Luitjes,
Gisteravond iets vreemds meegemaakt. Omstreeks 00.15 uur gaat de claxon van mijn Disco 2 continu af. Dacht eerst dat het het alarm was, maar bij nader inzien was dit niet het geval omdat de knipperlichten niet aansprongen.
Auto gestart (dit kon gewoon) en weggereden. Claxon bleef aan. Op knoppen voor claxon op stuur gedrukt, geen resultaat. Auto uit gezet, weer gestart, geen resultaat. Blokje om en tijdens het rijden 1 maal even uit, daarna weer aan en even later geheel uit. Daarna auto weer afgesloten en nergens last meer van gehad.
Ik weet het niet hoor, maar ik vind het maar vreemd. Net geprobeerd het alarm te activeren door de auto flink te schudden, maar geen resultaat. Iemand enig idee hoe het alarm te testen? Of iemand die iets dergelijks al eens mee heeft gemaakt? Heb op dit forum nog niets kunnen vinden.
Iemand?
Oh ja, net ook nog even onder de motorkap gekeken, maar kon geen sporen van een of ander beest zien...
Claxon Disco 2
Claxon Disco 2
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Re:Claxon Disco 2
Testen kun je ook doen door een deur open te doen zou hij ook moet afgaan. Misschien uitlezen met een nanocom een idee.
Mvg Jan
Mvg Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Claxon Disco 2
Kijk, Kijk, een "improved Lucas invention".
Voorheen had Lucas de nick-name "King of Darkness" omdat op onverwachte en vooral ook erg ongemakkelijke momenten verlichting etc spontaan uitvielen.
Nu dus een verbetering: een claxon (eigenlijk zou je Klaxon moeten schrijven) die spontaan aan gaat.
Dan die spontaan werkende claxon: Je had eigenlijk toen die claxon spontaan aan het claxonneren ging de zekering voor de claxon even moeten wegnemen. Daarmee weet je dan tenminste zeker of er niet ergens een paar draden illegaal contact maken (althans, je weet dan zeker of de fout in de door de claxon-gezekerde bundel zit of dat er sprake is van "kruisbestuiving").
Verder, zeker als het niet om een evident gebrek komt, wordt het studeren op het electrisch schema en de fysieke uitwerking daarvan in de vorm van de kabelbomen in de auto.
Dat de claxon tijdens het rijden aan en uit ging doet denken aan een "illegaal" contact ergens in de bekabeling .... da's dus lastig zoeken, zeker zolang de claxon verder uit blijft.
En zoals hierboven al gezegd: Alarm kan je testen door een deur open te doen, of een raam open en op alarm zetten en een hand naar binnen steken (of zelf in de auto gaan zitten), of met motorkap of een deur open de auto op alarm zetten (dan zet ie als alles goed is toet-toet), etc .... mogelijkheden te over.
Groeten MarcS
Voorheen had Lucas de nick-name "King of Darkness" omdat op onverwachte en vooral ook erg ongemakkelijke momenten verlichting etc spontaan uitvielen.
Nu dus een verbetering: een claxon (eigenlijk zou je Klaxon moeten schrijven) die spontaan aan gaat.
Dan die spontaan werkende claxon: Je had eigenlijk toen die claxon spontaan aan het claxonneren ging de zekering voor de claxon even moeten wegnemen. Daarmee weet je dan tenminste zeker of er niet ergens een paar draden illegaal contact maken (althans, je weet dan zeker of de fout in de door de claxon-gezekerde bundel zit of dat er sprake is van "kruisbestuiving").
Verder, zeker als het niet om een evident gebrek komt, wordt het studeren op het electrisch schema en de fysieke uitwerking daarvan in de vorm van de kabelbomen in de auto.
Dat de claxon tijdens het rijden aan en uit ging doet denken aan een "illegaal" contact ergens in de bekabeling .... da's dus lastig zoeken, zeker zolang de claxon verder uit blijft.
En zoals hierboven al gezegd: Alarm kan je testen door een deur open te doen, of een raam open en op alarm zetten en een hand naar binnen steken (of zelf in de auto gaan zitten), of met motorkap of een deur open de auto op alarm zetten (dan zet ie als alles goed is toet-toet), etc .... mogelijkheden te over.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Claxon Disco 2
ik heb dit een paar weken terug ook gehad, verdenk de knoppen in het stuur (die stoot ik er met sturen ook af en toe uit. bij mij kwam er een dikke traktor het erf op en begon ie ineens te blehren, met de vuist een tik op de rand van het stuur en het was over...
als een of meer palletjes van die knopjes afbreken kan de veer eronder zich scheef zetten met vals contact als gevolg
als een of meer palletjes van die knopjes afbreken kan de veer eronder zich scheef zetten met vals contact als gevolg
gone
Re:Claxon Disco 2
Zelfde probleem heb ik ook gehad en ik dacht ook dat het het alarm was.
Het alarm heeft echter een aparte sirene.
Ik heb voor nood de zekering van de claxon verwijderd en tijdens een beurt een en ander laten nakijken.
De oorzaak bleek in het stuur te zitten en moet inderdaad wel vaker voorkomen.
Ik weet alleen niet exact meer wat oorzaak was.
Na de reparatie nog 1x een kapotte zekering gehad (toeval??) en sindsdien 'toetert' hij weer normaal.
Ik zou zeggen laat het gewoon even nakijken, reparatie bleek bij mij eenvoudig.
Succes!
Het alarm heeft echter een aparte sirene.
Ik heb voor nood de zekering van de claxon verwijderd en tijdens een beurt een en ander laten nakijken.
De oorzaak bleek in het stuur te zitten en moet inderdaad wel vaker voorkomen.
Ik weet alleen niet exact meer wat oorzaak was.
Na de reparatie nog 1x een kapotte zekering gehad (toeval??) en sindsdien 'toetert' hij weer normaal.
Ik zou zeggen laat het gewoon even nakijken, reparatie bleek bij mij eenvoudig.
Succes!
Re: Claxon Disco 2
Landmarcs schrijft:
Remember thy classics, Marc: Prince of Darkness!
Voorheen had Lucas de nick-name "King of Darkness" omdat op onverwachte en vooral ook erg ongemakkelijke momenten verlichting etc spontaan uitvielen.
Groeten MarcS
Remember thy classics, Marc: Prince of Darkness!
Groets, Forbert
1993 H+ST 90- 200Tdi
1993 H+ST 90- 200Tdi
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Claxon Disco 2
HaraldS schrijft:
of je D2 een aparte sirene heeft is afhankelijk van de uitvoering van het alarm, deze zou dan achter de bekleding r.a. moeten zitten
Als ie geen sirene heeft werkt de claxon als "sirene" echter, niet continu maar pulserend
Zelfde probleem heb ik ook gehad en ik dacht ook dat het het alarm was.
Het alarm heeft echter een aparte sirene.
Ik heb voor nood de zekering van de claxon verwijderd en tijdens een beurt een en ander laten nakijken.
De oorzaak bleek in het stuur te zitten en moet inderdaad wel vaker voorkomen.
Ik weet alleen niet exact meer wat oorzaak was.
Na de reparatie nog 1x een kapotte zekering gehad (toeval??) en sindsdien 'toetert' hij weer normaal.
Ik zou zeggen laat het gewoon even nakijken, reparatie bleek bij mij eenvoudig.
Succes!
of je D2 een aparte sirene heeft is afhankelijk van de uitvoering van het alarm, deze zou dan achter de bekleding r.a. moeten zitten
Als ie geen sirene heeft werkt de claxon als "sirene" echter, niet continu maar pulserend
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Claxon Disco 2
forbert schrijft:
't Is toch ook al lang niet meer Prinses Beatrix ? (Ook al zat ik ooit wel op een school met die naam.)
Ik ken Lucas alleen als "King of Darkness", 't zal door mijn jeugdige naïviteit komen ... 't is inmiddels al weer jaren geleden dat een Zweedse vriend mij vroeg "Zit er nog steeds Lucas in ... ?? " < dit dus naar aanleiding van mijn Defender > en toen ik zei: Hmm, waarschijnlijk wel ... vroeg hij hoe het met de electrickery was ... want, zo zei hij met een veel betekenende glimlach "Lucas : King of Darkness". < Hij reed zelf overigens in een Volvo 164 waarin hij een VW-diesel, afkomstig uit een LT, had geknutseld, hij had daar ook nog overdrive bij. Het reed prima ! >
Een week later, op de weg naar huis bleek zijn voorspellende gave ... nabij Hamburg deden de koplampen het niet meer. Gelukkig na even wat klooien aan de schakelaar (het ongedimd-grootlicht verklikkerlampje bleek handig om de juiste middenstand te vinden) en daarna deed het licht het in ieder geval de rest van de terugreis.
Een snel rekensommetje leerde dat je wel met het licht meerijdt, als je naar het westen gaat, maar dat je op onze breedtegraad niet makkelijk hard genoeg rijdt om het licht ook bij te houden. Ik had het dus niet gehaald, want ook al valt de duisternis zomers wel laat in, als je om 20.00 uur ergens bij Bremen bent dan ben ik niet voor donker thuis.
Daarom dus blijft het bij mij "King of Darkness".
Groeten MarcS
PS Wat betreft de klassieken: Het is dus eigenlijk Klaxon, zie oa: http://www.klaxonsignals.com/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_horn, en het is dus geenszins een francofoon woord (sommigen, die dus hun klassieken niet kennen, willen Klaxon graag op z'n frans uitspreken). Wel wee leuk om de Fransen te plagen, al weer een leenwoord.
Landmarcs schrijft:
Voorheen had Lucas de nick-name "King of Darkness" omdat op onverwachte en vooral ook erg ongemakkelijke momenten verlichting etc spontaan uitvielen.
Groeten MarcS
Remember thy classics, Marc: Prince of Darkness!
't Is toch ook al lang niet meer Prinses Beatrix ? (Ook al zat ik ooit wel op een school met die naam.)
Ik ken Lucas alleen als "King of Darkness", 't zal door mijn jeugdige naïviteit komen ... 't is inmiddels al weer jaren geleden dat een Zweedse vriend mij vroeg "Zit er nog steeds Lucas in ... ?? " < dit dus naar aanleiding van mijn Defender > en toen ik zei: Hmm, waarschijnlijk wel ... vroeg hij hoe het met de electrickery was ... want, zo zei hij met een veel betekenende glimlach "Lucas : King of Darkness". < Hij reed zelf overigens in een Volvo 164 waarin hij een VW-diesel, afkomstig uit een LT, had geknutseld, hij had daar ook nog overdrive bij. Het reed prima ! >
Een week later, op de weg naar huis bleek zijn voorspellende gave ... nabij Hamburg deden de koplampen het niet meer. Gelukkig na even wat klooien aan de schakelaar (het ongedimd-grootlicht verklikkerlampje bleek handig om de juiste middenstand te vinden) en daarna deed het licht het in ieder geval de rest van de terugreis.
Een snel rekensommetje leerde dat je wel met het licht meerijdt, als je naar het westen gaat, maar dat je op onze breedtegraad niet makkelijk hard genoeg rijdt om het licht ook bij te houden. Ik had het dus niet gehaald, want ook al valt de duisternis zomers wel laat in, als je om 20.00 uur ergens bij Bremen bent dan ben ik niet voor donker thuis.
Daarom dus blijft het bij mij "King of Darkness".
Groeten MarcS
PS Wat betreft de klassieken: Het is dus eigenlijk Klaxon, zie oa: http://www.klaxonsignals.com/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_horn, en het is dus geenszins een francofoon woord (sommigen, die dus hun klassieken niet kennen, willen Klaxon graag op z'n frans uitspreken). Wel wee leuk om de Fransen te plagen, al weer een leenwoord.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Claxon Disco 2
Landmarcs schrijft:
mijn god marc, wat een gebazel weer allemaal....
maar leuk dat op een engelse pagina staat dat het iets met klaxon is...... is dat dan per definitie ook in het Nederlands zo? (geen idee wat de offiële nederlandse spelling van de dure toeter is)
forbert schrijft:
Landmarcs schrijft:
Voorheen had Lucas de nick-name "King of Darkness" omdat op onverwachte en vooral ook erg ongemakkelijke momenten verlichting etc spontaan uitvielen.
Groeten MarcS
Remember thy classics, Marc: Prince of Darkness!
't Is toch ook al lang niet meer Prinses Beatrix ? (Ook al zat ik ooit wel op een school met die naam.)
Ik ken Lucas alleen als "King of Darkness", 't zal door mijn jeugdige naïviteit komen ... 't is inmiddels al weer jaren geleden dat een Zweedse vriend mij vroeg "Zit er nog steeds Lucas in ... ?? " < dit dus naar aanleiding van mijn Defender > en toen ik zei: Hmm, waarschijnlijk wel ... vroeg hij hoe het met de electrickery was ... want, zo zei hij met een veel betekenende glimlach "Lucas : King of Darkness". < Hij reed zelf overigens in een Volvo 164 waarin hij een VW-diesel, afkomstig uit een LT, had geknutseld, hij had daar ook nog overdrive bij. Het reed prima ! >
Een week later, op de weg naar huis bleek zijn voorspellende gave ... nabij Hamburg deden de koplampen het niet meer. Gelukkig na even wat klooien aan de schakelaar (het ongedimd-grootlicht verklikkerlampje bleek handig om de juiste middenstand te vinden) en daarna deed het licht het in ieder geval de rest van de terugreis.
Een snel rekensommetje leerde dat je wel met het licht meerijdt, als je naar het westen gaat, maar dat je op onze breedtegraad niet makkelijk hard genoeg rijdt om het licht ook bij te houden. Ik had het dus niet gehaald, want ook al valt de duisternis zomers wel laat in, als je om 20.00 uur ergens bij Bremen bent dan ben ik niet voor donker thuis.
Daarom dus blijft het bij mij "King of Darkness".
Groeten MarcS
PS Wat betreft de klassieken: Het is dus eigenlijk Klaxon, zie oa: http://www.klaxonsignals.com/ of http://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_horn, en het is dus geenszins een francofoon woord (sommigen, die dus hun klassieken niet kennen, willen Klaxon graag op z'n frans uitspreken). Wel wee leuk om de Fransen te plagen, al weer een leenwoord.
mijn god marc, wat een gebazel weer allemaal....
maar leuk dat op een engelse pagina staat dat het iets met klaxon is...... is dat dan per definitie ook in het Nederlands zo? (geen idee wat de offiële nederlandse spelling van de dure toeter is)
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Claxon Disco 2
Roger B. schrijft:
Roger B.
Niemand verplicht je om mijn "gebazel" te lezen.
En dan in repliek op je inhoudelijke opmerking. De officiële spelling is "claxon".
Die officiële spelling is dus raar (men leze foutief). De normale regel is dat we in het Nederlands leenwoorden spellen naar de spelling van de oorsprong of ... bij ingeburgerde woorden volgens een meer Nederlandse transcriptie. Hier is er dus sprake van een zg. hypercorrecte spelling waarbij de mannen van de woordenlijst kennelijk in hun eigen valkuil zijn getrapt (NB ik ben groot tegenstander van de onnavolgbare absurditeiten van de officiële spelling).
Dit is natuurlijk ook weer gebazel, maar ook je eigen schuld.
Groeten MarcS
PS Claxon is dus een leenwoord in de Franse taal, net als bijv Colza voor Koolzaad !!
mijn god marc, wat een gebazel weer allemaal....
maar leuk dat op een engelse pagina staat dat het iets met klaxon is...... is dat dan per definitie ook in het Nederlands zo? (geen idee wat de offiële nederlandse spelling van de dure toeter is)
Roger B.
Niemand verplicht je om mijn "gebazel" te lezen.
En dan in repliek op je inhoudelijke opmerking. De officiële spelling is "claxon".
Die officiële spelling is dus raar (men leze foutief). De normale regel is dat we in het Nederlands leenwoorden spellen naar de spelling van de oorsprong of ... bij ingeburgerde woorden volgens een meer Nederlandse transcriptie. Hier is er dus sprake van een zg. hypercorrecte spelling waarbij de mannen van de woordenlijst kennelijk in hun eigen valkuil zijn getrapt (NB ik ben groot tegenstander van de onnavolgbare absurditeiten van de officiële spelling).
Dit is natuurlijk ook weer gebazel, maar ook je eigen schuld.
Groeten MarcS
PS Claxon is dus een leenwoord in de Franse taal, net als bijv Colza voor Koolzaad !!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten