Vermoeide startmotor 300tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rpiek

Vermoeide startmotor 300tdi

Berichtdoor Rpiek » 16 Apr 2012, 14:40

Ik heb een Defender 90 met Disco 300 TDI erin en startmotor klinkt nogal vermoeid.
Na het voorgloeien, sleutel omdraaien en de motor slaat accuut en krachtig aan maar met een soort "dip" van de startmotor.

Een seconde te vroegen starten (tijdens het voorgloeien) en de startmotor draait niet of mischien 1 of 2 slagen(een soort dip). Dus startmotor draait wel, maar net genoeg om de auto gestart te krijgen wanneer voldoende is voorgegloeid. Nieuwe zware accu geplaatst maar het probleem blijft hetzelfde.

Iemand een idee ?

Philip

Re:Vermoeide startmotor 300tdi

Berichtdoor Philip » 16 Apr 2012, 14:54

Check:
gloeibougies worden goed heet?
accu heeft voldoende spanning?
Laadt de dynamo voldoende bij?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2012, 15:12

gloeibougies veroorzaken dit probleem niet, de tdi start ok zonder gloeien probleemloos

wat doet je accuspanning in rust, tijdens starten en bij lopende motor?

slechte accu of slechte verbinding in plus of min naar startmotor
gone

Rpiek

Berichtdoor Rpiek » 16 Apr 2012, 15:37

Bedankt voor de reactie. Accu is gloednieuw, dus dat zou goed moeten zijn.
Ik ga de slechte verbinding eens nakijken. Zou de solenoid en startmotor zelf een probleem kunnen zijn ?

Rpiek

Berichtdoor Rpiek » 16 Apr 2012, 15:41

Oh ja, hoe krijgt de startmotor massa, is dit via de transmissie-aansluiting massa of zou er nog een separate massakabel moeten lopen naar de startmotor(die zit er nl niet)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2012, 15:59

Rpiek schrijft:
Bedankt voor de reactie. Accu is gloednieuw, dus dat zou goed moeten zijn.
Ik ga de slechte verbinding eens nakijken. Zou de solenoid en startmotor zelf een probleem kunnen zijn ?

Ook een gloednieuwe accu kan slecht zijn, en ... zelfs al is ie goed, als ie niet goed wordt opgeladen dan is ie dus snel goed-leeg.

Traag draaien van de startmotor is hetzij slechte voeding van die startmotor (kijk dus de accu-spanning* na, daarna de klemspanning op de accu en uiteindelijk die op de startmotor zelf - of omgekeerd, maar bij de accu beginnen is makkelijker).
* Test steeds voor en tijdens het starten.

En is alles goed dan is de accu + bekabeling in orde en dan is de startmotor moe.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2012, 18:30

wat een onzin...is de startmotor moe....goed of stuk ....moe is een eigenschap die ik niet kan toedichten aan een startmotor
gone

rrover

Berichtdoor rrover » 16 Apr 2012, 21:27

Als hij ver versleten is makende koolborstels minder goed contact. Dan heeft hij minder vermogen om krachtig rond te draaien.
Dat zou je moe kunnen noemen.....
Defender 110 300Tdi
Ninety 200Tdi

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2012, 21:51

ja, en als een dieselmotor nog maar 10 barcompressie heeft ook....ik noem dat stuk of versleten......

maar als er nou eerst eens ff gemeten wordt wat de spanning op de accupolen is in rust, tijdens starten en bij lopende motor, dan hebben we iets waar meer dan gegiste conclusies uit getrokken kunnen worden
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 16 Apr 2012, 23:45

Roger,

With all due respect, de uitdrukking "moe" is zeer wel te plaatsen alleen blijkbaar niet in jouw woordenboekje :)

Er zijn plenty manieren om dit uit te leggen.
Wellicht kan je je herinneren dat ook ik recentelijk hier een topicje had geplaatst met exact dezelfde klachten?
En ook mijn startmotor was moe, in andere woorden, ging ook erg traag rond terwijl alle genoemde zaken in orde waren , gloeibogies, ompressie , accu conditie en accuspanning dynamo en bla bla bla etc etc.
Laat de startmotor nu gewoon flink vervuild zijn geweest en niet versleten of kapor.
Kwestie geweest van goed schoonmaken, anker opzuiveren en klaar,
dus als je het begrip "moe" niet kan plaatsen dan denk je wel erg zwart wit of in hokjes met zoals je zelf al aangaf of kapot of versleten
Dus zoals je ziet: er is meer tussen hemel en aarde ;)

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Terug naar “Techniek”