ik moet het uitlaatspruitstuk van de Td5 losmaken, hopelijk alleen een pakking vervangen of anders ook het spruitstuk zelf, moet ik nog beoordelen.
V.w.b. de bouten, moeten deze standaard vervangen worden, is het aan te bevelen of gewoon onnodig? Kan er in de Haynes niks over vinden.
Dank bij voorbaat!
uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
ff zoeken op blacklandy.de, de tapeinden van vw passen perfect, maar houden beter...zou de tapeindjes wel vernieuwen......en haynes wegsmijten en rave aanschaffen
gone
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Re: uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Thanks Roger, straal vergeten dat ik de Rave hier gewoon heb liggen.... :blush:
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
- Andre Kuijt
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 15 Jan 2007, 11:51
- Contact:
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Michiel,
Bij het vervangen van de bouten wel voorzichtig zijn, willen wel eens breken.
Advies is wel om ze te vervangen. Spruitstuk kan iets krom zijn, hoef je hem niet gelijk te vervangen kunt hem ook laten vlakken.
Suc6 met klussen je weet ondertussen wel hoe je auto in elkaar steekt.
Gr. Andre
Bij het vervangen van de bouten wel voorzichtig zijn, willen wel eens breken.
Advies is wel om ze te vervangen. Spruitstuk kan iets krom zijn, hoef je hem niet gelijk te vervangen kunt hem ook laten vlakken.
Suc6 met klussen je weet ondertussen wel hoe je auto in elkaar steekt.
Gr. Andre
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Dank Andre, gaat wel lukken denk ik!
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
-
Bert Spronk
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 03 Feb 2010, 20:48
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Spuit ze een paar keer van te voren in de wd40 ,dan komen ze zowiezo makkelijker los draai alle bouten ook eerst een kleine slag los dan komt er niet op een paar veel kracht te staan als je spruitstuk iets krom mocht zijn en kun je alles redelijk goed los halen.
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Nu een stukje wat ik niet snap..... :huh:
Ik heb het hitteschild losgemaakt met het idee om de moertjes van te voren even goed met WD40 in te spuiten.
Gelijk motor even laten lopen en duidelijk is te zien dat er een beetje rookgas via de pakking ontsnapt. Ik zie ook dat een van de boutjes van het uitlaatspruitstuk daar vlak bij los zit. Ik denk ik draai deze even (niet te strak aan) aan om te proberen en jawel, de pakking lijkt dicht en de motor stopt met fluiten als je gas geeft. Maarrrr.... ik merk ook dat het boutje heel makkelijk steeds verder aan kan draaien en dat het tevoorschijn komende draadeind steeds langer wordt, zonder dat het draad mee draait. Ook de pakking dicht dan niet helemaal af.
Hoe zit die constructie nou in elkaar, kennelijk is er iets los of afgebroken, het ging allemaal zonder veel kracht maar hoe/wat zit dat nou.
En dan, hoe los ik dat op?
Ik heb het hitteschild losgemaakt met het idee om de moertjes van te voren even goed met WD40 in te spuiten.
Gelijk motor even laten lopen en duidelijk is te zien dat er een beetje rookgas via de pakking ontsnapt. Ik zie ook dat een van de boutjes van het uitlaatspruitstuk daar vlak bij los zit. Ik denk ik draai deze even (niet te strak aan) aan om te proberen en jawel, de pakking lijkt dicht en de motor stopt met fluiten als je gas geeft. Maarrrr.... ik merk ook dat het boutje heel makkelijk steeds verder aan kan draaien en dat het tevoorschijn komende draadeind steeds langer wordt, zonder dat het draad mee draait. Ook de pakking dicht dan niet helemaal af.
Hoe zit die constructie nou in elkaar, kennelijk is er iets los of afgebroken, het ging allemaal zonder veel kracht maar hoe/wat zit dat nou.
En dan, hoe los ik dat op?
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Hoi,
Het lijkt erop of de draad van dat tapeind kapot is.
Ipv het spruitsuk op te sluiten door de moer aan te draaien is het enige wat er gebeird dat met het aandraaien je het tapeind verder de kop uittrekt
Oplossing:
Spruitstuk eraf en de desbetreffende tapeind nader inspecteren
Als je geluk hebt is alleen het eerste deel van de dtraad weg en kom je wellicht weg met een langer tapeind wat dieper de kop ingaat (wel eerst de werkelijke diepte van gat in kop bepalen.
Als dit niet bgaat werken is de enige juiste oplossing het plaatsen van een helicoil
Luke
Het lijkt erop of de draad van dat tapeind kapot is.
Ipv het spruitsuk op te sluiten door de moer aan te draaien is het enige wat er gebeird dat met het aandraaien je het tapeind verder de kop uittrekt
Oplossing:
Spruitstuk eraf en de desbetreffende tapeind nader inspecteren
Als je geluk hebt is alleen het eerste deel van de dtraad weg en kom je wellicht weg met een langer tapeind wat dieper de kop ingaat (wel eerst de werkelijke diepte van gat in kop bepalen.
Als dit niet bgaat werken is de enige juiste oplossing het plaatsen van een helicoil
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Als ik het goed heb is de kop van aluminium. Weet iemand of het draad zo is het aluminium is getapt? Zo ja dan kun je er een helicoil inzetten als het draad weg is. Dit misschien zelfs kunnen zelfs kunnen met de kop op zijn plaats. kijk hier maar eens Het gaat weliswaar over een scooter maar de techniek is het zelfde.
Groet Jan
Ps: Zie net dat Luke het ook al schreef :laugh:
Groet Jan
Ps: Zie net dat Luke het ook al schreef :laugh:
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re:uitlaatspruitstuk verwisselen Td5
Not my favorite job removing the uitlaatspruitstuk on the Td5 :(
Normally the 2 studs at the ends sieze in the threads and/or brake off. I take them out with a proper stud extractor to reduce the risk but even then it's not 100% fool proof. If they do then the only way is to drill out the old stud and helicoil the hole in the head. I always have the spruitstuk flattened as they do warp, DII's more than Defenders. If you don't it's not uncommon for the newly mounted spruitstuk to pull the studs out.
Success
Rob
Normally the 2 studs at the ends sieze in the threads and/or brake off. I take them out with a proper stud extractor to reduce the risk but even then it's not 100% fool proof. If they do then the only way is to drill out the old stud and helicoil the hole in the head. I always have the spruitstuk flattened as they do warp, DII's more than Defenders. If you don't it's not uncommon for the newly mounted spruitstuk to pull the studs out.
Success
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten