Zonnedak en hemel issues

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Coen83

Zonnedak en hemel issues

Berichtdoor Coen83 » 07 Mei 2012, 13:18

beste mede LR rijders,

Al sinds ik mijn auto (110, 1984 met nieuwer dak van 19??) heb, erger ik me aan het feit dat de afwerking van mijn zonnedak shabby is. De hemel krijg ik niet vast aan een sierring. Zie foto's hieronder:

Overigens, de isolatie die je ziet heb ik afgelopen weekend geplaatst, daarvoor hing de hemel er net zo bij..

Nu heb ik inmiddels een ander (aftermarket, nieuw) zonnedak met interieur ring op de kop getikt, maar het is een rubberring die nooit de hemel die uitgezakt naar beneden hangt omhoog kan houden.

Op de tekening hieronder staat van alles, ik heb o.a. de kleine clipjes gekocht (nr 9), en ik heb dus (niet origineel) nr 8, echter het lijkt er op dat het niet gaat werken.

Mijn belangrijkste vraag, voor ik nu dit ga bestellen, wil ik eigenlijk eerst weten of dat op mijn zonnedak gaat passen. Wie heeft er ervaring met het uit elkaar halen van zonnedaken? Ergens heb ik ook het vermoeden dat het voorste deel van mijn hemel oorspronkelijk niet bedoeld is voor een zonnedak, en dat het gat ervoor later er in is gezaagd (belangrijkste aanwijzing daarvoor: er staat een potlood streep op dat lijkt op een aftekening). Wie kan me een beetje helpen?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Re: Zonnedak en hemel issues

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2012, 16:13

Coen,

Ik kan je niet helpen, ik vind die zonnedaken sowieso een non-uitvinding (wie mij van nabij kent zal begrijpen waarom ik geen raam boven mijn hoofd wil).

Echter, wat betreft de toegepaste isolatie: Weet je zeker dat dit noppenschuim geen water op aat nemen ? Ik zou liever kiezen voor het tegen het dak aanplakken van geäluminiseerd belletjesplastik. Je moet dan wel de hemelbekleding losnemen maar die hangt bij jou toch al halfweg. Het is even een vies aromatisch werkje: dat rubberlijm-gedoe, maar ik kan uit de praktijk melden dat het het vele jaren goed blijft zitten (ik heb net een 10 jaar ervaring, maar dat komt niet door het loslaten van de rubberlijm).

Groeten MarcS

Ton S

Re:Zonnedak en hemel issues

Berichtdoor Ton S » 07 Mei 2012, 19:22

Hallo Coen,

ik heb een tijdje geleden een zonnedak vervangen. Het lastigste deel van de klus is inderdaad om de hemelbekleding weer netjes onder de rubber afdichting te krijgen. Maar het gaat wel. Bij mij was het een origineel zonnedak en daar sluit die rubberstrip vrij strak aan.
Let wel: bij mij zat er alleen de dunne hemelbekleding. Ik vraag me af of het zou lukken om ook die vrij dikke isolatielaag vast te klemmen.

Ton

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 08 Mei 2012, 20:22

Ton S schrijft:
Hallo Coen,

ik heb een tijdje geleden een zonnedak vervangen. Het lastigste deel van de klus is inderdaad om de hemelbekleding weer netjes onder de rubber afdichting te krijgen. Maar het gaat wel. Bij mij was het een origineel zonnedak en daar sluit die rubberstrip vrij strak aan.
Let wel: bij mij zat er alleen de dunne hemelbekleding. Ik vraag me af of het zou lukken om ook die vrij dikke isolatielaag vast te klemmen.

Ton

Beste Ton,

Dat is op zich het probleem niet, als het moet trek ik die er weer tussenuit. Zit niet vastgelijmd oid.

Belangrijker; heb je hetzelfde zonnedak als ik? Zo ja, is de ring die ik gelinkt heb (naar brit-car) in m'n post hierboven de ring die ik moet kopen om het dak netjes af te werken?

Alvast bedankt,

Coen

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 09 Mei 2012, 08:27

hoi
die eieren isolatie , niet doen, neemt vocht op.
die nr 8 zit een (tenminste bij mij a fabriek, maar is ook aftermarkt) een holletje in waar weer een rubber in komt de de hemel bedekt.
dus vast houd.

een ander probleem is dat je hemel loslaat omdat je er in gesneden hebt. dus maak hem goed vast.

om hem goed vast te maken. zou ik, aan de schroeven die nr 8 vast houd een all strip maken en dan weer een contra strip die daar wee aan vast zit. onder de hemel. en die bedekken afwerken met rubber.
gr pascal

Ton S

Berichtdoor Ton S » 09 Mei 2012, 15:19

Het spijt me Coen,

die vraag kan ik niet beantwoorden, het dakje in mijn Defender is anders zo te zien.
De rubberstrip aan de binnenkant zit met een profielrand in het alu binnenframe van het dak.
Geen clips of sealring dus. Ongeveer zoals Pascal beschrijft.
Geen idee of de Britpart ring jouw probleem op zal lossen.

Ton S

Berichtdoor Ton S » 09 Mei 2012, 15:22

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 09 Mei 2012, 21:58

Beste Ton en Pascal,

Dank voor de tips. Nu ben ik redelijk handig, maar een aluminium profiel maken dat de hemel gaat vasthouden is voor mij een lastig klusje. Ik zal kijken of ik misschien elders nog iets op de kop kan tikken. Zo niet, dan moet ik toch iets in elkaar zetten.

Nogmaals, bedankt voor het meedenken!

Groet,
Coen

Terug naar “Techniek”