Remmen ontluchten series III

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
arjan_de_jong

Re:Remmen ontluchten series III

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Mei 2012, 15:08

In je eentje lijkt me dat idd niet de doen maar dat is geen probleem we zijn met zen 2en.

Normaal nooit problemen met ontluchten van remsystemen. Maar dit wil niet echt ontluchten.

Hij staat nog op de brug dus vanavond weer een poging.

Bedankt tot zo ver voor alle tips iig
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Mei 2012, 17:28

en dus NIET doortrappen tot op de boden
gone

Bas88pickup

Berichtdoor Bas88pickup » 08 Mei 2012, 18:10

En niemand die even begint over de flexibele leiding......Valt me tegen met alle kennis die er toch wel aanwezig is. Vervang dat ding eerst maar eens, bij voorkeur door 1tje van Goodridge (zo een met een gevlochten stalen buitenmantel), en doe de andere dan ook. Tien tegen 1 dat je dan prima kunt ontluchten ;)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 29 Mei 2012, 23:50

Vanwege drukte niet echt veel aan kunnen werken maar het wil nog steeds niet lukken.

Ik heb voor a.s. donderdag een afspraak bij een garage in de buurt die het wel ziet zitten en naar hun zeggen het eerder gedaan hebben bij een 109.

Vanaaf toch zelf nog even bezig geweest met afstellen van de achter remmen maar ook dat gaf geen resultaat.

Ook wat zitten snuffelen in handleidingen die ik heb op de pc maar kom daar ook niet verder mee.

De verschillende handleidingen die ik heb staat bij terug monteren dat er op een andere blz staat hoe het ontluchten gaat (zie bijlage) maar die blz. kan ik niet vinden. Plots missen er een zooi bladzijdes.

conny1

Berichtdoor conny1 » 30 Mei 2012, 12:22

Kijk uit met naar een garage gaan met een serie III; Daams heeft mij daar een keer 1000 euro voor gerekend (had ALLES vervangen) en kreng remde nog steeds voor geen meter. Ron Bolleboom heeft het daarna voor niks, met een glimlach, in 10 minuten gedaan. Keihard pedaal.

Het probleem is dat de ontluchtingsnippels niet bovenin de remcylinders zitten, dus de lucht blijft zich bovenin verzamelen en kan er niet uitgeperst worden. Ron hield simpelweg de zuigers met de hand ingeknepen en ik moest zachtjes het pedaal indrukken met de nippel open; klaar!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mei 2012, 13:10

Erik Peters schrijft:
Maar het ontluchten van de voorremmen is gewoon een lastig karweitje (de ontluchtingsnippel zit "onderaan", dus je moet goed spoelen, zodat de luchtbellen in de vloeistofstroom worden meegenomen. Tijdens ontluchten pompte ik er wel een liter remvloeistof doorheen.

conny1 schrijft:
Het probleem is dat de ontluchtingsnippels niet bovenin de remcylinders zitten, dus de lucht blijft zich bovenin verzamelen en kan er niet uitgeperst worden. Ron hield simpelweg de zuigers met de hand ingeknepen en ik moest zachtjes het pedaal indrukken met de nippel open; klaar!

Het helpt inderdaad als je de ruimte in de remcilinders zo klein mogelijk maakt (remschoenen helemaal terug gesteld of de zuigertjes helemaal indrukken), dan kan zich daar nooit veel lucht verzamelen. En spoel je het beetje lucht er makkelijker uit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Jun 2012, 11:15

De auto gister eindelijk terug van de garage. Ze hebben hem ontlucht afgesteld.
Hij remt nu een stuk beter maar ik vind het eigenlijk nog niet goed. Met de oude remmen kreeg ik het voor elkaar om hem bij 60 km/h met 4 wielen te laten blokeren bij een remactie. Nu gebeurd dat pas bij de 2de keer trappen. Als ik flink hard trap trap ik door tot de bodem. Bij 2de keer trappen wel knetterhard pedaal. Ook merk ik bij de 2de keer hard trappen dat de achter wieoen eerder blokeren dan de voor wielen.

Ik heb ruim 100 euro betaald dus vind dan wel dat het goed moet zijn... Dus wil hem vandaag weer terug brengen voor garantie van de werkzaamheden. Gaan ze daar moeilijk over doen dan wil ik hem naar iemand van hier brengen die vaker een series 3 gedaan heeft. (maar dat zij deze garage ook...)

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 05 Jun 2012, 11:25

Bas88pickup schrijft:
En niemand die even begint over de flexibele leiding......Valt me tegen met alle kennis die er toch wel aanwezig is. Vervang dat ding eerst maar eens, bij voorkeur door 1tje van Goodridge (zo een met een gevlochten stalen buitenmantel), en doe de andere dan ook. Tien tegen 1 dat je dan prima kunt ontluchten ;)

Mijn series heeft gewoon standaard slangen maar daar remde hij voorheen ook goed mee en heb ook nooit een series gezien met staal omwikkelde slangen. Natuurlijk snap ik wel dat dat beter is maar denk niet dat dat mijn probleem is.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2012, 11:29

arjan_de_jong schrijft:
Bas88pickup schrijft:

Mijn series heeft gewoon standaard slangen maar daar remde hij voorheen ook goed mee en heb ook nooit een series gezien met staal omwikkelde slangen. Natuurlijk snap ik wel dat dat beter is maar denk niet dat dat mijn probleem is.

Dat is ook niet. kan zijn dat je oude versleten slangen hebt, maar als je die `ou vervangen voor dezelfde nieuwe werkt het ook prima. Het is natuurlijk onzin dat je alleen kunt ontluchten met moderne staal omvlochten slangen. Dan zou mijn 2008 def ook niet te ontluchten zijn, want daar zitten dezelfde slangen op. ;) ;)

Valt me tegen met alle kennis die aanwezig is dat er zo'n niet onderbouwd statement wordt gemaakt. :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny1

Berichtdoor conny1 » 05 Jun 2012, 14:28

Zei ik toch: serie III ontluchten is vakmanschap en heeft niets te maken met de normale manier van ontluchten van een auto.
Ga naar een vakman (geen vakgarage).

Er zit nog steeds lucht in; dat merk je na 2x trappen. Je bent er bijna, maar dat is nu altijd zo verneukeratief met een series en remmen; NET niet.

Dat je achterwielen eerst blokkeren is normaal; bij een harde remactie gaat het gehele gewicht van de auto naar voren en remmen de voorwielen voor 80% de achterwielen hangen er dan gewoon bij als dweilen en hebben bijna geen functie. Hij is dus goed afgesteld.

Terug naar “Techniek”