hoi
mij gaat het met name om
dat je schrijft , een samenvatting te hebben hoe je het moet doen.
dit is ok, voor een techneut die weet waar hij mee bezig is.
dus jij weet het en andere techneuten ook
maar iemand die de handen links heeft of a techniche is.
moet hier af haken en het niet doen.
want het risico, van meer stuk maken als beter maken op termijn is aanwezig
en het kost veel geld voor wienig opbrengst, als je het goed doet.
mn een egr meter, deze heb ik nog niet gevonden voor onder de 100 euro.
wbt zeus, dit is echt te merken, alleen ook hier zijn de meningen verschillend.
enkele v n delen
voor montage goed de olie gaten controlle op nog aanwezige achtergebleven boorsel
nooit centetiche olie gebruiken ook geen half
bij doorwadingen geen last meer van water, ivm voorste krukas keerring, die orgineel geen echte keerring is.
beter koppel, echt merkbaar
gr pascal
Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
-
pascal ubags
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 03 Dec 2006, 22:42
- Contact:
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Hallo,
Ben geïnteresseerd in het tunen van de brandstofpomp.
Hoor graag van u.
Met vr gr,
Martijn
mvanbeek@zonnet.nl
Ben geïnteresseerd in het tunen van de brandstofpomp.
Hoor graag van u.
Met vr gr,
Martijn
mvanbeek@zonnet.nl
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
zonder de inhoud van het topic doorgelezen te hebben...
-google eens op boostpin 300tdi
-meer brandstof alleen doet wel iets, maar niet heel veel
-meer lucht dmv turbodruk verhogen =meer warmte = maar beperkt zonder schade toepasbaar
-Meer lucht dmv afkoelen inlaatlucht.
zelf op de gok knutselen = kans op motorschade in de meer of minder nabije toekomst
-google eens op boostpin 300tdi
-meer brandstof alleen doet wel iets, maar niet heel veel
-meer lucht dmv turbodruk verhogen =meer warmte = maar beperkt zonder schade toepasbaar
-Meer lucht dmv afkoelen inlaatlucht.
zelf op de gok knutselen = kans op motorschade in de meer of minder nabije toekomst
gone
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Daar klopt iets niet.
Meer lucht is een 'armer mengsel' waardoor hij juist koeler verbrand, niet heter. Meer brandstof bij dezelfde hoeveelheid betekent een hogere uitlaatgastemp, dus meer warmte.
Meer lucht is een 'armer mengsel' waardoor hij juist koeler verbrand, niet heter. Meer brandstof bij dezelfde hoeveelheid betekent een hogere uitlaatgastemp, dus meer warmte.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
meer lucht door turbodruk verhogen doe je doorgaans omdat je al meer brandstof gaf.... en als je er meer brandstof in stopt en verbrandt zul je ook meer warmte kwijt moeten. Bij een 200Tdi met uitlaatgastemp meter zag je dat ie met opgedraaide roetstop en turbodruk aardig snel over de 800 graden gaat
bij toyo motoren zit er een membraan op de pomp dat gestuurd door de turbodruk de hoeveelheid diesel aanpast, als je daar de turbodruk verhoogt zal de pomp vanzelf meer inspuiten... hoe dat bij de 300tdi zat weet ik even niet meer.... (en geen zin om het op te zoeken) Bij modernere motoren wordt de inlaatspruitstukdruk gemeten en daarmee de inspuiting bijgeregeld
bij toyo motoren zit er een membraan op de pomp dat gestuurd door de turbodruk de hoeveelheid diesel aanpast, als je daar de turbodruk verhoogt zal de pomp vanzelf meer inspuiten... hoe dat bij de 300tdi zat weet ik even niet meer.... (en geen zin om het op te zoeken) Bij modernere motoren wordt de inlaatspruitstukdruk gemeten en daarmee de inspuiting bijgeregeld
gone
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
meer lucht is vanwege de hogere turbo druk.
Bij het comprimeren van lucht stijgt de temperatuur vd lucht. Daarom meer lucht=hogere temp.
intercooler verlaagt dan te temp weer. met als effect dat ook de dichtheid van de lucht toeneemt waardoor je effectief nog meer lucht in je cilinder pompt.
Bij het comprimeren van lucht stijgt de temperatuur vd lucht. Daarom meer lucht=hogere temp.
intercooler verlaagt dan te temp weer. met als effect dat ook de dichtheid van de lucht toeneemt waardoor je effectief nog meer lucht in je cilinder pompt.
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Gaan we weer.... Ja, de inlaatlucht temp stijgt met hogere turbodruk... MAARRRRRR de uitlaatgastemp word lager (bij dezelfde hoeveelheid brandstof) vanwege de hogere air:fuel ratio. De uitlaatgastemp is het belangrijkst. Zolang die onder de grens ligt maakt het geen bal uit wat de inlaatlucht temp is. Het maakt wel een bal uit als je voor meer vermogen gaat natuurlijk. Als je 800graden uitlaatgas temp ziet dan heb je of teveel brandstof, of je moet de turbodruk omhoog gooien om het weer naar beneden te krijgen.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
ToyRoverlander schreef: Als je 800graden uitlaatgas temp ziet dan heb je of teveel brandstof, of je moet de turbodruk omhoog gooien om het weer naar beneden te krijgen.
waar ik dat zag was zo'n hobby doe het zelver die dan in ieder geval wist dat ie onder de 700-750 graden moest proberen te blijven.... die D1 200 trok retegoed, maar voordat je vanaf bedrijfswarme motor van stilstaand volgas opgetrokken wat tot 100 was je daar al voorbij (die 750 graden)....
Turbodruk was al best significant verhoogd... maar aangezien ie "op gevoel" aan de pomp gedraaid had(alleen aan de "roetstop") blijft het een natte vingerwerk tuning.....
ook bij flinke turbodruk kun je nog te veel diesel er in pompen natuurlijk
gone
- ToyRoverlander
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Ja je kunt die pomp op best wat vlakken afstellen, het helpt wel als je weet wat je aan het doen bent. En idd, als de turbodruk al flink verhoogd is en de EGT is nog te hoog dan KAN een grotere intercooler helpen, maar minder brandstof werkt het best.
Mijne heeft best veel turbodruk, maar weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht. Oftewel, een hoge air:fuel ratio waardoor hij koeler draait (nooit hoger dan 550graden EGT) en dus minder hitte in de kop pompt. Het is tenslotte een IDI en die produceren al een heel stuk meer hitte dan een DI. En een kwetsbaardere kop door de aanwezigheid van voorwervelkamers.
Mijne heeft best veel turbodruk, maar weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht. Oftewel, een hoge air:fuel ratio waardoor hij koeler draait (nooit hoger dan 550graden EGT) en dus minder hitte in de kop pompt. Het is tenslotte een IDI en die produceren al een heel stuk meer hitte dan een DI. En een kwetsbaardere kop door de aanwezigheid van voorwervelkamers.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: Tweaken / Tunen Brandstofpomp 300 Tdi
Hoi Luke,
Tunen van de brandstofpomp....doet mij denken aan het vlakken van de kop van mijn oude Flandria Rekord. In een jaar tijd van 48 km naar rond de 80. Elke week proberen of ik er nog iets meer uit kon halen, een 15 ipv 12 tands voortandwiel, een Bing carburateur, verstelbare sproeier, etc. Het kostte niet veel, en het gaf een hoop lol toen ik jong was. Leuk om deze weg te bewandelen. Persoonlijk zou ik het houden op een grotere intercooler, meer peut uit de brandstofpomp, open aanzuigfilter (groen), en een iets verhoogde turbodruk. Niet zo moeilijk te realiseren, de motor en aandrijflijn worden dan niet te zwaar belast en je merkt het verschil. Als optie kan je Slick50 toevoegen aan de olie, dan heb je minder wrijving en warmte, en iets meer kracht. Ga je verder, dan blijf je aanpassen, én geld uitgeven.
Groet, Chris
Tunen van de brandstofpomp....doet mij denken aan het vlakken van de kop van mijn oude Flandria Rekord. In een jaar tijd van 48 km naar rond de 80. Elke week proberen of ik er nog iets meer uit kon halen, een 15 ipv 12 tands voortandwiel, een Bing carburateur, verstelbare sproeier, etc. Het kostte niet veel, en het gaf een hoop lol toen ik jong was. Leuk om deze weg te bewandelen. Persoonlijk zou ik het houden op een grotere intercooler, meer peut uit de brandstofpomp, open aanzuigfilter (groen), en een iets verhoogde turbodruk. Niet zo moeilijk te realiseren, de motor en aandrijflijn worden dan niet te zwaar belast en je merkt het verschil. Als optie kan je Slick50 toevoegen aan de olie, dan heb je minder wrijving en warmte, en iets meer kracht. Ga je verder, dan blijf je aanpassen, én geld uitgeven.
Groet, Chris
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten