levelling unit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re:levelling unit

Berichtdoor Erik Peters » 27 Apr 2012, 08:19

pascal ubags schrijft:
hallo
een 110 uit 84
had standaardt geen eunit,
dacht alleen bij hd uitvoering.

en dat betwijfel ik nog.
deze zelf levering is gekomen bij 300tdi dus vanaf 95
gr pascal

Hallo Pascal,

Ook in 1984 had de 110 al een niveaumat. Ik heb er eentje gehad, maar ik dacht dat alleen de 110 stationwagon modellen voorzien werden van zo'n unit, vanwege het betere rijcomfort.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2012, 08:56

Erik Peters schrijft:
pascal ubags schrijft:
hallo
een 110 uit 84
had standaardt geen eunit,
dacht alleen bij hd uitvoering.

en dat betwijfel ik nog.
deze zelf levering is gekomen bij 300tdi dus vanaf 95
gr pascal

Hallo Pascal,

Ook in 1984 had de 110 al een niveaumat. Ik heb er eentje gehad, maar ik dacht dat alleen de 110 stationwagon modellen voorzien werden van zo'n unit, vanwege het betere rijcomfort.

Groet,

Erik.

Ja, precies. Het was een "luxe" en geen heavy-duty. Vlgs mij kan je het ook zien aan het lagere max-voertuig gewicht, 100 kg minder als ik me niet vergis*.
Of je blij bent met het "betere" rijcomfort? Zachtere veren, maar zodra je meer lading hebt een hinderlijker rollen ! Je kan natuurlijk zeggen dat gemiddeld in de "luxe" varianten minder zware lading vervoerd zal worden .... maar waarvoor zou je dan de auto nog willen "levellen".

Groeten MarcS

* In ieder geval was rond 2000 het max. voertuig gewicht van een 110HT 3050 kg en van een 110STW 2950 kg (en van een heavy-duty 3500 kg)

conny1

Berichtdoor conny1 » 27 Apr 2012, 12:51

Zo'n ding heet trouwens een Boge nivo-mat en ze zaten ook op BMW motorfietsen, 2x en 800 gulden per stuk. De R100RT uit 1982 had ze. Gingen ongeveer een jaar of 5 mee en daarna was je aan de beurt; als je het beschermrubber optilt, kun je zien dat de olie eruit aan het sijpelen is. De dealer leverde ze graag.
Uiteindelijk zijn ze allemaal vervangen door Koni's; je ziet ze nog maar zelden.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Apr 2012, 13:03

@ MarcS,

Het klopt dat de stationwagon 100 kg minder mag laden.
Op zich rijdt een stawag zonder (of met geringe) belading erg fijn (vind ik) en dat komt natuurlijk door die slappere achterveren.
Maar door die slappere achterveren hangt de auto behoorlijk op zijn gat met wat meer belading of 9 man aan boord. Vandaar die leveling unit.

Ik heb nu op mijn LR zwaardere achterveren (niveauregeling kapot) en merk wel dat ie iets stugger is, maar aangezien ik veelal met belading rij is dit niet hinderlijk. En alles went naar verloop van tijd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2012, 13:10

Erik Peters schrijft:
@ MarcS,

Het klopt dat de stationwagon 100 kg minder mag laden.
Op zich rijdt een stawag zonder (of met geringe) belading erg fijn (vind ik) en dat komt natuurlijk door die slappere achterveren.
Maar door die slappere achterveren hangt de auto behoorlijk op zijn gat met wat meer belading of 9 man aan boord. Vandaar die leveling unit.

Ik heb nu op mijn LR zwaardere achterveren (niveauregeling kapot) en merk wel dat ie iets stugger is, maar aangezien ik veelal met belading rij is dit niet hinderlijk. En alles went naar verloop van tijd.

Groet,

Erik.

Tja, ik heb een HardTop en weet dus niet anders (qua veren).

Als je toch zachtere veren wilt kan je hulpveren overwegen en die oppompen als je veel laadt.
Dat kan gewoon incidenteel en handmatig maar er zijn er ook die er een heel regelsysteem aan koppelen, dan heb je het goede van alle werelden (maar ook weer meer wat stuk kan).

Overigens, met 9 man aan boord heb je nog steeds niet het max-laadvermogen benut (zolang die 9 man gemiddeld niet boven de 110kg per m/v zitten).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”