dames/heren,
ben in het bezit van een Defender90. Hier ligt een 2,5NA blok in. Heb inmiddels een 2,5TD blok gekocht om uit te wisselen. Na de wissel wil ik de NA reviseren en wwarschijnlijk ook terug leggen.
Wie kan me wat meer vertellen over de ombouw. Bijvoorbeeld hoe is het met de uitlaat gesteld moet hier een andere op? Is de diesel injectorpomp dezelfde(uitwisselbaar)? Welke aansluitingen heb ik nog nodug?
Ben een startende sleutelaar dus alle info is welkom.
alvast dank, Frank
Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Vledermouse schrijft:
Het blok past 1 op 1 in de plaats van je 2,5NA.
Maar de uitlaat van een TD heeft een 5mm grotere diameter(NA 50mm, TD 55mm).
Die grotere diameter helpt om de EGT wat naar beneden te brengen wat ook weer een gunstige invloed heeft op de temperatuur boven de zuigers.
HET probleem van de TD is dat hij thermisch op het randje zit met heel vaak gescheurde zuigers tot gevolg.
Alles wat je dus doet om de temp boven de zuigers naar beneden te brengen is meegenomen.
Een buis van 60mm met maar 1 demper zou nog beter zijn.
De TD blokken van na '89 hebben wat aanpassingen gehad en zijn iets betrouwbaarder dan de vroege TD blokken.
De injectiepomp is niet helemaal hetzelfde.
Die van de TD heeft een boostmembraam aan de zijkant van de pomp zitten dat er voor zorgt dat er meer diesel wordt ingespoten als de turbodruk stijgt.Dit membraam wil ook nog wel eens scheuren.
Zit er op jou TD blok geen injectiepomp dan?
De pomp van je NA kan je niet gebruiken ism de turbo want dan wordt er te weinig brandstof ingespoten.
De beste optie is dan om van het TD blok een NA te maken door je oude spruitstukken en injectiepomp op de TD te monteren. Dit past ook 1 op 1.
Groet,
Eric.
dames/heren,
ben in het bezit van een Defender90. Hier ligt een 2,5NA blok in. Heb inmiddels een 2,5TD blok gekocht om uit te wisselen. Na de wissel wil ik de NA reviseren en wwarschijnlijk ook terug leggen.
Wie kan me wat meer vertellen over de ombouw. Bijvoorbeeld hoe is het met de uitlaat gesteld moet hier een andere op? Is de diesel injectorpomp dezelfde(uitwisselbaar)? Welke aansluitingen heb ik nog nodug?
Ben een startende sleutelaar dus alle info is welkom.
alvast dank, Frank
Het blok past 1 op 1 in de plaats van je 2,5NA.
Maar de uitlaat van een TD heeft een 5mm grotere diameter(NA 50mm, TD 55mm).
Die grotere diameter helpt om de EGT wat naar beneden te brengen wat ook weer een gunstige invloed heeft op de temperatuur boven de zuigers.
HET probleem van de TD is dat hij thermisch op het randje zit met heel vaak gescheurde zuigers tot gevolg.
Alles wat je dus doet om de temp boven de zuigers naar beneden te brengen is meegenomen.
Een buis van 60mm met maar 1 demper zou nog beter zijn.
De TD blokken van na '89 hebben wat aanpassingen gehad en zijn iets betrouwbaarder dan de vroege TD blokken.
De injectiepomp is niet helemaal hetzelfde.
Die van de TD heeft een boostmembraam aan de zijkant van de pomp zitten dat er voor zorgt dat er meer diesel wordt ingespoten als de turbodruk stijgt.Dit membraam wil ook nog wel eens scheuren.
Zit er op jou TD blok geen injectiepomp dan?
De pomp van je NA kan je niet gebruiken ism de turbo want dan wordt er te weinig brandstof ingespoten.
De beste optie is dan om van het TD blok een NA te maken door je oude spruitstukken en injectiepomp op de TD te monteren. Dit past ook 1 op 1.
Groet,
Eric.
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Omdat die uitlaat temperatuur zo kritisch is kun je het overwegen om een intercooler van een 300Tdi defender of disco te pakken en die er tussen te frommelen. Als je je radiator vervangt door een radiator van een 200Tdi zou die intercooler er net naast passen.
Waarom?
Straks blaast de turbo rechtstreeks gecomprimeerde en verhitte lucht in de cilinderruimtes boven de zuigers. Deze lucht is ongekoeld en zo'n 140 a 150 graden Celsius.
Deze inlaat temperatuur draagt bij aan de uit eindelijke verbrandings temperatuur, en dat is juist kritisch bij het 2.5TD blokje.
Door de intercooler er tussen te zetten wordt de inlaat lucht een 80 tot 110 graden Celsius (eea afhankelijk van intercooler oppervlak en efficientie).
De verbrandingstemperatuur zal zo ook een tiental graden lager liggen en dus verder van die kritische temperaturen blijven.
De 2.5TD gaat iets soepeler rijden. Zo lang je van de brandstof pomp afblijft kun je heel lang van je 2.5TD genieten. Het blokje is in z'n fabrikaat 'stretched to it's limits'. Maar met de intercooler geef je het blokje wat meer marge doordat ie minder temperatuursbelasting onder vind. Een beetje meer koppel is geen probleem; het is de temperatuur in de cilinders die het blokje om zeep helpen.
Waarom?
Straks blaast de turbo rechtstreeks gecomprimeerde en verhitte lucht in de cilinderruimtes boven de zuigers. Deze lucht is ongekoeld en zo'n 140 a 150 graden Celsius.
Deze inlaat temperatuur draagt bij aan de uit eindelijke verbrandings temperatuur, en dat is juist kritisch bij het 2.5TD blokje.
Door de intercooler er tussen te zetten wordt de inlaat lucht een 80 tot 110 graden Celsius (eea afhankelijk van intercooler oppervlak en efficientie).
De verbrandingstemperatuur zal zo ook een tiental graden lager liggen en dus verder van die kritische temperaturen blijven.
De 2.5TD gaat iets soepeler rijden. Zo lang je van de brandstof pomp afblijft kun je heel lang van je 2.5TD genieten. Het blokje is in z'n fabrikaat 'stretched to it's limits'. Maar met de intercooler geef je het blokje wat meer marge doordat ie minder temperatuursbelasting onder vind. Een beetje meer koppel is geen probleem; het is de temperatuur in de cilinders die het blokje om zeep helpen.
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Philip schrijft:
Ik ben het helemaal met je eens,maar wat ik begrijp wil Frank de TD maar tijdelijk gebruiken en na de revisie zijn NA er weer in hangen.
De investering in een IC en andere radiator wil hij dan misschien helemaal niet doen.
Het beste lijkt me dan om van de TD een NA te maken. Weet je zeker dat hij heel blijft.
Wil hij toch de turbo behouden omdat dat kleine beetje extra vermogen toch wel lekker is dan inderaad een IC en een lekkere dikke uitlaat.
Groet,
Eric
Omdat die uitlaat temperatuur zo kritisch is kun je het overwegen om een intercooler van een 300Tdi defender of disco te pakken en die er tussen te frommelen. Als je je radiator vervangt door een radiator van een 200Tdi zou die intercooler er net naast passen.
Waarom?
Straks blaast de turbo rechtstreeks gecomprimeerde en verhitte lucht in de cilinderruimtes boven de zuigers. Deze lucht is ongekoeld en zo'n 140 a 150 graden Celsius.
Deze inlaat temperatuur draagt bij aan de uit eindelijke verbrandings temperatuur, en dat is juist kritisch bij het 2.5TD blokje.
Door de intercooler er tussen te zetten wordt de inlaat lucht een 80 tot 110 graden Celsius (eea afhankelijk van intercooler oppervlak en efficientie).
De verbrandingstemperatuur zal zo ook een tiental graden lager liggen en dus verder van die kritische temperaturen blijven.
De 2.5TD gaat iets soepeler rijden. Zo lang je van de brandstof pomp afblijft kun je heel lang van je 2.5TD genieten. Het blokje is in z'n fabrikaat 'stretched to it's limits'. Maar met de intercooler geef je het blokje wat meer marge doordat ie minder temperatuursbelasting onder vind. Een beetje meer koppel is geen probleem; het is de temperatuur in de cilinders die het blokje om zeep helpen.
Ik ben het helemaal met je eens,maar wat ik begrijp wil Frank de TD maar tijdelijk gebruiken en na de revisie zijn NA er weer in hangen.
De investering in een IC en andere radiator wil hij dan misschien helemaal niet doen.
Het beste lijkt me dan om van de TD een NA te maken. Weet je zeker dat hij heel blijft.
Wil hij toch de turbo behouden omdat dat kleine beetje extra vermogen toch wel lekker is dan inderaad een IC en een lekkere dikke uitlaat.
Groet,
Eric
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Kun je zien of een blok van na 89 is? Via serie nummer ofzo?
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Kijken naar je bloknummer, ik meen dat de verbeterde versie van het td blokje begint met 19L.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
tim schrijft:
Alle 2,5TD blokken hebben 19J als nummer 19L bestaat niet.
De blokken na nummer 19J27515C schijnen verbeterd te zijn door een sterker onderblok en wat aanpassingen aan krukas en lagers enz.
Groet,
Eric.
Kijken naar je bloknummer, ik meen dat de verbeterde versie van het td blokje begint met 19L.
Alle 2,5TD blokken hebben 19J als nummer 19L bestaat niet.
De blokken na nummer 19J27515C schijnen verbeterd te zijn door een sterker onderblok en wat aanpassingen aan krukas en lagers enz.
Groet,
Eric.
-
Vledermouse
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 Dec 2010, 19:42
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Heren,
dank voor de input.
Heb "helaas" een oud type blok, begint met 19J. Wat ik dus niet(kon) weten is dat ik dus eigenlijk mijn turbo kan demonteren en de cilinderkop om wisselen mits ik in het turbo blok geen overdruk in mijn carter heb.
Ga in ieder geval met de hele handel. Mochten er nog ideen of tips zijn onder jullie dan verneem ik die graag.
frank
dank voor de input.
Heb "helaas" een oud type blok, begint met 19J. Wat ik dus niet(kon) weten is dat ik dus eigenlijk mijn turbo kan demonteren en de cilinderkop om wisselen mits ik in het turbo blok geen overdruk in mijn carter heb.
Ga in ieder geval met de hele handel. Mochten er nog ideen of tips zijn onder jullie dan verneem ik die graag.
frank
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Vledermouse schrijft:
Kijk hierboven eens, of hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines#Diesel_Turbo_.28Engine_Code_19J.29 .
De 2,5DieselTurbo bestaat weliswaar in twee varianten maar niet in twee motorblok-coderingen.
Ik heb zelfs gehoord dat de 2,5N/A na 1987 in principe dezelfde verbeteringen meekreeg als de TD blokken.
Groeten MarcS
Heren,
dank voor de input.
Heb "helaas" een oud type blok, begint met 19J. Wat ik dus niet(kon) weten is dat ik dus eigenlijk mijn turbo kan demonteren en de cilinderkop om wisselen mits ik in het turbo blok geen overdruk in mijn carter heb.
Ga in ieder geval met de hele handel. Mochten er nog ideen of tips zijn onder jullie dan verneem ik die graag.
frank
Kijk hierboven eens, of hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines#Diesel_Turbo_.28Engine_Code_19J.29 .
De 2,5DieselTurbo bestaat weliswaar in twee varianten maar niet in twee motorblok-coderingen.
Ik heb zelfs gehoord dat de 2,5N/A na 1987 in principe dezelfde verbeteringen meekreeg als de TD blokken.
Groeten MarcS
Re:Ombouw 2,5NA naar 2,5TD
Landmarcs schrijft:
Marc, even voor alle duidelijkheid voor de TS:
het 2.5 turboD blok is het italiaanse VM blok, in de rangerover gelepeld.
het 2.5 dieselturbo blok is van landrover zelf, lees het doorontwikkelde 2.5 N/A blokje.
misschien dat de bijdrage van eric , lees het nummer, iets meer duidelijkheid kan geven.
De 2,5TurboD bestaat weliswaar in twee varianten maar niet in twee motorblok-coderingen.
Groeten MarcS
Marc, even voor alle duidelijkheid voor de TS:
het 2.5 turboD blok is het italiaanse VM blok, in de rangerover gelepeld.
het 2.5 dieselturbo blok is van landrover zelf, lees het doorontwikkelde 2.5 N/A blokje.
misschien dat de bijdrage van eric , lees het nummer, iets meer duidelijkheid kan geven.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten