Experts,
Ik zoek een momentsleutel en zo een enorme kop voor de 'lock nut' zoals de meneer in het filmpje de bout noemt. (weet iemand de maat van de 'lock nut' ??) (Die bout direct na het ijzertje dat je moet verbuigen ('lock washer')).
Dit zodat ik mijn wiellagers kan controleren en alles daar weer vast kan zetten.
Zoals te zien op het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=O4A9MTOOC60&feature=fvsr
Mijn vragen:
Wie is er tevreden over zijn moment sleutel en heeft niet de hoofdprijs betaald ?
En is die sleutel dan ook nog te gebruiken voor het "zachtere werk" rond/in de motor of wil ik nou teveel en kan ik er beter twee kopen :) ?
Hoor het graag,
Met vriendelijke groeten,
Michiel
momentsleutel
Re:momentsleutel
Michiel,
Maat van de dop is 52 mm
Een relatief moeilijk verkrijgbare maat, maar er zijn in de handel sleitels verkrijgbaar als te zien is in het filmpje waar je bovendien een ratel of momentsleuktel op kan zetten
dit zijn feitelijk de beste oplossingen
zie hier bijvoorbeeld: http://shop.difflock.com/land-rover-spanner-tommybar-drive-p-32.html
Wat betreft momentsleutels........
Prijzen afhankelijk van kwaliteit en bereik
Kwaliteit is meestal de beste optie.
ook daarin zal je wellicht prijsverschillen hebben, maar kijk vooral bij de bekende merken zoals gedore, hazet, teng tools , stahlwill etc etc
Luke
Maat van de dop is 52 mm
Een relatief moeilijk verkrijgbare maat, maar er zijn in de handel sleitels verkrijgbaar als te zien is in het filmpje waar je bovendien een ratel of momentsleuktel op kan zetten
dit zijn feitelijk de beste oplossingen
zie hier bijvoorbeeld: http://shop.difflock.com/land-rover-spanner-tommybar-drive-p-32.html
Wat betreft momentsleutels........
Prijzen afhankelijk van kwaliteit en bereik
Kwaliteit is meestal de beste optie.
ook daarin zal je wellicht prijsverschillen hebben, maar kijk vooral bij de bekende merken zoals gedore, hazet, teng tools , stahlwill etc etc
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
Luke schrijft:
Bij jou in de rimboe misschien? B) hier in de bewoonde wereld ga je naar een gereedschapleverancier die een beetje kwaliteitsmerk(en) voert...en als ie hem niet voorradig heeft bestelt ie hem ff voor je.... :laugh:
één momentsleutel voor alles....da werknie...
ik heb er drie, en dan nog kan ik niet alles doen... en soms wil je er een met een klokje ipv een klikker
Michiel,
Maat van de dop is 52 mm
Een relatief moeilijk verkrijgbare maat,
Luke
Bij jou in de rimboe misschien? B) hier in de bewoonde wereld ga je naar een gereedschapleverancier die een beetje kwaliteitsmerk(en) voert...en als ie hem niet voorradig heeft bestelt ie hem ff voor je.... :laugh:
ik heb er drie, en dan nog kan ik niet alles doen... en soms wil je er een met een klokje ipv een klikker
gone
Roger B. schrijft:
Hier in de rimboe ligt ie iig ook gewoon op voorraad in de winkel. :P
Overigens heb ik laatst de momentsleutels eens even na laten kijken. Bleek de grote toch een 8Nm af te wijken tov van de schaalaanduiding. :huh: :huh:
Luke schrijft:
Michiel,
Maat van de dop is 52 mm
Een relatief moeilijk verkrijgbare maat,
Luke
Hier in de rimboe ligt ie iig ook gewoon op voorraad in de winkel. :P
Overigens heb ik laatst de momentsleutels eens even na laten kijken. Bleek de grote toch een 8Nm af te wijken tov van de schaalaanduiding. :huh: :huh:
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
daarom zouden ze ook periodiek geijkt moeten worden.... en in elk geval na elk werkje weer van spanning af draaien
gone
Ik heb nu een moment sleutel van KS Tools, ik heb hem vorige week gebruikt voor een klusje remblokken schijven en lagers achter. Hij komt heel degelijk over.
Zie pagina 3 van deze PDF
En dat in combinatie met deze dop van paddock.
Zie pagina 3 van deze PDF
En dat in combinatie met deze dop van paddock.
Ik heb ook de dop van paddock, relatief zwaar maar degelijk. Daarnaast heb ik de pijpsleutel in deze maat standaard in de auto liggen voor het geval dat onderweg het wiellager los moet.
Met hoeveel NM dienen de lagers (in beginsel) op spanning gezet te worden?
Na het op spanning zetten, draai ik de moer los, en dan weer handvast aan zonder het wiel te draaien.)
Ik heb vorig jaar de Hazet 5122-2CT (40-200 NM) momentsleutel gekocht voor € 99,90 ex.BTW was een speractie van een automaterialen leverantier. Als je de tijd hebt, wachten op een goede aanbieding. Mijn ervaring is dat professioneel gereedschap zichzelf terugverdient door de levenslange garantie. (Ben nu met de 3e ratel bezig.)
Met hoeveel NM dienen de lagers (in beginsel) op spanning gezet te worden?
Na het op spanning zetten, draai ik de moer los, en dan weer handvast aan zonder het wiel te draaien.)
Ik heb vorig jaar de Hazet 5122-2CT (40-200 NM) momentsleutel gekocht voor € 99,90 ex.BTW was een speractie van een automaterialen leverantier. Als je de tijd hebt, wachten op een goede aanbieding. Mijn ervaring is dat professioneel gereedschap zichzelf terugverdient door de levenslange garantie. (Ben nu met de 3e ratel bezig.)
Groeten, Guido
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)
gedore zit je toch al snel aan de €170.00 ex. heb je wel wat maarja hoe vaak gebruik je het? bij toolstation hebben ze volgens mij een redelijke voor iets onder de 60 euro die tot 245 nm gaat
wat voor kleur tractor hedde gij?
-
pascal ubags
hoi
de dop die je standaart koopt bij paddok, moet je gewoon een oude versleten dop op lassen eventueel met ring, opvulling
een moment sleutel is duur, zeker als je hem maar 1x gebruikt, dus lenen of een veer unster kopen, en een lange arm maken,
moment sleutel is niets anders als kracht x arm
een unster heb je ook nodig om je fusees af te stellen, dit gaat niet met m sleutel.
gr pascal
de dop die je standaart koopt bij paddok, moet je gewoon een oude versleten dop op lassen eventueel met ring, opvulling
een moment sleutel is duur, zeker als je hem maar 1x gebruikt, dus lenen of een veer unster kopen, en een lange arm maken,
moment sleutel is niets anders als kracht x arm
een unster heb je ook nodig om je fusees af te stellen, dit gaat niet met m sleutel.
gr pascal
-
Disco RonL
ik gebruik deze http://www.toolsnmore.nl/content/gereedschappen/meten/40504
nu al een paar jaar en werkt prima.
verder gebruik ik de wielnaafmoerdoppijp waarin ik een oude wielmoer heb gemonteerd dmv een bout en boorgat door de wielmoer. dat werkt ook prima (toen kon ik de paddock dop nog niet vinden, anders had ik die gekocht.
ps. voor een Disco1 moet de wielmoer op 61Nm gezet worden, dan moer 90graden terugdraaien en dan weer op 4Nm vastzetten.
nu al een paar jaar en werkt prima.
verder gebruik ik de wielnaafmoerdoppijp waarin ik een oude wielmoer heb gemonteerd dmv een bout en boorgat door de wielmoer. dat werkt ook prima (toen kon ik de paddock dop nog niet vinden, anders had ik die gekocht.
ps. voor een Disco1 moet de wielmoer op 61Nm gezet worden, dan moer 90graden terugdraaien en dan weer op 4Nm vastzetten.
The difference between men and boys is the price of their toys 
Groetjes Ronald - Disco 300TDi 97 (verkocht)
Disco 2 TD5 2004