90 V8 laat me staan...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
defender_de_gekste
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 Mei 2011, 19:31

90 V8 laat me staan...

Berichtdoor defender_de_gekste » 12 Mei 2012, 19:29



Mijn project heeft me vandaag laten staan.. :-( Een auto zonder electronica met een elektrisch probleem. Gewoon lekker mee gereden en toen geparkeerd. Daarna wilde ik starten maar gebeurde iets vreemds. Zodra ik de sleutel omdraaide was alle stroom weg. Kwam ook niet meer terug.
Af en toe even wel, ging mijn klok weer lopen, contact aan en alles weer weg. Ff wachten, contact aan, lampjes branden, sleutel doordraaien en hop alles weer weg. Hoorde nog even mijn dtartmotor tikken.
Dan weer 10 minuten helemaal niets. Dan ineens gaat mijn klokje weer lopen! Sleutel draaien en hop alles weer weg :-(

Wat kan dit zijn?
Hoofdrelais?
Accu plots kapot?
Contact slot?

Ps mijn klokje tikt heel hard, vandaar deze referentie :-)

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor Seagull » 12 Mei 2012, 20:05

Accupool los?

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor ppw » 12 Mei 2012, 20:06

massa probleem?? accu/dynamo??
gemeten??
rest doet het wel> licht/kachel ??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor Seagull » 12 Mei 2012, 20:11

Accupolen even loshalen, met schuurlinnen polen en klemmen opschuren en alles weer goed vastzetten.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 20:16

Seagull schrijft:
Accupool los?


Dat lijkt mij verreweg nr 1 van de "usual suspects".

Een ± losse accuklem laat het klokje lopen zodra ondanks de overgangsweerstand de boordspanning weer een beetje daar is. Starten geeft dan éénmal een laatste klik en alle spanning is weer weg.


Nr 2 van de suspects is een accu die plotseling de geest heeft gegeven.


Groeten MarcS

defender_de_gekste
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 Mei 2011, 19:31

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor defender_de_gekste » 12 Mei 2012, 20:31

Accupool zit gewoon vast. Geeft 12.54 volt spannning met multimeter, heb geen accutester liggen.
Als ik de lampen aanzet dat klikt het hoofdrelais en is alles weer weg.
Dat je niet kan starten met te weinig stroom lijkt me logisch, maar bvb de brandstofpomp of stadslichten laten branden moet toch geen probleem zijn?

Vraag me af hoe zo een probleem plots kan ontstaan. Tussen starten, rijden, stilzetten en weer proberen te starten zat max 10 minuten tussen en een ritje van een 100 meter? ( was op zoek naar een bloemist in Son ) Starten ging toen gewoon als vanouds prima...

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor ppw » 12 Mei 2012, 20:44

kijk naar je naam... :) :D en zou ook zomaar contactslot probleem kunnen zijn ;)
Land Rovers en Murphy hebben 1 vader.... Lucasssssss :unsure:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 20:57

defender_de_gekste schrijft:
Accupool zit gewoon vast. Geeft 12.54 volt spannning met multimeter, heb geen accutester liggen.
Als ik de lampen aanzet dat klikt het hoofdrelais en is alles weer weg.
Dat je niet kan starten met te weinig stroom lijkt me logisch, maar bvb de brandstofpomp of stadslichten laten branden moet toch geen probleem zijn?

Vraag me af hoe zo een probleem plots kan ontstaan. Tussen starten, rijden, stilzetten en weer proberen te starten zat max 10 minuten tussen en een ritje van een 100 meter? ( was op zoek naar een bloemist in Son ) Starten ging toen gewoon als vanouds prima...



Dan is het misschien de massa-kabel tussen accu en chassis.

Zet de multimeter (of liever twee verschillende) eens op de accu en op een 12V punt ergens anders in het boordcircuit. Zet daarna een (of meer) verbruiker(s) aan. 10 tegen 1 dan de boordspanning dan inzakt.


Groeten MarcS

defender_de_gekste
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 Mei 2011, 19:31

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor defender_de_gekste » 12 Mei 2012, 21:26

Zal morgen nog eens de kabels controleren maar feit blijft dat dit op 100 meter ineens gebeurd is :dry:
Ik kan niet zien of de boordspanning daalt, want zodra ik iets aanzet valt het hoofdrelais uit en is alle spanning uit.

Andere tips? Misschien eerst even andere accu proberen? Of even uur aan een lader hangen?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:90 V8 laat me staan...

Berichtdoor Landmarcs » 12 Mei 2012, 21:51

defender_de_gekste schrijft:
Zal morgen nog eens de kabels controleren maar feit blijft dat dit op 100 meter ineens gebeurd is :dry:
Ik kan niet zien of de boordspanning daalt, want zodra ik iets aanzet valt het hoofdrelais uit en is alle spanning uit.

Andere tips? Misschien eerst even andere accu proberen? Of even uur aan een lader hangen?


De hoofd-massa-kabel kan natuurlijk al langer net aan genoeg geweest zijn. Een beetje gehobbel en het is ineens netaan te weinig. Accu kan ook, maar is minder waarschijnlijk.

En kijk een beetje uit met een bijna losse massa (of andere) kabel tussen boordsysteem en accu.
Draait de motor eenmaal en heb je een "kraak-contact" dan stel je de spanningsregelaar op de dynamo aardig op de proef. Als je een tweede accu bijplaatst dan geldt hetzelfde behalve als je die accu een eigen bekabeling geeft.

MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten