vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor JanTD5 » 16 Mei 2012, 20:51

Ze worden er wel op getraind om elke fles of iets anders welke een gas of vloeistof welke groter is dan een door de autoriteiten vast gestelde hoeveelheid er uit te vissen en te checken. Dus ook de limonade fles met brandstof. En welke ander pot, buis oid.

Zou zonde zijn als je je dure dempers mag achterlaten bij vertrek :dry:

Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 16 Mei 2012, 21:32

Ik reis altijd met autoonderdelen!
Startmotor in de handbagage? Geen enkel probleem.
Ik kreeg wel een keer een vraag toen een voortandwiel van mijn motor op de scan als ninja werpster gezien werd. En ik heb ook al eens een set gasgevulde dempers in de gewone bagage vervoerd. Twee weken geleden hebben mijn vrouw en ik nog drie banden meegenomen.
Dus Luke, ik voorzie geen enkel probleem.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Mei 2012, 21:44

Landmarcs schrijft:

Weet ik wel, en een flimsy campinggasblikje vind ik zelf ook een onbetrouwbaar product. Ik weet ook dat zelfs een lege benzine-fles (van een MSR brander) soms problemen geeft, maar soms ook niet. Ik vlieg nooit (dwz zolang ik niet mag sturen) maar zou ik vliegen dan zou ik een grote sticker "Limonade" op het benzine-flesje plakken (en er voor de zekerheid geen benzine in doen).
Overigens mag je zelfs geen flesje benzine of spiritus in de trein meenemen (gelukkig controleert in de trein niemand de kampeerbagage).

.....

Natuurlijk kan je voor de zekerheid jezelf al allerlei beperkingen opleggen, maar dan kan je ook beter alleen op asfalt rijden. Zolang je maar aan de goede kant van de grens van het mogelijke blijft is overdreven zelfcensuur niet mijn ding.

Groeten MarcS

JanTD5 schrijft:
Ze worden er wel op getraind om elke fles of iets anders welke een gas of vloeistof welke groter is dan een door de autoriteiten vast gestelde hoeveelheid er uit te vissen en te checken. Dus ook de limonade fles met brandstof. En welke ander pot, buis oid.

Zou zonde zijn als je je dure dempers mag achterlaten bij vertrek :dry:

Mvg Jan

Jan,

Daarom dus schreef ik: Voor de zekerheid géén benzine in doen. Ik weet dat ze al op tilt kunnen gaan van een nieuwe ongebruikte brandstof-fles waar FUEL op staat, er zijn echter zat waterflessen met een gelijksoortig uiterlijk, daarom dus de "Limonade" suggestie.
Op de fiets doe ik de brandervoorraad-benzine gewoon in een PET-fles, die de vliegveldscanner dus als een veldfles zou herkennen. Maar zoals ik al zei: ik vlieg niet, maar in de trein mag het ook niet.

En verder dus even op verstandige wijze navragen, met Kenya-Joost als voorbeeld is het navragen nog weer iets makkelijker/meer gefundeerd. Zelfcensuur kan altijd nog.

Groeten MarcS

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Mei 2012, 22:19

Joost.

Goed om te weten......
Ik ga het lot echter niet tarten door het in mijn handbagage te doen...dat heeft me al eens een Hi-Lift adapter gekost die gezien werd als slag & steekwapen.
Nu mag ik 2x 32 kg bagage meenemen dus dat scheelt ;)
Gaat gewoon in de gewone koffer.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2012, 17:05

Luke schrijft:
Erik....

ik ben super benieuwd hoe de auto in deze setup rijdt
Hou ons op de hoogte aub

gr

Luke

Afgelopen donderdagmiddag de andere (voor)veren met de nieuwe Koni's eronder gezet.
Rechts heeft het geen verbetering opgeleverd qua rijhoogte (nog steeds 5 - 5,5 cm afstand tussen as en bumpstop), links is het wel verbeterd en heb ik nu dezelfde maat (5 - 5,5) cm als rechts. Overigens is de auto altijd wat beladen.

De Koni's zijn een duidelijke verbetering t.o.v. de oude dempers. De Land Rover is soepeler geveerd en toch worden grotere "klappen" goed opgevangen. Er is hier een bospad met afwisselend links en rechts kuilen. Met de oude dempers moest ik echt stapvoets door de gaten om niet heen en weer gesmeten te worden in de auto. Dit is nu een stuk minder, zelfs met een iets hogere snelheid.

Er is een ding dat ik niet begrijp.
Ik heb de veren die onder de auto zaten (oude veren) vergeleken, in onbelaste toestand, met diegenen die ik er weer ondergezet heb. Rechts was de oude veer een halve centimeter korter dan de "nieuwe". Maar er is geen verschil in rijhoogte en er liggen ongeveer 3 windingen op elkaar.
Links was de oude veer exact zo lang als de "nieuwe", maar links is de auto iets hoger komen te staan. Bij de oude veer lagen er 4 - 5 windingen op elkaar en nu maar 3.
Die oude veer was dus "moe", maar dan zou ik verwachten dat die in onbelaste toestand ook korter is. En het lijkt alsof die veer slapper is geworden (verder inzakken).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2012, 17:14

Erik Peters schrijft:

.....
Die oude veer was dus "moe", maar dan zou ik verwachten dat die in onbelaste toestand ook korter is. En het lijkt alsof die veer slapper is geworden (verder inzakken).

Groet,

Erik.

Tja, vlgs het boekje kan het niet ....

MarcS citeert uit eigen "werk":
JoostKenya schrijft:

Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).

Dag JoostKenya,

Omdat ik toch nieuwsgierig bleef heb ik gister nog eens nagevraagd bij iemand die "doorgeleerd heeft in vooral spoorse techniek" en die toevallig ook nog eens een en ander rond veren had uitgezocht.

Hij bevestigde 100% dat ik het mis had en jij dus gelijk. Veren worden niet slapper, het enige is dat ze langzaamaan inzakken. Netzo als ze eenmaal bij de productie opgerold worden vervormen ze uiteindelijk onder de voortdurende belasting.
(Hij zei ook, erg plastisch: een schroefveer kan je eenvoudigweg zien als een spiraalsgewijze opgerolde torsiestang - ook een torsiestang zakt langzaam door de tijd heen iets door en lijkt daardoor slapper*, even iets opdraaien en de veer is weer "de oude").

Zelfs het harden van een veer maakt hem niet stijver zolang de materiaal-eigenschappen door het harden niet beïnvloed worden.

De enige manier dus waarop een veer werkelijk slapper wordt is een materiaal-verandering: dus wegroesten, materiaal-verandering door inwerking van grote hitte of inwendig breken (maar in dat laatste geval is ie sowieso gaar).

* Ik weet er alles van, had een tijdje een oude Renault 25 - zo'n Mitterand-limo - en die had inmiddels de uitstraling alsof er al 25 jaar een dikke directeur achterin zat.

Groeten MarcS

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2012, 17:22

Landmarcs schrijft:
Erik Peters schrijft:

.....

Groet,

Erik.

MarcS citeert uit eigen "werk":
JoostKenya schrijft:

Veren zakken naar loop van tijd in. De veerweg neemt af waardoor je vaker de bumpstop raakt. Maar de veerconstante blijft in tegenstelling tot wat Marc beweert gelijk (tenzij het staal wegrot).

Dag JoostKenya,

Omdat ik toch nieuwsgierig bleef heb ik gister nog eens nagevraagd bij iemand die "doorgeleerd heeft in vooral spoorse techniek" en die toevallig ook nog eens een en ander rond veren had uitgezocht.

Hij bevestigde 100% dat ik het mis had en jij dus gelijk. Veren worden niet slapper, het enige is dat ze langzaamaan inzakken. Netzo als ze eenmaal bij de productie opgerold worden vervormen ze uiteindelijk onder de voortdurende belasting.
(Hij zei ook, erg plastisch: een schroefveer kan je eenvoudigweg zien als een spiraalsgewijze opgerolde torsiestang - ook een torsiestang zakt langzaam door de tijd heen iets door en lijkt daardoor slapper*, even iets opdraaien en de veer is weer "de oude").

Zelfs het harden van een veer maakt hem niet stijver zolang de materiaal-eigenschappen door het harden niet beïnvloed worden.

De enige manier dus waarop een veer werkelijk slapper wordt is een materiaal-verandering: dus wegroesten, materiaal-verandering door inwerking van grote hitte of inwendig breken (maar in dat laatste geval is ie sowieso gaar).

* Ik weet er alles van, had een tijdje een oude Renault 25 - zo'n Mitterand-limo - en die had inmiddels de uitstraling alsof er al 25 jaar een dikke directeur achterin zat.

Groeten MarcS

Groeten MarcS

Volgens het boekje wellicht niet, maar bij een D2 had ik een doorslaande voorvering. Dus bij flink inveren op de bumpstops slaan. Scokbrekers vervangen omdat er één beetje zweette en de wagen wel op de goede hoogte stond. Dat hielp dus niks. De originele puddingpotten vervangen voor veren van Van Manen en daarna reed de wagen weer zalig zoals het hoort. :P :P

De praktijk volgt niet altijd het boekje. :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2012, 17:40

Landmarcs schrijft:

Groeten MarcS

Vandaar dat ik het ook niet snap.
Op de bijgevoegde foto links de oude veer die onder de LR vandaan komt en rechts de "nieuwe" veer. En in rood aangegeven de windingen die echt op elkaar lagen.

Zoals op de foto te zien is de oude veer licht vettig aangezien het (vorige) stuurhuis iets gelekt had. Misschien is wat van die ATF-olie in het metaal getrokken en zorgt daar voor een slappere veer?????

Groet,

Erik.

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 20 Mei 2012, 18:58

Erik,

Wel een appart verhaal inderdaad, waarop ik ook niet direct het antwoord heb.

Maar zou het gewoon simpelweg niet te maken hebben met metaalmoeheid en dat dit dus aangeeft dat een veer inderdaad zijn beste dagen gehad heeft en dus versleten is?

Ik acht de kans groot dat het straks als ik mijn veren er onderuit heb, hetzelfde verhaal zal zijn.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Mei 2012, 20:04

Volgens het verhaal van MarcS worden veren naar verloop van tijd moe, maar dan zakken ze ook in en komen dus niet meer terug in de originele positie. Torsieveren kun je in zo'n geval in een iets andere stand vastzetten (opdraaien zoals hij schreef) en alles is weer als vanouds. Tot het moment dat de veer breekt, wat uiteindelijk gebeurt. (De testers in de Viconfabriek konden precies zeggen wanneer een oprapertand zou breken in de testopstelling; na hoeveel bewegingen.)
Een schroefveer (in feite een opgerolde torsiestaaf) kun je dus niet in een andere stand vastzetten, maar zakt net zo goed in en zou dan dus korter moeten zijn dan een nieuwe vergelijkbare veer.

Wat er in het (veren)staal op moleculair niveau gebeurt als een veer wordt ingedrukt weet ik ook niet, maar misschien dat de gelekte ATF olie (in het staal getrokken is) en hier een smerende werking op heeft waardoor de veer als het ware slapper is geworden. Alleen de bovenste 4-5 windingen zijn vettig van de olie. Die ATF heeft wel 5 jaar de tijd gehad, zo lang heeft het stuurhuis wel iets gezweet/gelekt (maar nooit echt een drup op de grond, tot een half jaar geleden).

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”