Hallo allen,
Een tijd geleden hebben we ivm stuurspeling een nieuw stuurhuis (bekrachticht) in onze 110 gezet. Uiteraard hebben we voor die tijd eerst alle kogels gecontroleerd op speling, deze zijn allen nog goed.
Na het plaatsen van het nieuwe stuurhuis was er beduidend minder speling, maar nog steeds niet helemaal weg. ( hierbij hebben we niet aan de stelschroef gedraaid die bovenop het stuurhuis zit. Of is het de bedoeling dat dit nog wel gebeurd?
Heeft er verder nog iemand een tip hoe de laatste speling eruit gehaald kan worden?
Groet Martijn!
Stuurspeling vraag?
- mphoogeveen
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
- Locatie: groningen
- Contact:
Stuurspeling vraag?
Groet Martijn.
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
Re:Stuurspeling vraag?
Martijn,
Je mag verwachten dat je bij een nieuw (?) stuurhuis de speling niet af hoeft te stellen.
Als je voorzichtig iemand het stuur snel van links naar recht wiebelt (alleen het stukje waar de speling zit) en je gaat onder de auto kijken wat er precies wel en niet beweegt kun je bepalen waar de speling zit.
Beweegt de pitman arm niet, dan zit de speling in het stuurhuis.
Groeten,
Franc.
Je mag verwachten dat je bij een nieuw (?) stuurhuis de speling niet af hoeft te stellen.
Als je voorzichtig iemand het stuur snel van links naar recht wiebelt (alleen het stukje waar de speling zit) en je gaat onder de auto kijken wat er precies wel en niet beweegt kun je bepalen waar de speling zit.
Beweegt de pitman arm niet, dan zit de speling in het stuurhuis.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:Stuurspeling vraag?
mphoogeveen schrijft:
Hallo Martijn,
Een nieuw (of gereviseerd) stuurhuis is correct afgesteld. Dus je moet die stelschroef niet afstellen (die staat normaal gesproken goed). Wanneer je de stelschroef te strak draait gaan de worm en rol op elkaar invreten, met nog meer speling tot gevolg.
Staat het stuurhuis wel in de middenstand??
Want alleen in de middenstand is het stuurhuis echt speling vrij. Bij het naar links of rechts sturen komt er van zelf iets speling in het stuurhuis (inherent aan de constructie).
Aan de achterkant van de pitmanarm zit een halfronde uitsparing. En in het stuurhuis zit (daarboven) een rond gaatje. Wanneer je nu een drevel of boortje met de juiste diameter door die uitsparing in het gaatje kunt steken, dan staat het stuurhuis in de middenstand. Vervolgens de stuurstang afstellen (in of uit draaien) zodat de auto rechtuit gaat. En eventueel het stuurwiel een tandje verzetten, mocht dit scheef staan.
Groet,
Erik.
p.s. wanneer er (na bovenstaande te hebben uitgevoerd) uiteindelijk toch nog speling blijft in het stuurhuis, dan is het "nieuwe" stuurhuis niet goed. Dan kun je de speling er uit halen door de stelschroef iets in te draaien, maar dit is dan van tijdelijke duur.
Hallo allen,
Een tijd geleden hebben we ivm stuurspeling een nieuw stuurhuis (bekrachticht) in onze 110 gezet. Uiteraard hebben we voor die tijd eerst alle kogels gecontroleerd op speling, deze zijn allen nog goed.
Na het plaatsen van het nieuwe stuurhuis was er beduidend minder speling, maar nog steeds niet helemaal weg. ( hierbij hebben we niet aan de stelschroef gedraaid die bovenop het stuurhuis zit. Of is het de bedoeling dat dit nog wel gebeurd?
Heeft er verder nog iemand een tip hoe de laatste speling eruit gehaald kan worden?
Groet Martijn!
Hallo Martijn,
Een nieuw (of gereviseerd) stuurhuis is correct afgesteld. Dus je moet die stelschroef niet afstellen (die staat normaal gesproken goed). Wanneer je de stelschroef te strak draait gaan de worm en rol op elkaar invreten, met nog meer speling tot gevolg.
Staat het stuurhuis wel in de middenstand??
Want alleen in de middenstand is het stuurhuis echt speling vrij. Bij het naar links of rechts sturen komt er van zelf iets speling in het stuurhuis (inherent aan de constructie).
Aan de achterkant van de pitmanarm zit een halfronde uitsparing. En in het stuurhuis zit (daarboven) een rond gaatje. Wanneer je nu een drevel of boortje met de juiste diameter door die uitsparing in het gaatje kunt steken, dan staat het stuurhuis in de middenstand. Vervolgens de stuurstang afstellen (in of uit draaien) zodat de auto rechtuit gaat. En eventueel het stuurwiel een tandje verzetten, mocht dit scheef staan.
Groet,
Erik.
p.s. wanneer er (na bovenstaande te hebben uitgevoerd) uiteindelijk toch nog speling blijft in het stuurhuis, dan is het "nieuwe" stuurhuis niet goed. Dan kun je de speling er uit halen door de stelschroef iets in te draaien, maar dit is dan van tijdelijke duur.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re:Stuurspeling vraag?
Martijn,
Afgezien van het stuurhuis kan je in heel veel andere zaken speling hebben en dus hoeft vervanging van stuurhuis ook niet per definitie te betekenen dat daarmee ook je probleem verhopen is.
De kogels had je al gecontroleerd, maar wat dacht je bijv van de stuuras en zijn uv joints boven en beneden (een veel voorkomende boosdoener) die tussen stuur en stuurhuis inzit. maar ook zaken als wiellagers en speling op de swivelhousing lagers, pitman arm (een andere grote boosdoener), etc etc
gr
Luke
Afgezien van het stuurhuis kan je in heel veel andere zaken speling hebben en dus hoeft vervanging van stuurhuis ook niet per definitie te betekenen dat daarmee ook je probleem verhopen is.
De kogels had je al gecontroleerd, maar wat dacht je bijv van de stuuras en zijn uv joints boven en beneden (een veel voorkomende boosdoener) die tussen stuur en stuurhuis inzit. maar ook zaken als wiellagers en speling op de swivelhousing lagers, pitman arm (een andere grote boosdoener), etc etc
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Disco RonL
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 06 Feb 2007, 22:37
Re:Stuurspeling vraag?
de pitman arm kan ook verkeerd gemonteerd zijn.
check eerst het midden van hetstuurhuis door stuur geheel naar rechts, tape plakken op boveste stuurrand. dan stuur geheel naar links, tape plakken op boveste stuurrand.
het stuurhuis staat in het midden als nu het stuur wordt terug gedraait op de helft van het totaal aantal slagen waarbij het midden van beide tapes bovenaan staat. check nu of een pin in de uitsparing pas van de pitmanarm. zit dit er erg naast dan moet de pitmanarm worden verzet.
in de midden stand van het stuurhuis moet je minimale speling voelen als je (onbekrachtigd, motor uit) aan de ingaande as heen en weer draaid (met de hand net tot dat je voelt dat het stuurhuis intern gaat bewegen. voel je hier nu teveel speling dan pas de bovenste afstelling gaan veranderen (moet wel olie in zitten en ontlucht zijn) .
check eerst het midden van hetstuurhuis door stuur geheel naar rechts, tape plakken op boveste stuurrand. dan stuur geheel naar links, tape plakken op boveste stuurrand.
het stuurhuis staat in het midden als nu het stuur wordt terug gedraait op de helft van het totaal aantal slagen waarbij het midden van beide tapes bovenaan staat. check nu of een pin in de uitsparing pas van de pitmanarm. zit dit er erg naast dan moet de pitmanarm worden verzet.
in de midden stand van het stuurhuis moet je minimale speling voelen als je (onbekrachtigd, motor uit) aan de ingaande as heen en weer draaid (met de hand net tot dat je voelt dat het stuurhuis intern gaat bewegen. voel je hier nu teveel speling dan pas de bovenste afstelling gaan veranderen (moet wel olie in zitten en ontlucht zijn) .
The difference between men and boys is the price of their toys 
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
___________________________
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:Stuurspeling vraag?
Disco RonL schrijft:
Volgens mij niet, ik dacht dat er één bredere baan in de vertanding zit. Dus dat past maar op een manier.
Groet,
Erik.
de pitman arm kan ook verkeerd gemonteerd zijn.
Volgens mij niet, ik dacht dat er één bredere baan in de vertanding zit. Dus dat past maar op een manier.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- mphoogeveen
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 22 Jan 2010, 21:51
- Locatie: groningen
- Contact:
Re:Stuurspeling vraag?
Bedankt voor alle reacties!
Inmiddels aan het klussen geweest en kwam er achter dat de pitmanarm wat los was gekomen, deze nu weer goed vast gezet en nu is bijna alle speling weg. Deze past er maar op een wijze op inderdaad door een breder groefje.Mook de stuuras en joints gecontroleerd, maar hier is ook geen speling op aanwezig.
Wat betreft de rechtuit stand ga ik nu ook maar even controleren of dit klopt nu.
Iedergeval ga ik niet aan het stelschroeven draaien op het stuurhuis!
Nogmaals bedankt!
Inmiddels aan het klussen geweest en kwam er achter dat de pitmanarm wat los was gekomen, deze nu weer goed vast gezet en nu is bijna alle speling weg. Deze past er maar op een wijze op inderdaad door een breder groefje.Mook de stuuras en joints gecontroleerd, maar hier is ook geen speling op aanwezig.
Wat betreft de rechtuit stand ga ik nu ook maar even controleren of dit klopt nu.
Iedergeval ga ik niet aan het stelschroeven draaien op het stuurhuis!
Nogmaals bedankt!
Groet Martijn.
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
Re:Stuurspeling vraag?
Martijn,
Wel apart, die dingen moet je meestal met dynamiet losmaken.
Heb je de moer wel geborgd?
Groeten,
Franc.
Wel apart, die dingen moet je meestal met dynamiet losmaken.
Heb je de moer wel geborgd?
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
-
jordenhoogeveen
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 Mei 2012, 09:47
Re:Stuurspeling vraag?
Hoi allemaal,
Hier het broertje van Martijn, hij was de eerste keer inderdaad niet los te krijgen. Na het monteren van het stuurhuis was die niet goed geborgd, nu als het goed is wel.
Groeten Jorden
Hier het broertje van Martijn, hij was de eerste keer inderdaad niet los te krijgen. Na het monteren van het stuurhuis was die niet goed geborgd, nu als het goed is wel.
Groeten Jorden
Re:Stuurspeling vraag?
Heel goed, kan ik weer rustig slapen B)
Groeten,
Franc.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten