Hallo,
Ik lees op verschillende fora discussie over de dikte van een massakabel voor een lier. Dit zou onder andere van het vermogen afhangen. Ik heb een Warn lier 9.5 XP en de massakabel is kapot en moet hem vervangen. De huidige kabel is 1 cm (10 mm ) dik. Het verbruik van de lier is volgens opgave van Warn:
12V DC performance specs (first layer of drum)
Line Pull
Lbs.(Kgs.) Line Speed
FT./min(M/min.) Motor
Current Pull by layer
layer/Lbs(Kgs.)
0 38 (11.6) 70 amps 1/9500 (4313)
2000 (910) 16.8 (5.1) 175 amps 2/8650 (4927)
4000 (1810) 12.8 (3.9) 262 amps 3/7920 (3595)
6000 (2720) 10.1 (3.1) 335 amps 4/7400 (3359)
8000 (3630) 8.8 (2.7) 425 amps 5/6940 (3150)
9500 (4310) 7.6 (2.3) 480 amps
De afstand tot de accu voor directe massa is ongeveer drie meter. Iemand een idee wat de ideale dikte is?
WIm
Dikte massa kabel lier
- Wim defender 110
- Andre Kuijt
Re:Dikte massa kabel lier
Ik weet niet wat voor kabel er van de plus loopt maar normaal neem je de plus en de min gelijk.
Ik adviseer een 35 mm2 te nemen, vind 10mm2 wel wat weinig.
Ik adviseer een 35 mm2 te nemen, vind 10mm2 wel wat weinig.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Ik had problemen met mijn Warn lier. Enkele relais vervangen en het werkt weer (min of meer). Om nieuwe problemen te voorkomen ga ik de relaiskast verplaatsen naar een plek onder de motorkap en een schakelaar in de auto maken. Ook wil ik een massaschakelaar plaatsen voor het geval er ooit een relais blijft 'plakken'. Ik heb ook de voorkeur voor een 35 mm kabel. Dit is ook de dikte die me bij de offroad-winkel is geadviseerd.
Groet, Roy
Groet, Roy
Als ik je vraag goed lees dan heb je de diameter van de kabel met een schuifmaat opgemeten.
dan kan het inderdaad 10mm zijn.
Maar bij kabels praat je niet over de diameter maar over de oppervlakte van de kabel en ik denk dat je een kabel van 35mm2 hebt. Dit is ook de kabel die standaard aan je lier zit meegeleverd.
Nu is het ook van belang hoe lang de kabel is, hoe langer de kabel is, moet zijn hoe dikker hij moet zijn.
Let wel op dat je de kabelschoenen even bij een elektrotechnisch installatie bedrijf laat aanknijpen aan de kabel, als dit nit juist gebeurt dan krijg je te maken met een te grote overgangs weerstand met als gevolg een hoop warmte ontwikkeling, spanning verlies, maar ook kans op het verbranden van de kabel.
En als het helemaal fout gaat (landurig een te lage spanning)zal de motor van je lier verbranden.
Dus als je bekabeling wil vervangen van je lier minimaal 35mm2 kabel gebruiken en als je twijfelt in verband met de lengte 50mm2 (hoe dikker hoe beter).
En zoals gezegd let goed op het aanknijpen van de kabelschoenen!!!!!!
dan kan het inderdaad 10mm zijn.
Maar bij kabels praat je niet over de diameter maar over de oppervlakte van de kabel en ik denk dat je een kabel van 35mm2 hebt. Dit is ook de kabel die standaard aan je lier zit meegeleverd.
Nu is het ook van belang hoe lang de kabel is, hoe langer de kabel is, moet zijn hoe dikker hij moet zijn.
Let wel op dat je de kabelschoenen even bij een elektrotechnisch installatie bedrijf laat aanknijpen aan de kabel, als dit nit juist gebeurt dan krijg je te maken met een te grote overgangs weerstand met als gevolg een hoop warmte ontwikkeling, spanning verlies, maar ook kans op het verbranden van de kabel.
En als het helemaal fout gaat (landurig een te lage spanning)zal de motor van je lier verbranden.
Dus als je bekabeling wil vervangen van je lier minimaal 35mm2 kabel gebruiken en als je twijfelt in verband met de lengte 50mm2 (hoe dikker hoe beter).
En zoals gezegd let goed op het aanknijpen van de kabelschoenen!!!!!!