Ik zit hier in Oostenrijk en heb een probleem
Mijn disco 2 td5 geeft na een paar kilometer klimmen in de bergen, en ja die zijn er hier een paar, de melding versnellingsbak te heet..
Het rode lampje gaat branden dus auto aan de kant en wachten tot dat deze. Is afgekoeld.
Ik wil er morgen mee naar de garage rijden want dit vind ik niet normaal. We belasten de auto niet zwaar, gaan met een rustig gangetje van 30-40 km de berg op en toch loopt deze heet.
Wie heeft tips voor wat dit kan zijn zodat ze me morgen geen poot uitdraaien in de garage..
Groet,
Michel
Dringend hulp nodig versnellingsbak wordt te heet
Re:Dringend hulp nodig versnellingsbak wordt te heet
Zit er nog genoeg olie in ????
Waar kan ik dat zien?? Zit er ergens een peilglas of iets dergelijks?
-
Roger B.
neem aan automaat? onder de auto met lopende motor en keuzehendel in juiste stand een wartel losdraaien, moet gelijk met onderkant gat staan.
gone
Idd automaat keuzehendel in N of P enig ideeën aan welke zijde ik de wartel moet zoeken?
- Thomas Td5
Mieske74 schrijft:
Olie is een goede kanshebber.
Maar hoe rij je de berg op? De auto in "D" zetten in de bergen is niet altijd een goed idee, als een automaat erg veel heen en weer moet schakelen (pendelen) dan kan die ook erg heet worden.
Overigens hier een stukje over Land Rover automaten en daarin ook de peil procedure:
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/techniek/36-aandrijving/41-automatische-versnellingsbak
Mijn disco 2 td5 geeft na een paar kilometer klimmen in de bergen, en ja die zijn er hier een paar, de melding versnellingsbak te heet..
Het rode lampje gaat branden dus auto aan de kant en wachten tot dat deze. Is afgekoeld.
Ik wil er morgen mee naar de garage rijden want dit vind ik niet normaal. We belasten de auto niet zwaar, gaan met een rustig gangetje van 30-40 km de berg op en toch loopt deze heet.
Olie is een goede kanshebber.
Maar hoe rij je de berg op? De auto in "D" zetten in de bergen is niet altijd een goed idee, als een automaat erg veel heen en weer moet schakelen (pendelen) dan kan die ook erg heet worden.
Overigens hier een stukje over Land Rover automaten en daarin ook de peil procedure:
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/techniek/36-aandrijving/41-automatische-versnellingsbak
Het nivo peilen.
Op de peilstok staan 2 streepjes. Eén voor peilen bij 20 graden en één voor peilen bij 60 graden. De ATF zet namelijk flink uit bij opwarmen.
De "peil"-procedure, welke ik automaat rijders kan adviseren, werkt als volgt;
- start met een koude auto (bijvoorbeeld na een overnachting),
- rij heel rustig en zonder extra belasting een kort stukje over een vlakke weg (maximal 2 km) en schakel tijdens dit ritje door alle standen heen, ook de R (stukje achteruit dus),
- stop en zet de shifter in D (en de handrem aangetrokken !!) en laat de motor stationair lopen,
- trek de peilstok en controleer nu het nivo. Omdat de oliepomp in de automaat nu zowel de koppelomvormer als de (extra) koeler doorgespoeld heeft (en ontlucht !!) en deze gevuld houdt, heb je nu het juist "werk"-nivo van de automaat.
- houdt rekening met de temperatuur. Deze is nu waarschijnlijk door de "nat - nat" koeler rond of boven de 60 graden. Dan ook de bovenste peil markering gebruiken.
P.S Er zijn meerdere "peil" procedures.
Ondermeer welke je stilstaande en met "2 voeten op de rem" moet uitvoeren. Omdat bij deze methode de temperatuur in de automaat plaatselijk zeer hoog kan oplopen, wordt deze sterk afgeraden voor "dagelijks" gebruik.
Oké is me duidelijk, we rijden de berg rustig aan op wel in D maar rustig zodat er niet teveel geschakeld wordt.
Mbt het peilen, waar kan ik de pijlstok voor de versnellingsbak vinden?
Mbt het peilen, waar kan ik de pijlstok voor de versnellingsbak vinden?
- Ray vd Velden
Peilstok ? :blink:
In welk Hannesmanual heb jij gebladerd Thomas ?
In welk Hannesmanual heb jij gebladerd Thomas ?
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Kan iemand een afbeelding uit de Haynes op het forum zetten ? Dat zegt vaak meer dan woorden.
(ben zelf meer een Defender man ;)
Succes ermee
Groet
Frankie
Succes ermee
Groet
Frankie
trix G4 schrijft:
Die afbeelding bestaat niet. De D1 had een peilstok, de D2 heeft die niet! :blink: :blink:
Als je niet weet hoe en wat gewoon even naar een garage gaan, want peilen en bijvullen zonder brug is geen optie.
Kan iemand een afbeelding uit de Haynes op het forum zetten ? Dat zegt vaak meer dan woorden.
Succes ermee
Groet
Frankie
Die afbeelding bestaat niet. De D1 had een peilstok, de D2 heeft die niet! :blink: :blink:
Als je niet weet hoe en wat gewoon even naar een garage gaan, want peilen en bijvullen zonder brug is geen optie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968