Gisteren de tuimelaars + as en stoterstangen vervangen.
De motor liep erg mooi regelmatig en ook de TIK was weg!!
Ik ben er toen een stuk mee wezen rijden en na ongeveer 20 minuten hoorde ik PFIET PFIET PFIET uit de, als je voor de motor staat, linker kant van de kleppendeksel komen. (De TIK die er eerder zat en nu dus weg is kwam overigens uit de reachterkant.)
Eerst was het vrij rustig gepiep en later werd het meer, goed hoorbaar in de auto. Toen maar naar huis gereden en tijdens die terugweg is het niet weggeweest. Ook bij stationair toerental aanwezig. Het is op het ritme van de tuimelaars/klepstoters, dus oplopend bij toeren.
Vandaag weer wezen rijden en na precies dezelfde tijd rijden, 20 minuten, begon het ge-PFIET PFIET PFIET weer, en werd het steeds erger...
Naar huis gereden, kleppendeksel verwijderd toen de motor nog liep en wat mij opviel was dat er uit de tuimelaaras maar een erg klein stroompje olie kwam. Toen de rechterkleppendeksel opengemaakt en hier stroomt de olie 3x zoveel uit de tuimelaaras...
Ik heb toen een bekertje gevuld met verse olie en deze over de tuimelaaras verspreidt, het geluid was vrijwel meteen weg.
Tijdens het vervangen van de nokkenas/stoters/distributieketting ben ik niet veel sludge tegengekomen dus zoveel troep als je soms wel eens op foto's op internet ziet langskomen zat er verre van. (Ook in de carterpan lag niet/nauwelijks troep.)
Maar het lijkt er dus wel erg sterk op dat het met de olietoevoer te maken heeft.
Ik zit te denken om met Forte Flush te gaan spoelen, iemand hier positieve/negatieve ervaringen mee?
Of zijn de toevoerkanalen onder de tuimelaaras nog op een andere manier te reinigen zonder dat ik al te veel moet losmaken?
Gr. Frank
Stoterstangen 3.5 V8
Re:Stoterstangen 3.5 V8
Ik zou de tuimelas weer loshalen zodat je de kanalen weer kan zien.
De kanalen kan je doorspuiten met met een injectiespuit, de apotheek heeft er genoeg, maalden heb je niet nodig. Tuitje past goed in het gaatje, zo kan je met een aardige druk direct de cleaner in de kanalen krijgen. Daarna de boel weer opbouwen en motor laten lopen, zonder klepdeksel, dan kan je zien of er verbetering is.
Dit heeft bij mij geholpen.
Je moet wel direct naar het doorspoelen van de motor de olie en filter vervangen.
gr. Mark
De kanalen kan je doorspuiten met met een injectiespuit, de apotheek heeft er genoeg, maalden heb je niet nodig. Tuitje past goed in het gaatje, zo kan je met een aardige druk direct de cleaner in de kanalen krijgen. Daarna de boel weer opbouwen en motor laten lopen, zonder klepdeksel, dan kan je zien of er verbetering is.
Dit heeft bij mij geholpen.
Je moet wel direct naar het doorspoelen van de motor de olie en filter vervangen.
gr. Mark
Frank,
Hoe heb je de tuimelaarassen gemonteerd?
Optie is ook nog om de tuimelaars tijdelijke te verwijderen en de oliepomp te draaien met boormachine en dop 12 om te kijken of er aan beide zijden even veel olie door beide koppen omhoog komt. Dan weet je of er ergens iets verstopt zit.
Groeten,
Franc.
Hoe heb je de tuimelaarassen gemonteerd?
Optie is ook nog om de tuimelaars tijdelijke te verwijderen en de oliepomp te draaien met boormachine en dop 12 om te kijken of er aan beide zijden even veel olie door beide koppen omhoog komt. Dan weet je of er ergens iets verstopt zit.
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Defender 90 '85 200TDI "Scotty"
De tuimelaars heb ik exact gemonteerd zoals de opbouw van de oude tuimelaaras.
Dus met de oliegaatjes van de as schuin naar onder. (In de richting van het midden van het blok.)
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er weer mee bezig te gaan.
Maar ik haal denk ik eerst de as er maar eens af en dan probeer ik alles wat ik kan zien zo goed mogelijk schoon te maken met o.a. perslucht.
Zijn er ook tekeningen waarop te zien is hoe de oliekanalen in het blok lopen?
Dus met de oliegaatjes van de as schuin naar onder. (In de richting van het midden van het blok.)
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er weer mee bezig te gaan.
Maar ik haal denk ik eerst de as er maar eens af en dan probeer ik alles wat ik kan zien zo goed mogelijk schoon te maken met o.a. perslucht.
Zijn er ook tekeningen waarop te zien is hoe de oliekanalen in het blok lopen?
Frank,
U vraagt, wij draaien B)
Groeten,
Franc.
U vraagt, wij draaien B)
Groeten,
Franc.
Range Rover classic 3.5V8 '85 LPG Groen
Bedankt Franc!
Ik ga eerst eens met perslucht en wat ragertjes aan de gang, helpt dit niet dan ga ik Forte Flush proberen.
Ik laat het weer weten als ik nieuws heb :P
Gr. Frank
Ik ga eerst eens met perslucht en wat ragertjes aan de gang, helpt dit niet dan ga ik Forte Flush proberen.
Ik laat het weer weten als ik nieuws heb :P
Gr. Frank
Hallo,
Ik heb dezelfde rikketik gehad in mijn MGB v8 !
Oplossing was een week rijden (1000km) met een 3/4 litertje ATF door de olie heen.
Dus eerst even wat motorolie aftappen, ATF erbij doen.....
ATF heeft een zwaar reinigende werking.
Vervolgens hoor je de rikketik verdwijnen, ff doorrijden, alle olie aftappen, en oliefilter en olie vervangen.
Prima eerste oplossing.
Vervolgens kun je de stoters vervangen, deze moeten dan eerst een week ondergedompeld in de olie liggen, vullen.
eenvoudig klusje, maar koop geen goedkope van Ebay !
Ik heb dezelfde rikketik gehad in mijn MGB v8 !
Oplossing was een week rijden (1000km) met een 3/4 litertje ATF door de olie heen.
Dus eerst even wat motorolie aftappen, ATF erbij doen.....
ATF heeft een zwaar reinigende werking.
Vervolgens hoor je de rikketik verdwijnen, ff doorrijden, alle olie aftappen, en oliefilter en olie vervangen.
Prima eerste oplossing.
Vervolgens kun je de stoters vervangen, deze moeten dan eerst een week ondergedompeld in de olie liggen, vullen.
eenvoudig klusje, maar koop geen goedkope van Ebay !