vering, schokbrekers en stuurdemper
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
weet je zeker dat je oude en nieuwe veren gelijk zijn, dat je nu niet een stuggere veer hebt (voor meer gewicht) dan voorheen?
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Erik Peters schrijft:
Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschappen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.
Groeten MarcS
Volgens het verhaal van MarcS worden veren naar verloop van tijd moe, maar dan zakken ze ook in en komen dus niet meer terug in de originele positie. Torsieveren kun je in zo'n geval in een iets andere stand vastzetten (opdraaien zoals hij schreef) en alles is weer als vanouds. Tot het moment dat de veer breekt, wat uiteindelijk gebeurt. (De testers in de Viconfabriek konden precies zeggen wanneer een oprapertand zou breken in de testopstelling; na hoeveel bewegingen.)
Een schroefveer (in feite een opgerolde torsiestaaf) kun je dus niet in een andere stand vastzetten, maar zakt net zo goed in en zou dan dus korter moeten zijn dan een nieuwe vergelijkbare veer.
Wat er in het (veren)staal op moleculair niveau gebeurt als een veer wordt ingedrukt weet ik ook niet, maar misschien dat de gelekte ATF olie (in het staal getrokken is) en hier een smerende werking op heeft waardoor de veer als het ware slapper is geworden. Alleen de bovenste 4-5 windingen zijn vettig van de olie. Die ATF heeft wel 5 jaar de tijd gehad, zo lang heeft het stuurhuis wel iets gezweet/gelekt (maar nooit echt een drup op de grond, tot een half jaar geleden).
Groet,
Erik.
Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschappen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Roger B. schrijft:
De veren zijn hetzelfde, allebei geel-geel (rechts) en wit-wit (links, bestuurderskant). De "originele" 14 jaar oud en 190.000 km en de vervangingsveren 60.000 km oud en van een (schade) 110 uit 1987. De verfmarkeringen zijn nog duidelijk op alle vier veren aanwezig.
MarcS schrijft:
Precies en dat soepelere veren komt inderdaad door de betere schokdemping van de nieuwe schokbrekers.
Met vriendelijke groet,
Erik.
weet je zeker dat je oude en nieuwe veren gelijk zijn, dat je nu niet een stuggere veer hebt (voor meer gewicht) dan voorheen?
De veren zijn hetzelfde, allebei geel-geel (rechts) en wit-wit (links, bestuurderskant). De "originele" 14 jaar oud en 190.000 km en de vervangingsveren 60.000 km oud en van een (schade) 110 uit 1987. De verfmarkeringen zijn nog duidelijk op alle vier veren aanwezig.
MarcS schrijft:
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers).
Precies en dat soepelere veren komt inderdaad door de betere schokdemping van de nieuwe schokbrekers.
Met vriendelijke groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Landmarcs schrijft:
dit is onzin. En je kunt dat bij elke werktuigbouwer nagaan. Staal heeft een elasticiteits modulus van 2.1e11 en dat is vrijwel onafhankelijk van welke behandeling ook. Als er scheuren in het materiaal zitten kan het zijn dat windinge inzakken maar dan is de veer denk ik al wel op 99 procent van de levensduur.
Erik Peters schrijft:
Volgens het verhaal van MarcS worden veren naar verloop van tijd moe, maar dan zakken ze ook in en komen dus niet meer terug in de originele positie. Torsieveren kun je in zo'n geval in een iets andere stand vastzetten (opdraaien zoals hij schreef) en alles is weer als vanouds. Tot het moment dat de veer breekt, wat uiteindelijk gebeurt. (De testers in de Viconfabriek konden precies zeggen wanneer een oprapertand zou breken in de testopstelling; na hoeveel bewegingen.)
Een schroefveer (in feite een opgerolde torsiestaaf) kun je dus niet in een andere stand vastzetten, maar zakt net zo goed in en zou dan dus korter moeten zijn dan een nieuwe vergelijkbare veer.
Wat er in het (veren)staal op moleculair niveau gebeurt als een veer wordt ingedrukt weet ik ook niet, maar misschien dat de gelekte ATF olie (in het staal getrokken is) en hier een smerende werking op heeft waardoor de veer als het ware slapper is geworden. Alleen de bovenste 4-5 windingen zijn vettig van de olie. Die ATF heeft wel 5 jaar de tijd gehad, zo lang heeft het stuurhuis wel iets gezweet/gelekt (maar nooit echt een drup op de grond, tot een half jaar geleden).
Groet,
Erik.
Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschappen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.
Groeten MarcS
dit is onzin. En je kunt dat bij elke werktuigbouwer nagaan. Staal heeft een elasticiteits modulus van 2.1e11 en dat is vrijwel onafhankelijk van welke behandeling ook. Als er scheuren in het materiaal zitten kan het zijn dat windinge inzakken maar dan is de veer denk ik al wel op 99 procent van de levensduur.
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
Veren worden niet slapper, het enige is dat ze langzaamaan inzakken. Netzo als ze eenmaal bij de productie opgerold worden vervormen ze uiteindelijk onder de voortdurende belasting. Groeten MarcS
[strike] Dus zou je de veren weer kunnen kunnen "verjongen" door ze (koud) langer te trekken en zo terug te brengen op de oorspronkelijke lengte en je dus geen nieuwe (standaard) veren zou hoeven te kopen? [/strike]
groet
Roel
update: het antwoord stond dus ook al in hetzelfde bericht :unsure:
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:vering, schokbrekers en stuurdemper
JoostKenya schrijft:
Hartelijk dank. Onzin dus.
Eigenlijk wist ik het al, intuïtie is zelden een verstandige keuze.
Het was ook strijdig met wat mijn verstandige, doorgaans goed ingelichte bron, mij zei.
Wel had hij het over verschillen tgv verschillende materiaal-samenstelling, hij zei ook dat "contra-intuïtief" (maar we wisten al intuïtie deugt niet) dat i.t.t. wat je zou denken het harden van het staal geen stijvere veren maakt, immers zolang het harden netjes gaat zal het staal niet in samenstelling veranderen.
Groeten MarcS
MarcS schrijft:
Zuiver intuïtief zou ik zeggen dat de "kristal-structuur" na vele jaren belasting en beweging wellicht toch ook wat "vermoeid" zou kunnen raken, dwz niet helemaal de oorspronkelijke eigenschap(pen heeft.
Dat een torsiestaaf uiteindelijk na al te veel opdraaien breekt is begrijpelijk, maar ook daar zou ik intuïtief zeggen dat een staaf die tzt breekt wellicht voordien al wat heeft ingeleverd.
Dat gelekte ATF het staal binnendringt en de staalstructuur zou veranderen .... dat lijkt mij nog speculatiever .....
Anyway, je auto staat rechter en veert beter (waarschijnlijk vooral dankzij de nieuwe schokbrekers.
Groeten MarcS
dit is onzin. En je kunt dat bij elke werktuigbouwer nagaan. Staal heeft een elasticiteits modulus van 2.1e11 en dat is vrijwel onafhankelijk van welke behandeling ook. Als er scheuren in het materiaal zitten kan het zijn dat windinge inzakken maar dan is de veer denk ik al wel op 99 procent van de levensduur.
Hartelijk dank. Onzin dus.
Eigenlijk wist ik het al, intuïtie is zelden een verstandige keuze.
Het was ook strijdig met wat mijn verstandige, doorgaans goed ingelichte bron, mij zei.
Wel had hij het over verschillen tgv verschillende materiaal-samenstelling, hij zei ook dat "contra-intuïtief" (maar we wisten al intuïtie deugt niet) dat i.t.t. wat je zou denken het harden van het staal geen stijvere veren maakt, immers zolang het harden netjes gaat zal het staal niet in samenstelling veranderen.
Groeten MarcS
Re: vering, schokbrekers en stuurdemper
Hi Rob,
Is it relevant coil springs are powder coated. Are these you refer to powder coated?
Br
Dolf
Is it relevant coil springs are powder coated. Are these you refer to powder coated?
Br
Dolf
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: vering, schokbrekers en stuurdemper
poedercoating draagt niets bij aan de veereigenschappen, totdat de coating beschadigd raakt zal er enige bescherming tegen roesten zijn, daarna bladdert het er gewoon vanaf.... gespoten is wellicht zelfs beter
gone
Re: vering, schokbrekers en stuurdemper
Dag Robert,
Dank voor je reactie.
Ik zit aan het volgende te denken m.b.t. vervanging vering/schokdempers;
(auto hangt nu scheef):
Vering : LV: NRC9448, RV: NRC9449 + 2x RSC100050 LA+RA: RKB101110 + 2x RPM100080
Schokdempers : Koni heavy track rondom.
Zou jij nog luchtvering toevoegen?
mvg
Dolf
Dank voor je reactie.
Ik zit aan het volgende te denken m.b.t. vervanging vering/schokdempers;
(auto hangt nu scheef):
Vering : LV: NRC9448, RV: NRC9449 + 2x RSC100050 LA+RA: RKB101110 + 2x RPM100080
Schokdempers : Koni heavy track rondom.
Zou jij nog luchtvering toevoegen?
mvg
Dolf
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: vering, schokbrekers en stuurdemper
Roger B. schrijft:
Zodra de coating beschadigd raakt roest 't onder die beschadigde coating alleen maar heviger.
En als je bang bent dat de veren weg-roesten ... wat doe je dan met het chassis ?
Groeten MarcS
poedercoating draagt niets bij aan de veereigenschappen, totdat de coating beschadigd raakt zal er enige bescherming tegen roesten zijn, daarna bladdert het er gewoon vanaf.... gespoten is wellicht zelfs beter
Zodra de coating beschadigd raakt roest 't onder die beschadigde coating alleen maar heviger.
En als je bang bent dat de veren weg-roesten ... wat doe je dan met het chassis ?
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten