Oei, dat is heel aardig, maar die maat gaat niet passen. K heb het gehad en elke week een lekke band, dus ik wil absoluut de maat die ik nu heb. Maar hartelijk dank voor het aanbod!
Je noemt de maat 13/55-16, dit is igg voor mij een onbekende codering. Welke buitenband-maat hoort hier bij?
Met binnenbanden is het een beetje "moeilijk" maar ook makkelijk.
Eigenlijk tellen alleen de velgdiameter en de band-diameter (en eventueel de wand-dikte).
Het kan dus maar zo zo zijn dat een binnenband met een andere maat-codering weldegelijk afdoende is voor een goede passing.
Groeten MarcS
PS Net als voor de zwaarder belaste fiets geldt ook voor een LandRover binnenband dat 1e de velgmaat in ieder geval moet corresponderen en dat de diameter niet te groot maar zeker niet te klein moet zijn. Te klein lijkt op het eerste gezicht alleen maar makkelijker, dat is het ook, en je krijgt vlot een strak bandje, maar te klein gaat bij het minste of geringste probleem lek, en dat niet alleen ... te strak maakt ook nog eens dat je band gevaarlijk snel leegloopt.
NB. Voor wie zijn wenkbrauwen ophaalt mbt die fietsbinnenbanden: 5 - 7 atmosfeer, en dus een druk per cm2 - ook op het loopvlak - die dus ruimschoots het dubbele is van die onder een LandRover. Tel daarbij dan bovendien op dat een fietsbuitenband een milimeter-kwestie is, en dat in ieder geval sommigen met 70-90 km/u de helling afsuizen, en dat dus op twee wieltjes.