Goededag allemaal,
ik heb een probleempje met de apk keuring van mijn Laro diesel 109 ex NL leger:
te hoge uitstoot 3.5
wie weet wat de oplossing is ?
is er verder iets zinnigs te doen buiten de benzine in de diesel en de olie uit de luchtfilter ?
hoe moet de luchtinlaatklep staan in ruststand ?
ik hoop dat iemand mij kan helpen ?!!
bedankt ,
Cor
Roetuitstoot te hoog APK
Re: Roetuitstoot te hoog APK
Het is niet echt een mooie oplossing maar je kan de brandstofpomp een stukje knijpen.
Werkt bij mij ook altijd prima. Daarna schroef ik hem weer omhoog.
Succes
Werkt bij mij ook altijd prima. Daarna schroef ik hem weer omhoog.
Succes
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Brandstofpomp knijpen, hoe doe je dat ?
Re:Roetuitstoot te hoog APK
hadilaro schrijft:
Is helemaal niet nodig nie. :huh: Gewoon voor de apk even een stuk over de snelweg blazen met zoveel mogelijk toeren en eventueel een potje conditioner door de diesel. Dan rolt ie er zo doorheen. Mits ie verder fatsoenlijk is afgesteld natuurlijk. :dry:
Brandstofpomp knijpen, hoe doe je dat ?
Is helemaal niet nodig nie. :huh: Gewoon voor de apk even een stuk over de snelweg blazen met zoveel mogelijk toeren en eventueel een potje conditioner door de diesel. Dan rolt ie er zo doorheen. Mits ie verder fatsoenlijk is afgesteld natuurlijk. :dry:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Verse schone motorolie.
Vers nieuw luchtfilter (liefst je oliebad filter bypassen en zo'n K&N conus filter er op schroeven).
Kleppen stellen.
Inlaat spruitstuk eens schoonmaken en alle meuk er uit.
olie carter ontluchting eens schoonmaken, veel olie komt via deze weg weer in je inlaat
Een uur eens flink doorrijden op de snelweg dat alles eens lekker warm wordt en schoonblaast.
En misschien je pomp ietsiepietsie terugschroeven om de diesel overmaat iets terug te brengen.
Vers nieuw luchtfilter (liefst je oliebad filter bypassen en zo'n K&N conus filter er op schroeven).
Kleppen stellen.
Inlaat spruitstuk eens schoonmaken en alle meuk er uit.
olie carter ontluchting eens schoonmaken, veel olie komt via deze weg weer in je inlaat
Een uur eens flink doorrijden op de snelweg dat alles eens lekker warm wordt en schoonblaast.
En misschien je pomp ietsiepietsie terugschroeven om de diesel overmaat iets terug te brengen.
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Zoals Philip al aangeeft kun je het beste de oorzaak aanpakken (vaak vervuiling van de genoemde onderdelen) om je roetuitstoot naar beneden te brengen.
Ga eens na wat er in het kentekenregister staat voor de roetgegevens. Als dat namelijk meer is dan die 3.5 dan is er geen "vuiltje" aan de lucht. Punt is dat de standaard waarden (ik geloof 3k voor turbo en 2,5 zonder) alleen gelden als er in het kentekenregister geen hogere waarde staat.
Kweenie of het hier het geval is maar het is waarschijnlijk minder werk dan de rest ;)
Ga eens na wat er in het kentekenregister staat voor de roetgegevens. Als dat namelijk meer is dan die 3.5 dan is er geen "vuiltje" aan de lucht. Punt is dat de standaard waarden (ik geloof 3k voor turbo en 2,5 zonder) alleen gelden als er in het kentekenregister geen hogere waarde staat.
Kweenie of het hier het geval is maar het is waarschijnlijk minder werk dan de rest ;)
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Het bouwjaar is 1981 dezelfde uitvoering als 1979 etc.
Dus voor de apk moet dieselkeuring.
Waar ik nog niet van gehoord heb is een afwijkende norm op basis van het kentekenregister ??
Volgens mij zijn gewoon de standaardwaarden van toepassing.
Dus voor de apk moet dieselkeuring.
Waar ik nog niet van gehoord heb is een afwijkende norm op basis van het kentekenregister ??
Volgens mij zijn gewoon de standaardwaarden van toepassing.
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Als er in het kentekenregister staat dat de waarde hoger is dan de norm geldt wat er in het kentekenregister staat. Andersom geldt de waarde uit het APK handboek.
Kei veel groeten,
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Joost
D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson
Re:Roetuitstoot te hoog APK
Als tijdelijke maatregel kun je ook je carter ontluchting - tijdelijk - naar een apart filter toe leiden.
1. Je houdt je carterontluchting - wat nodig is voor het functioneren van de motor en niet comprimeren van de carter ruimte.
2. De overtollige olie die mee geblazen wordt naar de inlaat, gaat - tijdelijk - niet meer mee in de inlaatlucht, om zo je roetwaardes om zeep te helpen omdat het half verbrand is en zo roet vormt.
Het mee geblazen worden van de olie is vaak onvermijdelijk. Soms mede als gevolg van de carterontluchtingsconstructie in de motor, vaak verergert door de slijtage van motoronderdelen zoals zuigerveren.
Dit laatste wil nog NIET zeggen dat je zuigers/ zuigerveren/ olieschraapveren de staat hebben bereikt dat er eigenlijk een revisie moet plaats vinden.
Het heeft gewoon te maken met de verfijndheid/ toegestane toleranties van de fabricage techniek waarmee de motor is gebouwd in die tijd.
Er zijn uit die tijd wel motoren die dit niet hebben, maar die waren voor die tijd ook fors duurder.
1. Je houdt je carterontluchting - wat nodig is voor het functioneren van de motor en niet comprimeren van de carter ruimte.
2. De overtollige olie die mee geblazen wordt naar de inlaat, gaat - tijdelijk - niet meer mee in de inlaatlucht, om zo je roetwaardes om zeep te helpen omdat het half verbrand is en zo roet vormt.
Het mee geblazen worden van de olie is vaak onvermijdelijk. Soms mede als gevolg van de carterontluchtingsconstructie in de motor, vaak verergert door de slijtage van motoronderdelen zoals zuigerveren.
Dit laatste wil nog NIET zeggen dat je zuigers/ zuigerveren/ olieschraapveren de staat hebben bereikt dat er eigenlijk een revisie moet plaats vinden.
Het heeft gewoon te maken met de verfijndheid/ toegestane toleranties van de fabricage techniek waarmee de motor is gebouwd in die tijd.
Er zijn uit die tijd wel motoren die dit niet hebben, maar die waren voor die tijd ook fors duurder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten