Hallo,
Omdat er denk ik hier en daar toch best belangstelling voor dit onderwerp (tuning)lijkt te bestaan even het volgende:
Zoals eerder geschreven ben ik al een poosje over dit onderwerp aan het nadenken en informatie aan het verzamelen (hoop over te vinden op het internet maar je moet wel ff zoeken) en tegen elkaar aan het afwegen.
En discussies zoals recentelijk hier naar voren gekomen in andere draadjes, oa die over intercoolers, zijn daarbij dan bovendien ook super interessant, immers, zoveel mensen zoveel meningen, en mits een mening mijns inziens goed be-argumenteerd wordt, dwz de feiten te staven zijn, ook nog eens bijzonder leerzaam.
Ook ik weet verre van alles van dit onderwerp en daardoor zijn discussies als in genoemde draadjes van grote toegevoegde waarde. Het feit dat de discussie zo nu en dan hoog oploopt doet daar niets aan af, ik denk zelfs dat dat soms best goed is. Hier op het forum gaat de kennis die de ronde doet over dit onderwerp bij de één wat verder als bij de ander en dus zijn topics als deze alleen maar leuk
Wat betreft het tunen van een Defender..............
Persoonlijk ben ik van mening dat men zich eerst goed af dient te vragen hoe ver je wil gaan met de tuning.
En aan elke methode hangen denk ik ook andere manieren van te werk gaan en uiteraard ook prijskaartjes.
Wat mijzelf betreft heb ik het volgende uitgangspunt: ik hoef in een Leopard 2 geen Ferrari motor.
Met alles wat hier op dit draadje, en ook een paar andere te lezen is, icm een stukje technische achtergrond, en de info die ik van het net gehaald heb ben ik van mening dat als alles geoptimaliseerd is er mijns inziens al heel veel positieve resultaten te behalen vallen.
Daarom zoek ik het dus persoonlijk in de finetuning van de pomp.
De resultaten waar ik op hoop zijn de volgende:
1: verbeterd verbruik, hopelijk rond 1 op 10, daar waar het nu 1 op 7 a 1 op 8 was (welliswaar met een turbo die aan het eind van zijn latijn was maar ok)
2: meer trekkracht onderin (bij optrekken)
3: meer porrie bij doortrekken (denk aan inhaal manoeuvres)
4: iets meer turbo boost waardoor top iets zal verbeteren (iets wat overigens nog niet eens zo'n prioriteit heeft)
Op het internet zijn, zoals gezegd, diverse handleidingen terug te vinden die dit resultaat moeten opleveren.
De één wat duiselijker als de andere maar wel allemaal met dezelfde uitgangspunten.
Het gaat hierbij steeds om 3 specifieke afstellingen in de pomp, alleen is de info daarover niet altijd even duidelijk.
Ik heb hier dus wat verder op doorgeborduurd en alle info bij elkaar in een dossiertje gezet en geprobeerd voor mezelf eea wat helderder en begriijpelijker te formuleren, en dat in een testprogje verwerkt in een excel sheetje.
Het ontbreekt me nog even aan wat tijd en bijv ook nog een egt meter en turbo boost meter, maar ik ben bijzonder nieuwsgierig wat het me zal brengen.
Het grote voordeel (letterlijk) is dat het nul komma niks kost behalve wat hobbytijd, en mijns inziens alleen maar winst op kan leveren, en wanneer er geen bevredigend resultaat geboekt wordt kan je eea (mits gedaan met de nodig precisie in de vorm van genoteerde aanpassing) gewoon ongedaan gemaakt worden.
Andere intercooler, andere turbo, performance verstuivers, allemaal leuk, maar hoe ver wil je gaan ???
Ik denk dat ieder voor zich zichzelf die vraag moet stellen.
Een collega van me heeft hier ook een garagebedrijf en die trekt daardoor veel LaRo eigenaren binnen, waaronder dus ook diverse die graag experimenter met dit onderwerp
Omdat ik redelijk wat tijd daar doorbreng heb ik dus al eea voorbij zieb komen daar zoals de genoemde intercoolers, high performance verstuivers maar ook de inbouw (en de daarmee gepaart gaande modificaties) van de TGV turbo's. Uiteraard heb ik daardoor ook al diverse voorbeelden voorbij zien komen van wat er hierdoor allemaal mis kan gaan. Denk dan hierbij aan weggeblazen koppakkingen, verziekte turbo's, en zelfs letterlijk gesmolten turbo's.
Al dit is de grondslag van mijn mening betreffende de mate van tuning, en dus wil ikzelf niet verder gaan als finetuning van de pomp.
Als er evt belangstellende zijn voor de info over dit onderwerp die ik in de loop der tijd bij elkaar vergaard heb en / of het tune & test progje wat ik samengesteld heb stuur je me maar ff een pm.
Stel je je er niet al te veel bij voor, ik ben uiteraard geen professioneel tuner, maar het is wel verantwoord, helder en makkelijk te doorlopen.
gr
Luke
Aan dit onderwerp gerelateerde Topics:
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/842799-inercooler
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/837508-turbo-druk
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/837379-tdi-tuning-en-turbotaal-vervolg-op-turbo-trauma
http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/836971-turbo-trauma
Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
Re:Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Hallo Luke,
Heb geprobeerd om een mailtje te versturen via je profiel, helaas lukt dat niet :( . Kun je me misschien een mailtje sturen? dan kan ik het rechtstreeks nog eens proberen.
Groetjes,
Loet
Heb geprobeerd om een mailtje te versturen via je profiel, helaas lukt dat niet :( . Kun je me misschien een mailtje sturen? dan kan ik het rechtstreeks nog eens proberen.
Groetjes,
Loet
-
Roger B.
Alles wat je doet om meer uit de motor te halen zonder vervangen van onderdelen (dus turbodruk verhogen en pomp aanpassen) zal ook je thermische belasting verhogen. Door een intercooler (groter of überhaupt) te plaatsen verlaag je de temperatuur van de toegevoerde gassen, en DUS ook de thermische belasting op je motor (meen ooit zelfs gelezen te hebben dan 10 graden lagere inlaattemp ook 10 graden lagere uitlaattemp is)
gone
Roger,
Ik ben het maar ten dele met je eens.
Ga je turbodruk verhogen,wat een fisieke verandering is dan zal dat inderdaad consequenties voor de egt hebben.
Waar ik echter over praat en op doel, is optimaliseren van de pomp. En in dat geval is het beoogde doel juist het tegenovergestelde.
Immers als alle afstellingen beter worden zal het stukje winst (theoretisch gezien in ieder geval wel) ook in de egt tot uiting moeten gaan komen.
Al het op het internet gevonden materiaal waar gebruik is gemaakt van een EGT meter bevestigd dit ook
In het testprogje zit meten van EGT bij elke verandering van instelling dan ook standaard ingebakken, en ik was of ben niet van plan maar wat aan te rommelen.
Het principe van optimalisering is dan ook betere resultaten uit de bestaande set up.
Ik zie het een beetje als chiptuning waarbij motormanagement prog herschreven wordt (ook optimalisering met bestaande mechanische set up), alleen deze manier is mechanisch ipv elektronisch.
gr
Luke
Ik ben het maar ten dele met je eens.
Ga je turbodruk verhogen,wat een fisieke verandering is dan zal dat inderdaad consequenties voor de egt hebben.
Waar ik echter over praat en op doel, is optimaliseren van de pomp. En in dat geval is het beoogde doel juist het tegenovergestelde.
Immers als alle afstellingen beter worden zal het stukje winst (theoretisch gezien in ieder geval wel) ook in de egt tot uiting moeten gaan komen.
Al het op het internet gevonden materiaal waar gebruik is gemaakt van een EGT meter bevestigd dit ook
In het testprogje zit meten van EGT bij elke verandering van instelling dan ook standaard ingebakken, en ik was of ben niet van plan maar wat aan te rommelen.
Het principe van optimalisering is dan ook betere resultaten uit de bestaande set up.
Ik zie het een beetje als chiptuning waarbij motormanagement prog herschreven wordt (ook optimalisering met bestaande mechanische set up), alleen deze manier is mechanisch ipv elektronisch.
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
-
pascal ubags
hallo
ha die luke. mooi verhaal, met veel woorden maar weinig techniche inhoud.
toch wil ik even reageren, mn dat je voor een leek de sugestie wekt dat het vrij simpel te doen is.
ik spreek uit ervaring zo n 20 jaar, heb al veel gedaan wbt 300tdi en performance.
zuiniger en langere levensduur, zit toch echt aan je rechter voet.
niet harder als 110, liefst achter een vracht auto, uit de wind.
een zeus kit, beetje isoleren van slangen na intercoler, en doen met het geen wat je hebt.
zelfs gepresteerdt 1 op 13.2 zeus 100km h mud banden met een 90
deze week 570km door nl met de 110 poupie orgineel 113km h dus vrij hardt, met 49lieter diesel.
meer vermogen, maar ook veel problemen.
2.8 international, grotere intercler volle lengte,
normaal gebruik 1 op 9. topsnelheid echte gps 180, hopeloos weggedrag, veel problemen met x in aandrijf as.
zelfs met een boot uit water trekken, de aandrijfas als een wokkel opgedraait. 2x een r 380 deze kan op lange stukken bij veel anhangergewicht dit niet aan, de olie wordt te heet.
1x een boot gehaald in croatie, gewicht 4800kg, moeite om vrachtautos bij te houden bij berg op, gebruik 1/4
deze motor verkocht ivm gebruik en stuk lopen aandrijf lijn.
dan nog een egt meter laatst gekeken kan er geen vinden onder de 200euro, en zonder egt meter niet aan pomp draaien.
wil je de 4 ton halen laat het dan orgineel en gebruik je rechtervoet.
gr pascal
ha die luke. mooi verhaal, met veel woorden maar weinig techniche inhoud.
toch wil ik even reageren, mn dat je voor een leek de sugestie wekt dat het vrij simpel te doen is.
ik spreek uit ervaring zo n 20 jaar, heb al veel gedaan wbt 300tdi en performance.
zuiniger en langere levensduur, zit toch echt aan je rechter voet.
niet harder als 110, liefst achter een vracht auto, uit de wind.
een zeus kit, beetje isoleren van slangen na intercoler, en doen met het geen wat je hebt.
zelfs gepresteerdt 1 op 13.2 zeus 100km h mud banden met een 90
deze week 570km door nl met de 110 poupie orgineel 113km h dus vrij hardt, met 49lieter diesel.
meer vermogen, maar ook veel problemen.
2.8 international, grotere intercler volle lengte,
normaal gebruik 1 op 9. topsnelheid echte gps 180, hopeloos weggedrag, veel problemen met x in aandrijf as.
zelfs met een boot uit water trekken, de aandrijfas als een wokkel opgedraait. 2x een r 380 deze kan op lange stukken bij veel anhangergewicht dit niet aan, de olie wordt te heet.
1x een boot gehaald in croatie, gewicht 4800kg, moeite om vrachtautos bij te houden bij berg op, gebruik 1/4
deze motor verkocht ivm gebruik en stuk lopen aandrijf lijn.
dan nog een egt meter laatst gekeken kan er geen vinden onder de 200euro, en zonder egt meter niet aan pomp draaien.
wil je de 4 ton halen laat het dan orgineel en gebruik je rechtervoet.
gr pascal
Off topic, maar sowieso is een oliekoeler op een R380 bak een aanrader als je vaker met een aanhanger rijdt. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schrijft:
Netzo OT maar zorgt een oliekoeler op de R380 's zomers ook voor een aangenamere tunnel-temperatuur ?
Zo ja (dwz merkbaar) dan is het sowieso een aanrader, want met een beetje filerijden en warm weer kan je op de tunnel rond de R380 een ei bakken.
Groeten MarcS
Off topic, maar sowieso is een oliekoeler op een R380 bak een aanrader als je vaker met een aanhanger rijdt. ;)
Netzo OT maar zorgt een oliekoeler op de R380 's zomers ook voor een aangenamere tunnel-temperatuur ?
Zo ja (dwz merkbaar) dan is het sowieso een aanrader, want met een beetje filerijden en warm weer kan je op de tunnel rond de R380 een ei bakken.
Groeten MarcS
-
Roger B.
volgens mij wordt de tunnel, zeker bij je rechter voet, vooral opgewarmd door de lucht de je fan langs de motor blaast, verder naar achter gaat de warmte van de bak uiteraard meer meewerken
gone
Pascal, even inhakent op wat je schrijft
1: Je kritiek met argument dat mijn stukje veel woorden en weinig technische inhoud heeft is ongegrond.
Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat ik hoofdzakelijk praat over mijn motivatie en dat er best iets mogenlijk is.
Ik ga ZEER BEWUST niet diep in op het technische verhaal van het hoe en wat.
Ik heb er nl geen behoefte aan dat mensen nav mijn woorden hier gaan schroeven met het gevolg dat er eea goed mis kan gaan en dan begrijop je natuurlijk wel dat ik dan de gebeten hond ben.
Als mensen die tweaks willen weten zijn die voor iedereen te vinden op het net, das geen geheim en ook niets aan nieuwe info die ik inbreng.
Het enige wat ik er aan toevoeg is dat ik primair voor mijzelf eea verduidelijkt heb in de vorm van een excel staatje met een testprogramma'tje, wat ik evt bereid ben om te delen met evt belangstellenden, niets meer en niets minder
Verder bekritisser je mij en om dat kracht bij te zetten haal je daar dan even tussen neus en lippen jou 20 jaar ervaring bij. Dat zal allemaal best waar zijn endat bestrijd ik ook niet, maar a: zie ik er het nut niet zo van in (maar das persoonlijk, en B breng jij ook met die 20 jaar ervaring niet echt veel nieuws naar voren wat ik nog niet aan had gehaald in mijn posting, afgezien wellicht van het ZEUS verhaaltje
Ten slotten praat ik niet over het verbouwen van een Defender in een raket, maar slechts over het optimaliseren van de pomp, dus ik verkoop geen wonderen, maar geef alleen aan dat er met grenzen iets mogenlijk is.
Luke
NB
Elke persoon die met zijn Defendertje 180 wil douwen spoort mijns inziens net zo min als dat die auto doet met die snelheid.
Wellicht dat ik het nu erg zwart wit benader, maar als IETS GEEn technische inhoud heeft is dat het dus wel !
1: Je kritiek met argument dat mijn stukje veel woorden en weinig technische inhoud heeft is ongegrond.
Als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat ik hoofdzakelijk praat over mijn motivatie en dat er best iets mogenlijk is.
Ik ga ZEER BEWUST niet diep in op het technische verhaal van het hoe en wat.
Ik heb er nl geen behoefte aan dat mensen nav mijn woorden hier gaan schroeven met het gevolg dat er eea goed mis kan gaan en dan begrijop je natuurlijk wel dat ik dan de gebeten hond ben.
Als mensen die tweaks willen weten zijn die voor iedereen te vinden op het net, das geen geheim en ook niets aan nieuwe info die ik inbreng.
Het enige wat ik er aan toevoeg is dat ik primair voor mijzelf eea verduidelijkt heb in de vorm van een excel staatje met een testprogramma'tje, wat ik evt bereid ben om te delen met evt belangstellenden, niets meer en niets minder
Verder bekritisser je mij en om dat kracht bij te zetten haal je daar dan even tussen neus en lippen jou 20 jaar ervaring bij. Dat zal allemaal best waar zijn endat bestrijd ik ook niet, maar a: zie ik er het nut niet zo van in (maar das persoonlijk, en B breng jij ook met die 20 jaar ervaring niet echt veel nieuws naar voren wat ik nog niet aan had gehaald in mijn posting, afgezien wellicht van het ZEUS verhaaltje
Ten slotten praat ik niet over het verbouwen van een Defender in een raket, maar slechts over het optimaliseren van de pomp, dus ik verkoop geen wonderen, maar geef alleen aan dat er met grenzen iets mogenlijk is.
Luke
NB
Elke persoon die met zijn Defendertje 180 wil douwen spoort mijns inziens net zo min als dat die auto doet met die snelheid.
Wellicht dat ik het nu erg zwart wit benader, maar als IETS GEEn technische inhoud heeft is dat het dus wel !
)
-
Roger B.
ik denk dat je je niet te veel moet voorstellen van het effect op koppel/vermogen dat je bereikt met finetunen van de pomp als je geen egt stijging en zuiniger wil.
meer vermogen zonder iets anders dan de pomp aan te passen kost dus meer diesel.
meer vermogen zonder iets anders dan de pomp aan te passen kost dus meer diesel.
gone