Lekkage bekrachtigd stuurhuis 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Zjiep

Lekkage bekrachtigd stuurhuis 110

Berichtdoor Zjiep » 18 Apr 2012, 17:47

Sinds kort een "nieuwe" vlek op de oprit. Kan het zijn dat het stuurhuis kan lekken aan de voorzijde, daar waar het huis naar binnen loopt?

Het betreft aan het rechter uiteinde van het ronde huis. Dus de druppel zou in de foto vallen op de onderste knik van de pitmanarm. In de parts tekeningen die ik zelf (partnr. NRC6052) heb zit er een deksel die met een springring oid vastzit, dus daarvan zou een O-ring de dader kunnen zijn. In mij stuurhuis zie en voel ik echter helemaal niets wat erop duidt dat het gemaakt is om te demonteren (stuurhuis zit wel nog onder de auto). Wellicht zijn er die dit type stuurhuis al eens hebben gedemonteerd. Het betreft een volledig holle deksel zonder nok oid. Ik zou ook niet weten hoe te demonteren zonder het te beschadigen. Het ziet er precies eender uit als een vriesdop.

model gemonteerd stuurhuis

En de dop heeft dus niet dit model

groet

Roel

Luke

Re:Lekkage bekrachtigd stuurhuis 110

Berichtdoor Luke » 18 Apr 2012, 21:06

Hallo,

Een lekkend stuurhuis is een veel voorkomend probleem bij de defenders.
Het wordt veroorzaakt doordat de centrale ad ovaal slijkt.
Er zijn reparatiekits in de handel op het stuurhuis te reviseren echter het probleem is dat de lekkage dan in no time terugkeert omdat de as nog steeds ovaal is. Veel handelaren van onderdelen willen daarom ook al niet de reparatiesets verkopen ivm garantieclaims
Het is daarom aan te bevelen een compleet nieuw stuurhuis te kopen ipv te repareren.
Wel wat duurder maar je kan weer een tijd zorgeloos sturen

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Apr 2012, 21:21

en als je dan een remanufactured neemt is dat nog iets minder duur....
gone

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 19 Apr 2012, 06:49

Luke schrijft:
Het wordt veroorzaakt doordat de centrale ad ovaal slijkt

En als ik jou verhaal goed begrijp zou een ovale as lekkage aan de onderzijde veroorzaken, ik heb een lekkage aan de zijkant. Dus een ovale as verklaart nog niet de lekkage langs die vriesdopconstructie :(

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 19 Apr 2012, 08:26

hoi
je schrijft in het parts ze ik, springring, en ik heb die niet.
heb je dan wel het goede stuurhuis , er zijn er namelijk meedere.

ook zie ik afbeelding na 86, in het boek voor 86 staan de verschillende stuurhuisen nog gedemonteerdt, dus alle losse onderdelen.

maar ook hier kijk of je het goede hebt.

zou bij lekken een nieuwe bestellen, plug en play, en weer 200dkm rijden.

gr pascal

Zjiep

Berichtdoor Zjiep » 19 Apr 2012, 15:25

pascal ubags schrijft:
hoi
je schrijft in het parts ze ik, springring, en ik heb die niet.
heb je dan wel het goede stuurhuis , er zijn er namelijk meedere.

ook zie ik afbeelding na 86, in het boek voor 86 staan de verschillende stuurhuisen nog gedemonteerdt, dus alle losse onderdelen.

gr pascal

Daar zit ook het probleem Pascal, in mijn partsboeken (<86) staan andere exploded view tekeningen dan het stuurhuis welk gemonteerd zit. Het optische verschil is echter alleen die 'horizontale afdichtingsdop' die in de ene tekening geschroefd zit (heb ik niet) en in de andere tekening een verdikking heeft in het midden en met een seegerring geborgd zit (heb ik beiden ook niet). Ik kan wel klakkeloos een nieuw stuurhuis bestellen, wil toch wel graag vooraf weten of het ook het juiste is. Het betreft een Adwest 4-bouts stuurhuis.

Luke

Berichtdoor Luke » 19 Apr 2012, 15:42

Zjiep schrijft:
Luke schrijft:
Het wordt veroorzaakt doordat de centrale ad ovaal slijkt

En als ik jou verhaal goed begrijp zou een ovale as lekkage aan de onderzijde veroorzaken, ik heb een lekkage aan de zijkant. Dus een ovale as verklaart nog niet de lekkage langs die vriesdopconstructie :(

Sjiep,

Het huis werkt met hydraulische druk. Als de as ovaal is wordt de olie langs de ovale kanten van de as weggeperst ipv langs de darvoor bedoelde weg.
Het gevolg is dus dat je heel veel oliedruk op gaat bouwen op plekken waar je dat niet wil in het huis met als gevolg dat het er ook uitgeperst wordt op plekken waar je dat niet wilt.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”