft de overdrive je weinig plezier (en als de overdrive dan ook nog overdreven herrie maakt dan heb je dubbel nee triple pech).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten