Afgelopen vrijdag, bijna thuis... breekt de multiriem als gevolg van het vastlopen van de bovenste "Idler-Timing Belt"(ERR6493) Een boel rook, en stinken niet te zuinig!!!
Deze en de andere vervangen, nieuwe riem erop. Alles goed schoongemaakt.
( was met de stoomreiniger prima te verwijderen, remreiniger werkt ook goed!!! )
Wat opviel was dat de krukaspulley, met de hand een paar centimeter links en rechts kan worden bewogen! de pulley zit wel goed vast.
Als de motor nu stationair draait hoor je een tikkend geluid, en dat lijkt sterk op het geluid dat je hoort toen ik met de hand de pulley snel heen en weer bewoog.
Bij een hoger toerental is het weg, en hoor je het niet meer.
Ook bij het afschakelen van de motor, hoor je een paar ferme tikken.
Vraag is nu, kan het zo zijn dat door het breken van de multiriem de rubberen vulling eruit is gelagen...???
Hoe schadelijk is het voor de rest van de motor? wel of niet doorrijden?
Een nieuwe kost € 324,-- Crankshaft Damper - TD5
en heb begrepen dat herstellen van de oude niet mogelijk is?
Op zich wil ik er best een goede 2e hands op zetten. maar die kom je vrijwel nergens tegen.
Tips en idee altijd welkom...
tikken krukas poelie na breken multiriem.
-
Hans Verheezen
tikken krukas poelie na breken multiriem.
In de ICT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf...
Defender 110 - 2000 - TD5
Defender 90 - 1997 - Tdi
Defender 90 - 1997 - Tdi
-
Roger B.
Re: tikken krukas poelie na breken multiriem.
als je de buitenrand van de pulley tov het hart kunt bewegen is ie stuk en moet ie vervangen worden (gaat alleen maar meer speling krijgen en kan nooit echt goed voor krukas e.d. zijn.
lijkt me stug dat dat door het knappen van de multiriem komt, is ouderdomskwaaltje dat deels door tijd, deels door omgeving (droogte, modder enz) en deels door gebruik (toeren wisselingen en hoe "abrupt" dat gebeurd) bepaald wordt.
wat ik wel vreemd vind is de benaming van dat ding dat vastgelopen was... een timingbelt is een distributieriem......(en die heeft een TD5 nie)
lijkt me stug dat dat door het knappen van de multiriem komt, is ouderdomskwaaltje dat deels door tijd, deels door omgeving (droogte, modder enz) en deels door gebruik (toeren wisselingen en hoe "abrupt" dat gebeurd) bepaald wordt.
wat ik wel vreemd vind is de benaming van dat ding dat vastgelopen was... een timingbelt is een distributieriem......(en die heeft een TD5 nie)
gone
-
Hans Verheezen
Re: tikken krukas poelie na breken multiriem.
Als je het onderdeel nummer: ERR6493 opzoekt in bv google, krijg je deze benaming te zien.
Ook bij het bestellen van het bewuste onderdeel over de grote plas staat dit echt op de factuur!
gaat op dit onderdeel:
Vreemd blijft toch wel dat voordat de riem het begaf er totaal niets aan de hand was?
Ik bedoel, er was geen enkel geluid hoorbaar, of merkbaar dat het er aan zat te komen.
preventief zijn alle onderdelen nu vervangen, behalve dan de krukas demper.
grt Hans
Ook bij het bestellen van het bewuste onderdeel over de grote plas staat dit echt op de factuur!
gaat op dit onderdeel:
Vreemd blijft toch wel dat voordat de riem het begaf er totaal niets aan de hand was?
Ik bedoel, er was geen enkel geluid hoorbaar, of merkbaar dat het er aan zat te komen.
preventief zijn alle onderdelen nu vervangen, behalve dan de krukas demper.
grt Hans
Defender 90 - 1997 - Tdi
Defender 90 - 1997 - Tdi
Re:tikken krukas poelie na breken multiriem.
Bekend probleem bij TD5.
Ik heb hetzelfde gehad toen mijn aircopomp vast liep.
Pulley is te vervangen zonder de radiateur te demonteren, wel even een stuk karton tussen radiateur en pulley stoppen om beschadiging van de radiateur te voorkomen (is gemaakt van aluminiumfolie).
Overigens moet de bout van de pulley bij vervanging ook vervangen worden (rekbout).
Meer informatie op: http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html
Succes
Ik heb hetzelfde gehad toen mijn aircopomp vast liep.
Pulley is te vervangen zonder de radiateur te demonteren, wel even een stuk karton tussen radiateur en pulley stoppen om beschadiging van de radiateur te voorkomen (is gemaakt van aluminiumfolie).
Overigens moet de bout van de pulley bij vervanging ook vervangen worden (rekbout).
Meer informatie op: http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html
Succes
-
Hans Verheezen
tja, ben er ook bang voor dat er weinig anders op zit!
morgen maar eens rondje NL bellen en kijken wie er één op de plank heeft liggen voor een schappelijk bedrag...
Moet wel zeggen dat de snelheid waarmee het huidige pakketje vanuit Engeland hier was, fenomenaal snel ging! zondag avond besteld, maandag op transport en woensdag middag al in huis.
Ik houd me aanbevolen voor één ieder die hem kan leveren voor minder dan €300,-- :(
wat een bak geld voor zo iets .....
bedankt voor het meedenken!
grt Hans
morgen maar eens rondje NL bellen en kijken wie er één op de plank heeft liggen voor een schappelijk bedrag...
Moet wel zeggen dat de snelheid waarmee het huidige pakketje vanuit Engeland hier was, fenomenaal snel ging! zondag avond besteld, maandag op transport en woensdag middag al in huis.
Ik houd me aanbevolen voor één ieder die hem kan leveren voor minder dan €300,-- :(
wat een bak geld voor zo iets .....
bedankt voor het meedenken!
grt Hans
Defender 90 - 1997 - Tdi
Defender 90 - 1997 - Tdi
- blauwelaro
Zeemeeuw,
Superdank voor je bijdrage, ik ben al tijden op zoek naar die Squeek die ik overduidelijk
hoor bij 't stoppen maar met geen mogelijkheid kan localiseren. Teller pas op 2 ton en heb die pulley echt nooit verdacht.
M'n auto staat nu bij ReGa Ede (smeerbeurtje, heb zelf geen tijd) maar morgen als ik 'm terug heb gelijk eens checken.
Zou duur pulley'tje zijn, maar toch liever heel, dan langs de kant van de weg staan.
Superdank voor je bijdrage, ik ben al tijden op zoek naar die Squeek die ik overduidelijk
hoor bij 't stoppen maar met geen mogelijkheid kan localiseren. Teller pas op 2 ton en heb die pulley echt nooit verdacht.
M'n auto staat nu bij ReGa Ede (smeerbeurtje, heb zelf geen tijd) maar morgen als ik 'm terug heb gelijk eens checken.
Zou duur pulley'tje zijn, maar toch liever heel, dan langs de kant van de weg staan.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
Hij is op voorraad bij drie dealers. Alleen van de prijs wordt je ziek. € 723,10 incl btw :( Bestel maar in de Uk. zie Vul de nummertjes maar in. Vergeet ook de kering niet.
Mvg Jan
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Roger B.
blauwelaro schrijft:
sqeek kan ook gevolg zijn van slappere riemspanning door verzwakte veer in de spanner (of door montage van een britpart 25 pond spanner)
check ook het lager achter de pulley van de viscofan en andere riemaangedreven aggregaten
Zeemeeuw,
sqeek kan ook gevolg zijn van slappere riemspanning door verzwakte veer in de spanner (of door montage van een britpart 25 pond spanner)
check ook het lager achter de pulley van de viscofan en andere riemaangedreven aggregaten
gone
-
Hans Verheezen
Hoewel de demper op zich los moet kunnen worden vervangen is dit deel niet los te bestellen.
Er zit dus niets anders op dan het geheel, incl oil seal en bout tegelijk te vervangen.
onderdelen:
crankshaft pulley td5: - LHG100580
Front Crankshaft Oil Seal - TD5: - ERR5992
bolt LYG101190
zoals al in een eerder bericht is vermeld, op http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html
staat goed beschreven hoe je dit kunt uitvoeren.
weer een prima reden om een special tooltje te gaan maken... :laugh:
van de prijs wordt je idd niet erg happy, schade aan de krukas zelf zal nog wel veel meer gaan kosten.
Bijzonder is wel de rijder van de D2 er negen (9) maanden mee rond heeft gereden, niet echt bevorderlijk lijkt me!
Ik zou niet weten waarom een "25 pond spanner" niet goed zou werken...???
voorlopig even pas op de plaats met de TD5, eerst de pulley vervangen...
grt Hans
Er zit dus niets anders op dan het geheel, incl oil seal en bout tegelijk te vervangen.
onderdelen:
crankshaft pulley td5: - LHG100580
Front Crankshaft Oil Seal - TD5: - ERR5992
bolt LYG101190
zoals al in een eerder bericht is vermeld, op http://www.discovery2.co.uk/CrankPulley.html
staat goed beschreven hoe je dit kunt uitvoeren.
weer een prima reden om een special tooltje te gaan maken... :laugh:
van de prijs wordt je idd niet erg happy, schade aan de krukas zelf zal nog wel veel meer gaan kosten.
Bijzonder is wel de rijder van de D2 er negen (9) maanden mee rond heeft gereden, niet echt bevorderlijk lijkt me!
Ik zou niet weten waarom een "25 pond spanner" niet goed zou werken...???
voorlopig even pas op de plaats met de TD5, eerst de pulley vervangen...
grt Hans
Defender 90 - 1997 - Tdi
Defender 90 - 1997 - Tdi
-
Roger B.
mijn oude spanner had meer veerkracht dan,de nieuw van britpart die ik er op zette...en sinds de nieuwe spanner ook sqeek bij uitzetten..
gone