Luke schrijft:
Overigens heb ik voor dezelfde veren als dat jij hebt, dus het idee van joost om voor die NRC4234 te gaan zou jij ook iets mee kunnen (hoewel ik niet weet of jij ook je reservewiel op de kap hebt liggen, maar dat maakt overigens niet zoveel uit
Ik ben overigens wel benieuwd naar jou ervaringen tot dusver wat betreft comfort van de heavy track en hoe jij ze ingesteld hebt, dat hoor ik graag van je.
Waar heb je de koni's besteld (paddock is volgens mij erg gunstig geprijsd)
Overigens is een versleten rubbertje geen argument om een schokbreker te vervangen, hier vervangen we alleen de rubbers (met zeer grote regelmaat van de klok zelfs zoiets als eens in de 6 maanden ofzo, en vooral de rubbers voor (onder en boven) en de rubbers achter (onder) zijn een crime omdat ze zo snel weg zijn, Hier gaan er dus voor minder als 50 eurocent perstuk iets harder (andere rubber compound) en dikkere voor terug van een ander automerk en dat gaat wel iets langer mee.
En wat betreft gewicht op de assen, in normale omstandigheden is daar niet het eigen gewicht van de as bij meegerekend inderdaad, hoewel de disco van Roger daar recentelijk even een uitzondering op was :P
Bij mij ligt al bijna 14 jaar (en 190.000 km) een reservewiel op de motorkap (misschien te zien in mijn avatar, onder die witte pluk sneeuw).
Wat betreft die Koni's achter, ik heb ze er, zo uit de verpakking, onder geschroefd. Niks afgesteld, ik dacht dat kan later nog wel eens indien nodig. Gewoon in het rijden merk ik niet echt verschil met de originele LR dempers, echter grotere "klappen" oneffenheden worden wel beter gedempt. Met 55 km/u over de verkeersdrempels op de parallelweg had met de oude dempers tot gevolg dat gereedschap achterin uit de vakjes vloog. Met de Koni's gebeurt dit net niet (tenzij ik weer harder rij :silly: ).
Ik heb de Koni's gewoon bij mijn automaterialen leverancier (Ferwerda) besteld. Misschien dat Paddock goedkoper is, daar heb ik niet naar gekeken.
Wanneer de schokdempers er al 12 jaar onder gezeten hebben dan is de bevestiging onderaan behoorlijk geroest en wordt het lastig om de moer te lossen zonder verdere beschadiging aan de demper (tang). Dat ligt bij jou natuurlijk iets anders omdat je dit ieder half jaar los moet halen.
Wat Joost zegt dat lange veren gunstig zijn, daar ben ik het wel mee eens. Alleen die NRC4234 heeft maar 7 windingen in tegenstelling tot de originele die bijna 9 windingen hebben. Dus feitelijk een langere veer.
Ik was ooit eens bij ter Horst in de Krim en die man deed vroeger aan terreinsport, met RangeRovers. Die vertelde dat hij eens veren heeft laten maken (in Coevorden zat/zit? een veren fabriek Atlas) die soepeler waren dan de standaard veren, wel dezelfde diameter, meer windingen (langer) en 18 mm verenstaal i.p.v. 20 mm. En dat reed super volgens zijn zeggen. Maar die reed natuurlijk zonder belading.
Overigens hebben mijn originele achterveren (met leveler) 16 mm verenstaal (nu heb ik veren met ± 20 mm verenstaal). Zo'n leveler werkt nl. ook als veer. Er zit een gasbol aan met (stikstof?)gas onder hoge druk. Ik heb op een vorige 110 ooit eens een nieuwe gemonteerd, maar indrukken kun je vergeten, dat lukt alleen gemonteerd onder de auto.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht