Goedenavond allemaal,
In de categorie nieuw had ik zojuist een berichtje geplaatst om mij voor te stellen en direct ook een technisch probleem aangekaart, niet helemaal de juiste plaats, vermoed ik. Daarom plaats ik het hier maar even.
Wij zijn in het bezit van een Series IIA diesel, rechtsgestuurd en aan ons verkocht als een versie met niet-gesynchroniseerde 1e en 2e versnelling.
Na onze aanschaf in 2010 ben ik al aardig bezig geweest met deze auto omdat het schakelen steeds lastiger ging, na een korte vakantie. Wat bleek: de hoofdas van de versnellingsbak was afgebroken. Dus de versnellingsbak er maar uit en alles gereviseerd. Het bleek een volledig gesynchroniseerde bak te zijn, allen door het onbreken van één van de lagers (voorkant hoofdas), was de hoofdas gaan slingeren waardoor de synchronisatie van 3 en 4 volledig vernield was. Nadat alles weer in elkaar zat, ging de eerste start goed (maanden stil gestaan, acuu even opgeladen), een stukje gereden, toen kreeg ik wat rook uit de versnellingsbak omdat hij te warm werd (denk ik, want één van de lagerbussen was wat krap en ik reed al wat harder). Dus toen weer rustig aan gedaan, de auto geparkeerd en de motor stationair een tijdje laten draaien ivm inlopen + weer een tijdje laten staan en weer stationair laten lopen.
Alleen de volgende dag, gisteren, wilde hij niet meer starten. Na het voorgloeien loopt de startmotor wel maar hij slaat niet aan, ook niet na herhaalde pogingen.
Heeft iemand een idee wat dit nu opeens kan zijn en hoe je dit aanpakt?
vriendelijke groeten,
Erik
Series diesel start niet
Re:Series diesel start niet
Hallo Erik,
Het lijkt me redelijk stug dat het ene probleem gerelateerd is aan het anderen, iaw dat de motor niet meer start ivm met de rook uit de bak.
Maar laten we bij het begin beginnen....
Rook uit de bak is dus niet normaal of gezond, en dit dat er op dat er iets bijzonder heet is geworden van binnen.
Als je hier even iets verder op voortborduurt zou je kunnen denken dat er iets in de bak is vastgelopen waardoor hij nu erg zwaar ronddraait, met het startprobleem als gevolg
Als je probeert te starten, gaat de motor dan volgens jou nog altijd op normale startsnelheid rond, of lijkt het een beetje of je accu zwak is?
Als je de 2 problemen niet aan elkaar relateerd zou je het moeten zoeken in je brandstofsysteem, ie ontluchten, filter vervangen etc
Als laatste zou je de bak weer van de motor kunnen scheiden en kijken of de motor dan wel loopt, maar das wel erg veel werk en het allerlaatste wat ik zou doen en alvorens dat te doen zou ik in ieder geval wel zorgen dat ik eerst alle evt oorzaken gecontroleerd had.
Wat betreft rook uit bak...zou niet durven zeggen wat het is maar het is zeker niet normaal, en mag ook bij inlopen niet voorkomen, en zou goed kunnen dat er weer iets vast is gelopen in de bak.
Je gaf zelf al aan dat die as, ivm ontbreken van een lager rondgeslingerd heeft, wie zegt dus dat die as nog recht is? Heb je dat gecontroleerd?
En is het gat war de as of het lager in ligt aan de andere kant nog wel goed en nniet uitgelubberd zodat een bus bee kan gaan draaien?
Nogmaals ik weet niet hoe het spul er in die bak uitziet of moet zien maar er kan van alles aan de hand zijn want rook is niet normaal.
Luke
Het lijkt me redelijk stug dat het ene probleem gerelateerd is aan het anderen, iaw dat de motor niet meer start ivm met de rook uit de bak.
Maar laten we bij het begin beginnen....
Rook uit de bak is dus niet normaal of gezond, en dit dat er op dat er iets bijzonder heet is geworden van binnen.
Als je hier even iets verder op voortborduurt zou je kunnen denken dat er iets in de bak is vastgelopen waardoor hij nu erg zwaar ronddraait, met het startprobleem als gevolg
Als je probeert te starten, gaat de motor dan volgens jou nog altijd op normale startsnelheid rond, of lijkt het een beetje of je accu zwak is?
Als je de 2 problemen niet aan elkaar relateerd zou je het moeten zoeken in je brandstofsysteem, ie ontluchten, filter vervangen etc
Als laatste zou je de bak weer van de motor kunnen scheiden en kijken of de motor dan wel loopt, maar das wel erg veel werk en het allerlaatste wat ik zou doen en alvorens dat te doen zou ik in ieder geval wel zorgen dat ik eerst alle evt oorzaken gecontroleerd had.
Wat betreft rook uit bak...zou niet durven zeggen wat het is maar het is zeker niet normaal, en mag ook bij inlopen niet voorkomen, en zou goed kunnen dat er weer iets vast is gelopen in de bak.
Je gaf zelf al aan dat die as, ivm ontbreken van een lager rondgeslingerd heeft, wie zegt dus dat die as nog recht is? Heb je dat gecontroleerd?
En is het gat war de as of het lager in ligt aan de andere kant nog wel goed en nniet uitgelubberd zodat een bus bee kan gaan draaien?
Nogmaals ik weet niet hoe het spul er in die bak uitziet of moet zien maar er kan van alles aan de hand zijn want rook is niet normaal.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Re:Series diesel start niet
Dag Luke,
Dank voor je reactie. Ik denk niet dat beide zaken met elkaar te maken hebben. Wat de bak betreft: ik heb de hoofdas, het bronzen lager van 2 en 3 vervangen + het tandwiel van 3, het lager vooraan op de hoofdas en de synchronisatie van 3 en 4. Bij het monteren van het tandwiel van de versnl. 3 liep dat erg moeizaam op die lagerbus: volgens een geraadpleegde monteur zou dat wel inlopen. Toen er rook uit het ontluchtingsgaatje kwam, dacht ik daar aan.
Wat het starten betreft: de startmotor loop netjes rond, met en zonder koppl.pedaal ingedrukt.
De accu liep wel wat terug inderdaad: hij lijkt mij ook wat klein (64 Ah)?
Erik
Dank voor je reactie. Ik denk niet dat beide zaken met elkaar te maken hebben. Wat de bak betreft: ik heb de hoofdas, het bronzen lager van 2 en 3 vervangen + het tandwiel van 3, het lager vooraan op de hoofdas en de synchronisatie van 3 en 4. Bij het monteren van het tandwiel van de versnl. 3 liep dat erg moeizaam op die lagerbus: volgens een geraadpleegde monteur zou dat wel inlopen. Toen er rook uit het ontluchtingsgaatje kwam, dacht ik daar aan.
Wat het starten betreft: de startmotor loop netjes rond, met en zonder koppl.pedaal ingedrukt.
De accu liep wel wat terug inderdaad: hij lijkt mij ook wat klein (64 Ah)?
Erik
Re:Series diesel start niet
Erik,
Het lijkt erop dat je in de bak toch een probleem hebt, en ik ga dan in de richting denken van een kromme hoofd as...heb je die daarop gecontroleerd bij reviseren?
Wat starten betreft, als die bak weer half of helemaal vast zit is de kans aanwezig dat de startmotor flinke moeite heeft het spul rond te krijgen
Je kan eea nog eens in vrij zetten en eens proberen met de hand te tornen
Luke
Het lijkt erop dat je in de bak toch een probleem hebt, en ik ga dan in de richting denken van een kromme hoofd as...heb je die daarop gecontroleerd bij reviseren?
Wat starten betreft, als die bak weer half of helemaal vast zit is de kans aanwezig dat de startmotor flinke moeite heeft het spul rond te krijgen
Je kan eea nog eens in vrij zetten en eens proberen met de hand te tornen
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re:Series diesel start niet
hij zegt de hoofdas vervangen te hebben.... en al zat die hoofdas muurvast....met ingetraptee koppeling heen verschil, dan staat de as stil(bij ingeschakelde versnelling)ook als ie goed is
gone
Re:Series diesel start niet
Roger B. schrijft:
ok niet helemaal goed gelezen dus,
eet niet of die hoofdas in kogellagers ligt of alleen in die bronzen bussen maar zou nog best kunnen dat 1 van die bussen niet lekker meer in lijn ligt (volgens principe lijnboring) en wellicht dat de as daardoor weer vast zit
denk de enige manier op dat uit te vinden is toch die bak weer opentrekken
hij zegt de hoofdas vervangen te hebben.... en al zat die hoofdas muurvast....met ingetraptee koppeling heen verschil, dan staat de as stil(bij ingeschakelde versnelling)ook als ie goed is
ok niet helemaal goed gelezen dus,
eet niet of die hoofdas in kogellagers ligt of alleen in die bronzen bussen maar zou nog best kunnen dat 1 van die bussen niet lekker meer in lijn ligt (volgens principe lijnboring) en wellicht dat de as daardoor weer vast zit
denk de enige manier op dat uit te vinden is toch die bak weer opentrekken
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- blauwelaro
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
- Locatie: Almere
Re:Series diesel start niet
Uhh Luke, sorry hoor maar even het volgende.
Als, en wanneer startmotor niet rond komt of wanneer dat heel zwaar gaat, dan pas zou je eventueel gelijk hebben en is het verstandig om de bak er weer af te peuteren.
Maar.... waar staat dat? Of waar schrijft hij daarover? The bloody engine wouldn't start, that's all, isn't it?
Dus maak die jongen nou niet gelijk beroerd na een bak overhaul en loop eerst de rest ff af. Ja, je kunt beginnen met het ergste, maar vaak zit het in de kleine simpele dingetjes. Die eventuele ellende, daar hebben we het dan later wel over. Wel een leuke auto die hij in bezit heeft, is het niet?
Als, en wanneer startmotor niet rond komt of wanneer dat heel zwaar gaat, dan pas zou je eventueel gelijk hebben en is het verstandig om de bak er weer af te peuteren.
Maar.... waar staat dat? Of waar schrijft hij daarover? The bloody engine wouldn't start, that's all, isn't it?
Dus maak die jongen nou niet gelijk beroerd na een bak overhaul en loop eerst de rest ff af. Ja, je kunt beginnen met het ergste, maar vaak zit het in de kleine simpele dingetjes. Die eventuele ellende, daar hebben we het dan later wel over. Wel een leuke auto die hij in bezit heeft, is het niet?
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
Re:Series diesel start niet
blauwelaro schrijft:
Als je nou gewoon eerst ff leest WAT ik schrijf voor je met je kritiek kom had je gezien dat ik VROEG ofdie zwaar rond ging, en niet dat ik het VASTSTELDDE !
Beetje jammer weer zo'n reactie
Dus voor jou info, ik probeer iemand te helpen , en om zijn probleem duidelijk te krijgen vroeg ik dat dus.maak niemand beroerd nog probeer ik mensen op het verkeerde been te zetten. maar als jij denkt dat rook uit een net gereviseerde bak normaal is dan ga je hem toch lekker ff helpen met sleutelen......wens ik hem veel sterkte toe en vooral een dikke knip
Luke
Uhh Luke, sorry hoor maar even het volgende.
Als, en wanneer startmotor niet rond komt of wanneer dat heel zwaar gaat, dan pas zou je eventueel gelijk hebben en is het verstandig om de bak er weer af te peuteren.
Maar.... waar staat dat? Of waar schrijft hij daarover? The bloody engine wouldn't start, that's all, isn't it?
Dus maak die jongen nou niet gelijk beroerd na een bak overhaul en loop eerst de rest ff af. Ja, je kunt beginnen met het ergste, maar vaak zit het in de kleine simpele dingetjes. Die eventuele ellende, daar hebben we het dan later wel over. Wel een leuke auto die hij in bezit heeft, is het niet?
Als je nou gewoon eerst ff leest WAT ik schrijf voor je met je kritiek kom had je gezien dat ik VROEG ofdie zwaar rond ging, en niet dat ik het VASTSTELDDE !
Beetje jammer weer zo'n reactie
Dus voor jou info, ik probeer iemand te helpen , en om zijn probleem duidelijk te krijgen vroeg ik dat dus.maak niemand beroerd nog probeer ik mensen op het verkeerde been te zetten. maar als jij denkt dat rook uit een net gereviseerde bak normaal is dan ga je hem toch lekker ff helpen met sleutelen......wens ik hem veel sterkte toe en vooral een dikke knip
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
- blauwelaro
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
- Locatie: Almere
Re:Series diesel start niet
Pfft, relax man. Ga even zitten. Ik heb dezelfde intensie als jij. Niet zulke lange tenen alsjeblieft. Als ik dit face to face tegen je had gezegd had je niet zo gereageerd. Het verschil in schrijven en zeggen is anders, er mist een blik en een intonatie. Daarbij ben ik als techneut misschien soms iets te direct. Ben geen gladde salesmen. Maar goed, sorry dat ik je geraakt heb en dat ik niet goed kan lezen. Zullen we verder gaan? En nee, ik denk dat rook uit een bak niet normaal is.....
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten