Onlangs is van mijn verhoogde defender de voorste aandrijfas gebroken. Hij kwma met een behoorlijke kant naar boven en heeft de vloerplaat aan passagierskant aardig verbogen. Wat echter vervelender is dat hij de kabelboom die via de passagierskant naar voren loopt finaal heeft doorgesneden en alles vanuit de voorkant losgerukt.
Nu moet ik alle draden solderen en zien uit te zoeken waar ze heen lopen. Is er iemand in de buurt van Beilen die hier ervaring mee heeft en zou kunnen helpen de kabelboom te herstellen?
Hulp gevraagd bij doorgesneden kabelboom
- Wim defender 110
Re:Hulp gevraagd bij doorgesneden kabelboom
Hallo,
Is het niet makkelijker en minder werk om gewoon het desbetreffende deel van de kabelboom te vervangen ipv oplapwerk met solderen met alle risico's van kortsluiting later vandien.
Een kabelboom bestaat uit meerdere secties dus een kwestie van alleen de desbetreffende sectie vervangen
Is bovendien plug & play
Luke
Is het niet makkelijker en minder werk om gewoon het desbetreffende deel van de kabelboom te vervangen ipv oplapwerk met solderen met alle risico's van kortsluiting later vandien.
Een kabelboom bestaat uit meerdere secties dus een kwestie van alleen de desbetreffende sectie vervangen
Is bovendien plug & play
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
ik ben ook van mening dat een stukgetrokken kabelboom beter vervangen kan worden.
je kunt niet zien of er in de isolatie van de draden nog breuken of bijna breuken zitten die gelijk, of over een tijdje weer voor storingen gaan zorgen...
als een kabelboom gewoon echt doorgesneden is kun je met soldeen en krimpkous wel een redelijk goede reparatie doen.
je kunt niet zien of er in de isolatie van de draden nog breuken of bijna breuken zitten die gelijk, of over een tijdje weer voor storingen gaan zorgen...
als een kabelboom gewoon echt doorgesneden is kun je met soldeen en krimpkous wel een redelijk goede reparatie doen.
gone
-
pascal ubags
hoi
welke is het, namelijk
op die plaats zit net de stekker die de 2 kabelbomen verbind.
door het chassis naar achteren
die van schutbord
ben het met voorige stelling eens. in hoe verre is hij uitgerekt.
denk het goedkoopst en snelst, als je een 2ehands zou kunnen krijgen.
maar het is wel moglijk, is trouwens kleur op kleur.
voor het goed te doen wel even uitmonteren, werkt veel makelijker.
die van het chassis, als er geen modder in zit gaat het wel, dus bij nieuw chassis, goed te doen, ben je vaak offroad geweest en zit dit vol dan , chit, nl er zitten ook nog schotten in waar de boom langs moet.
gr pascal
welke is het, namelijk
op die plaats zit net de stekker die de 2 kabelbomen verbind.
door het chassis naar achteren
die van schutbord
ben het met voorige stelling eens. in hoe verre is hij uitgerekt.
denk het goedkoopst en snelst, als je een 2ehands zou kunnen krijgen.
maar het is wel moglijk, is trouwens kleur op kleur.
voor het goed te doen wel even uitmonteren, werkt veel makelijker.
die van het chassis, als er geen modder in zit gaat het wel, dus bij nieuw chassis, goed te doen, ben je vaak offroad geweest en zit dit vol dan , chit, nl er zitten ook nog schotten in waar de boom langs moet.
gr pascal
Dakar in Westerbork, da's vlakbij, heeft net een witte 110 gesloopt. Zou ff bellen of de draadboom er nog is en gewoon vervangen. De rest is prutswerk. :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Wim defender 110
Ik was al bij Dakar maar die hadden een berg en brij van kabelbomen liggen daar wordt je ook net echt vrolijk van.
Voor zover ik nu kan zien is het de kabelboom die naar achterloopt en wordt verbonden met twee stekkers onder motorkap, Kun je dit deel los nieuw bestellen? Ik heb namelijk begrepen dat gebruikt bijna niet aan te komen is.
Voor zover ik nu kan zien is het de kabelboom die naar achterloopt en wordt verbonden met twee stekkers onder motorkap, Kun je dit deel los nieuw bestellen? Ik heb namelijk begrepen dat gebruikt bijna niet aan te komen is.
- blauwelaro
Wim,
Ben het eens met de algemene reacties om als je de keuze hebt, de kabelboom te vervangen.
Maar.... repareren kan ook prima. Als je tenminste een beetje goed kan solderen. Van te voren een paar juiste diktes krimpkous halen en twee rolletjes zwarte isolatieband. De connector ter hoogte van 't schutbord loshalen. Eerst accupolen loshalen als je dat nog niet gedaan hebt en daarna de kabelboom deels van isolatieband ontdoen. Kleur op kleur zoeken en kijken of je rond komt met alle kabels. Stukjes (lang genoeg) krimpkous afknippen en op alle aders schuiven op redelijke afstand van solderingen. Kabels strippen, vertinnen, naast elkaar leggen en goed laten vloeien. Scherpe randjes afknippen en zonodig afvijlen en daarna krimpkous op juiste plek schuiven. Met verfbrander of heater heel voorzichtig alle aders afkrimpen en daarna isolatieband wikkelen, ook aders onderling isoleren met deze tape. Zoveel aders zijn het nu ook weer niet. Als je aangeeft welk model en type je hebt, op welk punt de boel exact gebroken is kan ik wel een lijstje van kabels te voorschijn toveren maar weet dat het er niet heel veel zijn. Alleen voor je trekhaak en achterverlichting vermoed ik.
Ben het eens met de algemene reacties om als je de keuze hebt, de kabelboom te vervangen.
Maar.... repareren kan ook prima. Als je tenminste een beetje goed kan solderen. Van te voren een paar juiste diktes krimpkous halen en twee rolletjes zwarte isolatieband. De connector ter hoogte van 't schutbord loshalen. Eerst accupolen loshalen als je dat nog niet gedaan hebt en daarna de kabelboom deels van isolatieband ontdoen. Kleur op kleur zoeken en kijken of je rond komt met alle kabels. Stukjes (lang genoeg) krimpkous afknippen en op alle aders schuiven op redelijke afstand van solderingen. Kabels strippen, vertinnen, naast elkaar leggen en goed laten vloeien. Scherpe randjes afknippen en zonodig afvijlen en daarna krimpkous op juiste plek schuiven. Met verfbrander of heater heel voorzichtig alle aders afkrimpen en daarna isolatieband wikkelen, ook aders onderling isoleren met deze tape. Zoveel aders zijn het nu ook weer niet. Als je aangeeft welk model en type je hebt, op welk punt de boel exact gebroken is kan ik wel een lijstje van kabels te voorschijn toveren maar weet dat het er niet heel veel zijn. Alleen voor je trekhaak en achterverlichting vermoed ik.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.