tukko schrijft:
Dat is nog wel een punt van aandacht. Hij heeft toch wel wat carter druk en de olie retour zit voor de turbo. Volgens mij is dit niet origineel. De carter ontluchter zit normaal toch voor het luchtfilter? Ik had gelezen dat de kans bestaat dat het luchtfilter dan doordrenkt raakt met olie.
Je bedoeld de carterontluchting? De slang die vanaf de zwarte dop op het kleppendeksel komt?
Deze gaat bij de 2,5TD naar het luchtfilterhuis. De TD heeft een adapter op de aanzuigkant van het luchtfilterhuis zitten waar die slang op aansluit.
Er zijn trouwens twee verschillende adapters. 1 voor auto's met snorkel en 1 voor auto's zonder snorkel. Beide zijn heel schaars en bijna niet te vinden.
Bij de 2,5NA zit de carterontluchting rechtstreeks op het inlaatspruitstuk,maar bij de TD kan dat niet omdat daar in het inlaatspruitstuk de turbodruk heerst. Zou je de carterontluchting bij de TD ook op het inlaatspruitstuk zetten dan gaat de turbo het carter op druk zetten.
Als hij bij jou tussen luchtfilter en turbo zit klopt dat inderdaad niet. Hij hoort voor het luchtfilter te zitten.
Ik had bij mijn blok een olieafscheider van een 200tdi in de carterontluchtingslang gemaakt om te voorkomen dat er te veel olie in het luchtfilter terecht zou komen.
Die carterdruk hoeft niet echt verontrustend te zijn. De 2,5NA en TD hebben als ze in goede staat zijn al behoorlijk wat carterdruk.
De vacuumpomp van de remberkrachtiging loost ook nog eens zijn verpompte lucht in het carter wat ook niet echt meehelpt om de carterdruk laag te houden.
Groet,
Eric.