Goedemiddag allemaal,
misschien kan iemand mij tips geven bij het volgende probleem.
Na een winter buiten op de oprit gestaan te hebben wilde ik zaterdag onze series 3 starten en mee nemen voor een weekendje weg.
Starten geen probleem , alsof hij 's morgens nog gelopen had.
Maar toen.........
Mijn vriendin wilde hem van de oprit af rijden en kreeg hem niet in de versnelling..... dus ik alweer " vrouwen....." Ikzelf er in en nee hoor geen enkele versnelling ging er in.
Het koppelingspedaal geeft ook geen tegendruk (behalve van de veer die er aan zit)
Omdat er een hydraulische koppeling in zit dacht ik aan lucht of water in het circuit.
Vandaag dus bezig geweest met mijn eezybleed en bij de koppeling hulp cilinder het ventiel opengedraaid terwijl er vanaf boven onder druk nieuwe vloeistof in liep.
Er kwam echt ZWART uit.
Helaas na die stappen nog geen koppeling.
Als de motor niet draait is de pook wel in alle verzetten te zetten, en als ik hem in een versnelling zet (met de motor uit) en hem dan probeer te starten wil hij weg.
Als ik het pedaal in trap met de dop van het resevoir af dan komt de vloeistof een heel heel klein beetje omhoog.
Ik verdenk of de hoofd koppelingscilinder of de hulpcilinder.
Ik ga proberen deze beide te vervangen(als ik op tijd de onderdelen kan krijgen) om volgend weekend weer weg te kunnen.
Maar als ik de hulp cilinder wil vervangen (deze zit zeg maar in de bak) en ik haal die cilinder los....loopt dan de bak leeg qua vloeistof?
Wie heeft deze hulp cilinder wel eens vervangen en kan mij vertellen wat ik tegen kom? (en misschien een plaatje)
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne koninginnedag gehad hebben.
Groet,
Arnold
Geen koppeling meer
Re:Geen koppeling meer
Het enige dat je kwijt raakt is de koppelingsvloeistof en dat is maar een beetje.
Vervang ook de flexibele leiding naar de hulpcilinder, dan ben je weer helemaal klaar ...
Vervang ook de flexibele leiding naar de hulpcilinder, dan ben je weer helemaal klaar ...
-
arnold-loos
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 Dec 2010, 14:08
Re:Geen koppeling meer
Gerard,
bedankt voor je reactie. Denk jij dat ik in de goede hoek aan het zoeken ben voor mijn probleem? of kunnen het ook vastzittende platen zijn?
En flexibele leiding?? Bij ons is het allemaal harde leiding (waar is het van gemaakt...alu?)
bedankt voor je reactie. Denk jij dat ik in de goede hoek aan het zoeken ben voor mijn probleem? of kunnen het ook vastzittende platen zijn?
En flexibele leiding?? Bij ons is het allemaal harde leiding (waar is het van gemaakt...alu?)
Re:Geen koppeling meer
Daar heb ik niet aan gedacht omdat zwarte vloeistof iig geen goed teken is.
Plakkende platen heb ik wel eens opgelost door hem met z'n achterwielen vrij van de grond te zetten (steunen onder de as) en dan in z'n 3 of 4 een poosje laten draaien en dan eens flink remmen.
Je kan natuurlijk ook proberen in z'n 2 te starten en weg te rijden en dan flink remmen.
Het laatste stuk, dus tussen schutbord en slave zou volgens mij flexibel moeten zijn.
Gerard
P.S. voel je wel "weerstand" als je de koppeling in trapt?
Plakkende platen heb ik wel eens opgelost door hem met z'n achterwielen vrij van de grond te zetten (steunen onder de as) en dan in z'n 3 of 4 een poosje laten draaien en dan eens flink remmen.
Je kan natuurlijk ook proberen in z'n 2 te starten en weg te rijden en dan flink remmen.
Het laatste stuk, dus tussen schutbord en slave zou volgens mij flexibel moeten zijn.
Gerard
P.S. voel je wel "weerstand" als je de koppeling in trapt?
-
arnold-loos
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 Dec 2010, 14:08
Re:Geen koppeling meer
gerard,
nee geen weerstand, alleen van de veer die aan het pedaal vast zit, ik voel geen aangrijp punt zeg maar.
nee geen weerstand, alleen van de veer die aan het pedaal vast zit, ik voel geen aangrijp punt zeg maar.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re:Geen koppeling meer
arnold-loos schrijft:
Wanneer het hydraulisch systeem van de koppeling in orde is, moet je tegendruk voelen van de diafragmaveer (bij het intrappen van de koppeling). Is dit het geval dan plakt de koppelingsplaat (als je geen versnelling in kunt schakelen met draaiende motor).
Voel je géén tegendruk, dan kan er lucht in het systeem zitten. Wanneer je het pedaal minimaal indrukt en weer terug laat komen (en dit vlot achter elkaar) dan moeten er luchtbellen in het reservoir omhoog komen.
Komen er geen luchtbellen dan zit er hoogstwaarschijnlijk geen lucht in. En als je geen remvloeistof kwijt raakt zal de hulpcilinder nog wel redelijk (goed) zijn.
Dus goed ontlucht en geen tegendruk dan is de koppelingscilinder kapot in ieder geval het kleine afsluitrubbertje aan het uiteinde van de zuiger. Dit rubbertje zorgt er voor dat het gaatje naar het reservoir wordt afgesloten wanneer je het pedaal indrukt.
Er zijn revisiesetjes te koop, maar het beste kun je een nieuwe koppelingscilinder aanschaffen. Je moet alles toch demonteren en het is sneu als je na revisie over een jaar of twee alsnog een nieuwe moet monteren.
Groet,
Erik.
gerard,
nee geen weerstand, alleen van de veer die aan het pedaal vast zit, ik voel geen aangrijp punt zeg maar.
Wanneer het hydraulisch systeem van de koppeling in orde is, moet je tegendruk voelen van de diafragmaveer (bij het intrappen van de koppeling). Is dit het geval dan plakt de koppelingsplaat (als je geen versnelling in kunt schakelen met draaiende motor).
Voel je géén tegendruk, dan kan er lucht in het systeem zitten. Wanneer je het pedaal minimaal indrukt en weer terug laat komen (en dit vlot achter elkaar) dan moeten er luchtbellen in het reservoir omhoog komen.
Komen er geen luchtbellen dan zit er hoogstwaarschijnlijk geen lucht in. En als je geen remvloeistof kwijt raakt zal de hulpcilinder nog wel redelijk (goed) zijn.
Dus goed ontlucht en geen tegendruk dan is de koppelingscilinder kapot in ieder geval het kleine afsluitrubbertje aan het uiteinde van de zuiger. Dit rubbertje zorgt er voor dat het gaatje naar het reservoir wordt afgesloten wanneer je het pedaal indrukt.
Er zijn revisiesetjes te koop, maar het beste kun je een nieuwe koppelingscilinder aanschaffen. Je moet alles toch demonteren en het is sneu als je na revisie over een jaar of twee alsnog een nieuwe moet monteren.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- blauwelaro
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
- Locatie: Almere
Re:Geen koppeling meer
Pas op bij het demonteren en bij monteren dat de drukstift niet in je vliegwielhuis valt, danwel bij monteren scheef of naast z'n passing of holletje zit. Da's wel een handig tipje denk ik.
En je vraagt om een plaatje, morgen (als iemand anders al niet eerder is) zal ik een plaatje voor je opzoeken. Handiger om werkplaats handboek te raadplegen, dan zou je ook het antwoord vinden dat de hulpcilinder op het vliegwielhuis zit, dat daar het vliegwiel in draait met starterkrans er aan en dat er in dat vliegwielhuis verder nog drukgroep, koppelingsplaten en druklager zitten. In die ruimte zit geen olie.(beslist niet zelfs) Dus, afkoppelen hulpcilinder is alleen de remvloeistof uit het potje van de hoofdcilder en de olie uit de cilinder zelf. Denk er om dat je pedaal bij ontluchten niet tot helemaal onderin trapt, hiermee vernietig je de cupjes in je hoofdcilinder (ook bij hoofdremcilinder zoals vorige week gemeld)
En je vraagt om een plaatje, morgen (als iemand anders al niet eerder is) zal ik een plaatje voor je opzoeken. Handiger om werkplaats handboek te raadplegen, dan zou je ook het antwoord vinden dat de hulpcilinder op het vliegwielhuis zit, dat daar het vliegwiel in draait met starterkrans er aan en dat er in dat vliegwielhuis verder nog drukgroep, koppelingsplaten en druklager zitten. In die ruimte zit geen olie.(beslist niet zelfs) Dus, afkoppelen hulpcilinder is alleen de remvloeistof uit het potje van de hoofdcilder en de olie uit de cilinder zelf. Denk er om dat je pedaal bij ontluchten niet tot helemaal onderin trapt, hiermee vernietig je de cupjes in je hoofdcilinder (ook bij hoofdremcilinder zoals vorige week gemeld)
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Geen koppeling meer
bij plakkende plaat dat remmen om hem los te proberen te krijgen......wel ff de koppeling ingetrapt op dat moment uiteraard.........
maar dik klinkt meer als hydrauliek probleem
maar dik klinkt meer als hydrauliek probleem
gone
- blauwelaro
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
- Locatie: Almere
Re:Geen koppeling meer
In plaats van een foto of afbeelding neer te zetten stel ik voor dat je 'm zelf even ophaalt. Maar dan verwerkt in een manual. Kun je 'm zelf opzoeken met daarbij hoe je de reparatie aan moet pakken.
Part 4 hoofdstuk 33-1 begint de uitleg.
hier de link naar landroverweb.com
[edit]
Ik zie geen duidelijke overall tekening maar je moet het zo zien, de hulpcilinder drukt een vork om {nummer 8 in afbeelding irc658}(deze kantelt om een draaipunt). Tussen zuiger van hulpcinder en vork zit een metalen pen met ronde uiteinden welke aan de ene kant in de hulpcilider zit en aan de andere kant in een soort kommetje drukt aan het uiteinde van de vork. Soms ontstaat door slijtage dat het kommetje weg is gesleten (latere versies hebben een versterkt kommetje)en dan doet je koppeling het ook niet meer. Dit omdat de pen nergens meer tegenaan drukt. In laatste geval moet bak er af.
Hoop dat ik 't beetje goed heb kunnen beschrijven. Is geen moeilijke reparatie, wel onhandige plek.
Part 4 hoofdstuk 33-1 begint de uitleg.
hier de link naar landroverweb.com
[edit]
Ik zie geen duidelijke overall tekening maar je moet het zo zien, de hulpcilinder drukt een vork om {nummer 8 in afbeelding irc658}(deze kantelt om een draaipunt). Tussen zuiger van hulpcinder en vork zit een metalen pen met ronde uiteinden welke aan de ene kant in de hulpcilider zit en aan de andere kant in een soort kommetje drukt aan het uiteinde van de vork. Soms ontstaat door slijtage dat het kommetje weg is gesleten (latere versies hebben een versterkt kommetje)en dan doet je koppeling het ook niet meer. Dit omdat de pen nergens meer tegenaan drukt. In laatste geval moet bak er af.
Hoop dat ik 't beetje goed heb kunnen beschrijven. Is geen moeilijke reparatie, wel onhandige plek.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
-
arnold-loos
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 11 Dec 2010, 14:08
Re:Geen koppeling meer
wauw wat een reacties allemaal :)
Hartstikke bedankt allemaal. Ik zal voorzichtig met het stangetje bij de bak omgaan.
Vandaag heb ik een hoofdremcilinder en een hulpcilinder besteld.
De hulpcilinder is volgens mij goed te doen.
De hoofdcilinder volgens mij wat meer werk, maar ik ga mijn best doen :laugh:
Hartstikke bedankt allemaal. Ik zal voorzichtig met het stangetje bij de bak omgaan.
Vandaag heb ik een hoofdremcilinder en een hulpcilinder besteld.
De hulpcilinder is volgens mij goed te doen.
De hoofdcilinder volgens mij wat meer werk, maar ik ga mijn best doen :laugh:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten