2,5TD op de kop getikt.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tukko

Re:2,5TD op de kop getikt.

Berichtdoor tukko » 29 Apr 2012, 12:08

Zo blok zit erin en loopt. Alles grondig na gekeken en waar nodig vervangen!

Nieuwe keerring B)

Klaar om in te bouwen :laugh:

tukko

Berichtdoor tukko » 30 Apr 2012, 19:29

Na de apotheose van afgelopen weekend waarbij de ombouw zeer voorspoedig liep lijkt het erop dat de brandstofpomp wat kuren vertoond. Ik zal de symptomen beschrijven. Het begon met de eerste rit op de snelweg waarbij de motor inhield. Nadat ik van de snelweg afwas reed hij wat stoterig. Ene keer houd hij in als ik accelereer de andere keer shiet hij weg als een raket (gecharcheerd). Het lijkt erop dat hij op momenten niet genoeg brandstof krijgt.
Als hij dan na het rijden een minuutje stationair draait begint hij te stotteren en slaat af. Iemand enig idee. De motor heeft een paar jaar niet gedraaid dus misschien vervuiling in de brandstof pomp? Als hij is afgeslagen en ik start hem duurt het 3 á 4 seconden en slaat weer aan. Dat betekent dat de opvoerpomp het goed doet. Stopzetter is ook goed. :dry:

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 30 Apr 2012, 20:41

Heb je de retour nu al voor elkaar?

Nog ff een late reactie op jou vraag over de ERR1259. Dit is de normale retour galerij van de verstuivers,maar er zit bij de TD dan ook nog een leiding die vanaf het boostmembraam komt en aansluit op de retour van de eerste verstuiver. Deze zie ik op jou foto niet zitten.

Op het boostmembraam zitten twee slangen.
1 komt vanaf de turbo(van dezelfde aansluiting waar de wastegate op zit).
En 1 gaat dus naar de retourgalerij van de verstuivers.

Ik heb nog wel een handje foto's voor je hoe het zit.

Groet,
Eric.

tukko

Berichtdoor tukko » 30 Apr 2012, 20:56

Hoi Eric, die heb ik nog niet voor elkaar. Als jij mij foto's kunt sturen zou ik dat erg op prijs stellen. Die andere retour leiding moet even bestellen. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 30 Apr 2012, 21:17

Ik heb je een PM gestuurd over de foto's.

Het boostmembraam sluit dmv de turbodruk de retour vanaf de pomp in meer of mindere mate af zodat er meer diesel beschikbaar is om naar de verstuivers te gaan als de turbo druk oploopt.
Als er iets in de retourleidingen niet goed zit kan dat dus wel invloed hebben op de brandstofvoorziening.

Groet,
Eric.

tukko

Berichtdoor tukko » 30 Apr 2012, 22:23

Zou het ook nog aan de opvoer pomp kunnen liggen?

tukko

Berichtdoor tukko » 01 Mei 2012, 17:51

Vandaag even bij one-ten geweest. Op een andere td zat nog een goede leiding dus die heb ik meegenomen. Verder even gefilosofeerd over wat dat inhouden van de motor kon zijn. Het blijkt toch de opvoerpomp te zijn. Was niet correct gemonteerd. De spacer die erbij zat hoef je met een td of een NA niet monteren :blink: bij het demonteren van het boost membraan ondekte ik ook de reden dat de retour van de injectoren niet gemonteerd was. N.L. Er was geen boost membraan meer aanwezig. Helemaal vergaan :dry: gelijk een nieuw membraan besteld en ook maar een revisie set voor de pomp om hem weer mooi dicht te krijgen. B)

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 01 Mei 2012, 20:43

Mooi dat het zover is opgelost.

Dat boostmembraam is inderdaad nogal een zwak punt bij de 2,5Td's. Scheuren nogal eens.
De turbo gaat dan via de retour de brandstof tank op druk zetten wat zich uit in een golf lucht en diesel uit de dop als je die los draaid.
Als de druk in de tank hoog genoeg oploopt dan wordt de diesel via dat slangetje tussen turbo en boostmembraam naar de turbo gestuwd(turbodruk van de TD is maar 0,6bar dacht ik) waardoor het blok op hol slaat.Daarom was de retourleiding ook verwijderd vermoed ik.
Voordeel van dit op hol slaan is wel dat je het gewoon met de kontaktsleutel kunt stoppen. De pomp gaat dan immers dicht.
Dit in tegenstelling tot het op hol slaan doordat hij op de carterolie gaat lopen.

Groet,
Eric.

tukko

Berichtdoor tukko » 01 Mei 2012, 21:42

Dat is nog wel een punt van aandacht. Hij heeft toch wel wat carter druk en de olie retour zit voor de turbo. Volgens mij is dit niet origineel. De carter ontluchter zit normaal toch voor het luchtfilter? Ik had gelezen dat de kans bestaat dat het luchtfilter dan doordrenkt raakt met olie.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 01 Mei 2012, 22:49

tukko schrijft:
Dat is nog wel een punt van aandacht. Hij heeft toch wel wat carter druk en de olie retour zit voor de turbo. Volgens mij is dit niet origineel. De carter ontluchter zit normaal toch voor het luchtfilter? Ik had gelezen dat de kans bestaat dat het luchtfilter dan doordrenkt raakt met olie.

Je bedoeld de carterontluchting? De slang die vanaf de zwarte dop op het kleppendeksel komt?
Deze gaat bij de 2,5TD naar het luchtfilterhuis. De TD heeft een adapter op de aanzuigkant van het luchtfilterhuis zitten waar die slang op aansluit.
Er zijn trouwens twee verschillende adapters. 1 voor auto's met snorkel en 1 voor auto's zonder snorkel. Beide zijn heel schaars en bijna niet te vinden.

Bij de 2,5NA zit de carterontluchting rechtstreeks op het inlaatspruitstuk,maar bij de TD kan dat niet omdat daar in het inlaatspruitstuk de turbodruk heerst. Zou je de carterontluchting bij de TD ook op het inlaatspruitstuk zetten dan gaat de turbo het carter op druk zetten.

Als hij bij jou tussen luchtfilter en turbo zit klopt dat inderdaad niet. Hij hoort voor het luchtfilter te zitten.
Ik had bij mijn blok een olieafscheider van een 200tdi in de carterontluchtingslang gemaakt om te voorkomen dat er te veel olie in het luchtfilter terecht zou komen.

Die carterdruk hoeft niet echt verontrustend te zijn. De 2,5NA en TD hebben als ze in goede staat zijn al behoorlijk wat carterdruk.
De vacuumpomp van de remberkrachtiging loost ook nog eens zijn verpompte lucht in het carter wat ook niet echt meehelpt om de carterdruk laag te houden.

Groet,
Eric.

Terug naar “Techniek”