vering, schokbrekers en stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2012, 22:25

Landmarcs schrijft:

En als je bang bent dat de veren weg-roesten ... wat doe je dan met het chassis ?

Groeten MarcS

Daarvoor hebben we hier die ontzettende verzinkt chassis manie. :blink: :blink: :blink:

Er zijn er hier veel die hun wagen niet voor zichzelf lijken te bouwen maar voor hun achter achterkleinkinderen. :P :P Anders kan ik die conserveerwoede niet helemaal verklaren. Een standaardchassis dat gewoon een beetje redelijk onderhouden wordt kan minsten 40 jaar lang mee.

Zo oud was mijn Serie tenminste voordat er restauratie nodig was en zelfs daarbij heb ik het chassis alleen hoeven repareren en niet hoeven vervangen....... :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2012, 23:21

dolf110 schrijft:
Dag Robert,

Dank voor je reactie.

Ik zit aan het volgende te denken m.b.t. vervanging vering/schokdempers;
(auto hangt nu scheef):
Vering : LV: NRC9448, RV: NRC9449 + 2x RSC100050 LA+RA: RKB101110 + 2x RPM100080
Schokdempers : Koni heavy track rondom.
Zou jij nog luchtvering toevoegen?
mvg
Dolf
Volgens mij zijn die RSC100050 de schokdempers vóór en RPM100080 de achterschokdempers.
Ik zou niet dubbel bestellen (ook nog eens Koni's). Overigens moet ik zeggen dat de Heavy Track Koni's mij goed bevallen.

Met vriendelijke groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2012, 23:29

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:

En als je bang bent dat de veren weg-roesten ... wat doe je dan met het chassis ?

Groeten MarcS

Daarvoor hebben we hier die ontzettende verzinkt chassis manie. :blink: :blink: :blink:

Er zijn er hier veel die hun wagen niet voor zichzelf lijken te bouwen maar voor hun achter achterkleinkinderen. :P :P Anders kan ik die conserveerwoede niet helemaal verklaren. Een standaardchassis dat gewoon een beetje redelijk onderhouden wordt kan minsten 40 jaar lang mee.

Zo oud was mijn Serie tenminste voordat er restauratie nodig was en zelfs daarbij heb ik het chassis alleen hoeven repareren en niet hoeven vervangen....... :huh: :huh:

Daar komt nog bij dat een gegalvaniseerd chassis lastiger is te repareren als er onverhoopt toch eens aan gelast moet worden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jun 2012, 09:42

Erik Peters schrijft:
Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:

Groeten MarcS

Daar komt nog bij dat een gegalvaniseerd chassis lastiger is te repareren als er onverhoopt toch eens aan gelast moet worden.

Groet,

Erik.

En dat gaat sneller gebeuren dan de meesten denken. Juist omdat het chassis behandeld is denken ze er niet naar om te hoeven kijken en laten dus modder etc lekker liggen. :P
Edward van Vugt

dolf110

Berichtdoor dolf110 » 04 Jun 2012, 11:14

Dag Erik,

De koni's komen dan natuurlijk in de plaats van 2x RSC100050 en 2x RPM100080...

Dank voor je opmerkzaamheid.

Ik kreeg ook nog een offerte voor een tjm setje: whopping 800 euro ex btw....
Iemand iets over ervaring met additionele luchtvering....

mvg

Dolf

Laro Joost

Berichtdoor Laro Joost » 18 Jul 2012, 21:49

Na aanleiding van deze topic ben ik begonnen met het vervangen van de achterveren en schokdempers.

Ik heb gekozen voor HD veren (standaard hoogte) en Koni Schokbrekers

Als het weer het toelaat wil ik aan de voorzijde beginnen. Nu zag ik dat de veren aan de voorzijde behoorlijk zijn ingedrukt. Kan iemand me vertellen of ik de nog op spanning moet zetten of zakken de veren 10 cm uit als ik langzaam de as laat zakken

groeten,
Joost
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Jul 2012, 22:01

remklauw even losmaken van de bracket zodat je remslang niet opgerekt wordt
schokdemper beneden losmaken
turret losbouten van de veerschotel (goed in de kruipolie zetten vooraf en met veeeel beleid losmaken, best nieuwe ring met bouten klaar hebben liggen)
turret met schokdemper naar boven toe verwijderen (dekseltje in binnenscherm losschroeven)
as laten zakken tot veer vrij komt en deze verwijderen
montage in omgekeerde volgorde
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 19 Jul 2012, 08:29

Roger B. schrijft:
remklauw even losmaken van de bracket zodat je remslang niet opgerekt wordt
schokdemper beneden losmaken
turret losbouten van de veerschotel (goed in de kruipolie zetten vooraf en met veeeel beleid losmaken, best nieuwe ring met bouten klaar hebben liggen)
turret met schokdemper naar boven toe verwijderen (dekseltje in binnenscherm losschroeven)
as laten zakken tot veer vrij komt en deze verwijderen
montage in omgekeerde volgorde

Als je op de vooras alleen andere dempers monteert hoef je de rem niet lost te maken!

Op mijn eigen Defender heb ik voor het wisselen van veren de remmen trouwens ook nog nooit hoeven los maken.

Het is wel handig om de stabilisator aan 1 kant los te koppelen (als je die hebt).

Ik gebruik altijd een paar spanbandjes om de veren te comprimeren of gecomprimeerd te houden. Maar hoe ik dat precies doe is een beetje lastig uitleggen in een paar zinnen. Verder zijn goede assteunen essentieel en een highjack erg handig (maar let op: die highjack gebruik je natuurlijk niet om de auto op te krikken en er vervolgens half onder te gaan liggen)

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2012, 08:31

Tenzij je heel goed weet wat je doet kun je beter twee bouten van de rem losdraaien dan reiskeren dat een veer, ook al staat ie maar licht op spanning, ineens ontspant in je gezicht.

Ik span veren nooit bij een Land Rover, is ook helemaal niet nodig. ;)
Edward van Vugt

DLK

Re:vering, schokbrekers en stuurdemper

Berichtdoor DLK » 19 Jul 2012, 12:00

Wat een hoop informatie allemaal! Erg interessant.

mijn broertje merkte op dat mijn defender na de tank volgegooid te hebben iets scheef stond.

Handig ook dat de bestuurder bij een RHD auto boven de brandstoftank zit. Zo heb je al het gewicht aan één kant!

Ik ben altijd wel van originele delen en eventueel betere schokdempers, wat zouden jullie aanraden onder mijn 90 te zetten?

De auto wordt louter recreatief gebruikt, is voorzien van een bank (3 personen) voorin en vier klapstoeltjes achterin. Al zal met 7 personen op stap zijn maar sporadisch gebeuren.

Geen roofrack / lier / andere zware accessoires op de auto.

Dan gewoon de standaard veren monteren?

LV NRC9447
RV NRC9446
LA NRC9449
RA NRC9448

En dan een setje koni schokbrekers? Welke zijn dan goed voor een oudere 90 met Rover assen?

Mijn dank voor het meedenken!

Terug naar “Techniek”