koppakking td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mikesbox

koppakking td5

Berichtdoor mikesbox » 23 Apr 2012, 22:36

ik ga morgen zelf de koppakking vervangen, heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten en waar ik op moet passen, heb de rave cd erbij, artikeltje koppaking vervangen met foto's van deze en een andere site en spring morgen het diepe in.... :(
wat voor kleur tractor hedde gij?

Roger B.

Re: koppakking td5

Berichtdoor Roger B. » 23 Apr 2012, 23:03

alle benodigde tools? juiste maat doppen enz, momentsleutels, hoekverdraaiingstool enz enz?
gone

mikesbox

Berichtdoor mikesbox » 24 Apr 2012, 00:35

die hoekverdraaiingstool? das ff nieuw voor mij stress! dat zijn dus die laatste aandraaimomenten met die grades ik dacht al wat bedoelen ze daarmee? shit ff kopen dus ergens.
ik begrijp hem ff niet! een momentsleutel komt toch op het zelfde neer?
wat voor kleur tractor hedde gij?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2012, 00:48

mikesbox schrijft:
die hoekverdraaiingstool? das ff nieuw voor mij stress! dat zijn dus die laatste aandraaimomenten met die grades ik dacht al wat bedoelen ze daarmee? shit ff kopen dus ergens.
ik begrijp hem ff niet! een momentsleutel komt toch op het zelfde neer?

Omdat je iha te maken hebt met 6 kantige moeren en sleutels heb je altijd al een 60º "hulpstuk" (en vaak ook nog een 30º hulpstuk).

Sleutel of dop op de moer zetten een corresponderend streepje zetten, sleutel een 60º terug zetten en klaar is je 60º hoekverdraaiingstool. Wil je het nog mooier doen dan kan je nog wat meer streepjes op de dop zetten, daarna draai je alles correct volgens het boekje aan terwijl het eruitziet alsof je het op het oog/gevoel doet.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Apr 2012, 05:55

hoekverdraaiingsmeter is een schijf met graden verdeling die tussen dop en ratel (of momentsleutel of wringijzer) op de vierkant geschoven is, zijn bij elke degelijke gereedschapleverancier te koop en niet duur (werkt het makkelijkst met twee man)

met zo'n tool werkt beter dan die streepjes op de boutkopmanier omdat je dan nuet telkens het spul van de bout af hoeft te halen. en er soms gezegd wordt dat ook dat aandraaien op graden het best in één draaibeweging zou gebeuren.

het is niet het zelfde als een momentsleutel. een momentsleutel bepaald met hoeveel draaimoment de bout verdraaid wordt, en dat is niet per definitie bij elke bout het zelfde aantal graden verdraaiing, zeker bij hogere draaimomenten. met een hoekverdraaiing draai je de bout een vast lengte verder het materiaal in en rek je de bout dus met een vaste spankracht.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Apr 2012, 09:47

Roger B. schrijft:

met zo'n tool werkt beter dan die streepjes op de boutkopmanier omdat je dan niet telkens het spul van de bout af hoeft te halen. en er soms gezegd wordt dat ook dat aandraaien op graden het best in één draaibeweging zou gebeuren.

Een hoekverdraaiingsschijf + twee man werkt vast veeeel beter, maar ...

Als je de te verdraaien hoeken kent (en die ken je) dan kan je op de dop die verdraaiing probleemloos exact aangeven. Je maakt gewoon "stickertjes" (men leze strookjes tape) van de juiste breedte (dwz overeenkomstig de te verdraaien hoek). Een streepje op een handzame plek op het "werk" naast de dop en klaar is Kees, Mike, Marc of Roger B. Je draait zo dus ook in een beweging de vereiste hoekverdraaiing.
Op deze wijze kan je ook makkelijk een opeenvolging van verschillende hoekverdraaiingen voorbereiden.

En het mooie is dat je dit, na het juiste voorbereidende werk ook heel goed met één man doet.

Groeten MarcS

PS Het komt natuurlijk nogal nauw, maar ... aan de andere kant moet je het ook weer niet overdrijven. 3 graden verschil (en dat zie je zelfs met een viltstiftstreep nog wel) maakt nog geen 100ste van de spoed uit in de "rek". Heel schoon en precies werken in het voortraject is net zo belangrijk.

conny1

Re:koppakking td5

Berichtdoor conny1 » 24 Apr 2012, 14:03

Kijk even uit waar je de kop neerlegt, als hij eraf is; de verstuivers steken aan de onderkant eruit en die zijn nogal kwetsbaar.

Terug naar “Techniek”