Soms werkt het om een theorie in het extreme te trekken om te kijken wat dan logisch zou zijn. (maar soms slaat het nergens op, haha :-) )
Stel je hebt een 2 splines en een 100 splines as, welke verbinding gaat eerder stuk?? :-)
Maar ik begrijp ook dat dit er eigenlijk niet toe doet? Want de steekassen breken natuurlijk altijd net voor je diff, dus het gaat om de as sterkte??
Fijne (werk)dag allemaal!
Bart
Het aantal splines bepaalt ook niet of en wanneer een as breekt, dat bepaalt de legering, het hardingsproces, etc. Als je standaard steekassen gebruikt zullen die altijd de zwakstebschakel vormen in de aandrijflijn, omdat dat zo bedoelt is door de constructeur.
Even los van extreme wedstrijdcondities waar tijd en winst ten koste gaan van rijgedrag moet je ook met een airlocker in je as behoorlijk lomp zijn om een steekas te slopen. Vaker komt het erop neer dat een as never nooit gecontroleerd is en bij inslaan, torderen of andere slijtage niet tijdig vervangen is.
Een D1 heeft 24 splines assen en die zijn meer dan sterk zat.