JoostKenya schrijft:
Luke schrijft:
Valt er te achterhalen wat die veer onbelast dan nu in lengte is zodat ik even een referentie heb tov de tabellen en kan kijken of hij inderdaad in de buurt van die RKB101111 waarde van 408,94 mm komen?
Luke
Ja, dan moet je de dempers even aan de onderkant op de as losschroeven. De stabilisator even loshalen. Vervolgend de body opkrikken totdat de veer loskomt en meten.
20 minuten werk.
Je kunt ook even het aantal windingen tellen. Dat moeten er 8.8 zijn.
What if ... je gewoon de auto opkrikt ?
Als alles goed is zijn de schokdempers lang genoeg, zeker als je de auto netjes links en recht even hoog tilt.
Anyway, mij lijkt ook gezien de as-bumpstop-afstand dat de achterveren niet dramatisch ingezakt zijn (d'r liggen vast enige kilo's "bagage" achterin de auto).
Voor daarentegen zijn er meer centimeters verdwenen, en zijn op z'n minst de oude wit/geel veren op z'n plaats.
O ja, als je voor nu even een reservewiel op de kap legt en heel precies de bumpstop-afstand meet "before-and-after" en het gewicht van dat reservewiel ook redelijk precies bepaald dan is de veer"constante" eenvoudig te berekenen. Als je bij deze proef nu ook de bumpstop-afstanden meet met twee mensen voorin dan weet je ook of de veer"constante" constant is of dat je met twee mensen voorin al in het progressieve traject zit.
Op zich zijn veren geen rocket-science dus met wat "jonge-onderzoeker-proefjes" kom je een heel eind.
Groeten MarcS