Series III diesel, startmotor uitbouwen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Nico

Series III diesel, startmotor uitbouwen

Berichtdoor Nico » 10 Mei 2012, 20:03

Naar aanleiding van bijgeluiden tijdens het starten (tikken van de startmotor) had ik besloten om de startmotor eronderuit te halen om te bezien of hij schoongemaakt of gereviseerd moest worden.

Zowel het werkplaatshandboek als haynes zijn kort over het uitbouwen; ontkoppel de bedrading, schroef de drie bouten los en neem de startmotor uit. De praktijk blijkt lastiger. De bedrading was geen punt, de drie bouten waren moeilijk te bereiken, maar toen ik uiteindelijk de startmotor los had kreeg ik hem met geen mogelijkheid uit de auto. Aan de onderzijde had ik te weinig ruimte tussen het motorblok en het chassis en aan de bovenzijde kwam ik het spruitstuk tegen.

Ik zag het niet zitten om even snel de verroeste bouten van de uitlaat los te schroeven en het spruitstuk te verwijderen, om te zien of ik zo wel voldoende ruimte zou hebben. Dus heb ik uiteindelijk de startmotor weer teruggeplaatst en aangesloten.

De startmotor werkt nog steeds maar tikt tijdens het starten. Overigens start hij verder prima, de motor wordt goed rond gedraaid en start vlot. Uiteindelijk bevalt mij de situatie niet en verwacht ik dat ik op een ongewenst moment geconfronteerd wordt met een startmotor die niet meer werkt. Ik zal dus binnenkort weer een poging ondernemen om het apparaat uit te bouwen.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en mij wat tips kan geven. Met name ben ik benieuwd naar:
· wat het tikken van de startmotor kan betekenen.
· welke onderdelen er nog meer verwijderd moeten worden om de startmotor uitgebouwd te krijgen.
· het spruitstuk losgehaald kan worden zonder dat ik mij overbodige ellende op de hals haal.

Groeten,

Nico
Series III 109 diesel

B@rt

Re:Series III diesel, startmotor uitbouwen

Berichtdoor B@rt » 11 Mei 2012, 16:40

het tikkend geluid doet vermoeden dat je startrelais aanstalten begint te maken om richting de eeuwige startrelais-velden te gaan.. maar normaal krijg je de startmotor er ook uit onderlangs. de uitlaatpijp die vanuit je spruitstuk naar onder vertrekt, die moet je lossen, en dan krijg je de startmotor met een beetje draaien eruit naar ondertoe.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Adriaan20

Berichtdoor Adriaan20 » 14 Mei 2012, 21:57

Hoi,

Ik heb ook mijn startmotor moeten vervangen. hiervoor heb ik inderdaad mijn spruitstuk verwijderd. Meteen even de pakking vervangen. het verwijderen is niet zo moeilijk. Maar het plaatsen is lastiger. ik heb het samen met iemand gedaan anders is het niet te doen. gelukkig kreeg ik de verroeste bouten los en weer vast zonder dat er iets af brak. veel succes!
haaks is ook maar relatief!

Nico

Berichtdoor Nico » 15 Mei 2012, 19:33

Dank voor jullie reacties.

Ik zal eerst nog eens proberen om hem onderlangs er tussenuit te peuteren als ik de uitlaat los heb. Mocht dit niet lukken dan een 2de poging met een verwijderd spruitstuk.

Adriaan, kun je aangeven wat het probleem is bij het plaatsen van het spruitstuk dat je dit alleen niet kan doen. Zijn dat extra handjes die nodig zijn of was dat kennis / ervaring?
Series III 109 diesel

Adriaan20

Berichtdoor Adriaan20 » 17 Mei 2012, 14:43

Hoi ,

ik was een beetje onduidelijk zie ik net zoals gewoonlijk. Spruitstuk plaatsen gaat prima alleen. Het punt is de startmotor, om die vast te houden en vast te zetten was niet te doen. Je hebt gewoon iemand nodig die hem even vast kan houden.

Groet,
Adriaan
haaks is ook maar relatief!

Terug naar “Techniek”