Series diesel start niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErikS

Re:Series diesel start niet

Berichtdoor ErikS » 10 Apr 2012, 21:42

Beste meedenkers,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het zijn twee gescheiden zaken denk ik.

Voor de duidelijkheid over de bak: de hoofdas is inderdaad nieuw en zit in een kogellager aan de achterkant en een naaldlager aan de voorzijde, dat weer draait in het tandwiel op de inkomende as. Die as draait gewoon maar ik zal het zeker nog apart controleren. Op deze as zit een bronzen lagerbus met een flens in het midden. Aan beide kanten op die bus draait een tandwiel vrij de dat je via de sysnchronisatie/etc. vastzet op de as. Als ik weer proef ga rijden houd ik dat roken in de gaten (middenpaneel verwijderd).

Probleem nu is inderdaad het starten: ik had de accu aan de lader. Hij was nog niet helemaal opgeladen. Toen gestart (telkens koppeling ingetrapt) en na het voorgloeien sloeg hij even aan en direct daarna weer af. Dat lukte een tweede keer, daarna niet meer en liep alleen, net als gisteren, de startmotor nog. Na die paar pogingen heb ik de spanning bij de gloeipluggen gemeten met voorgloeien en dat was bij alle 4 ong. 2 volt. Niet veel lijkt mij, in serie zou je 3 verwachten. Heb ik echter geen ervaring mee of het voldoende is. Weet één van jullie hoeveel dat moet zijn? Morgen zal ik de onluchtsuggesties proberen.

groet,

Erik

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 10 Apr 2012, 22:01

Die spanning op de kaarsen klopt wel ongeveer. Bedenk dat er ook nog een voorgloeiweerstand voor zit die samen met de kaarsen in serie staat.

Als je motor heel even gelopen heeft om daarna snel af te slaan, denk ik dat je 't in de richting van brandstof moet zoeken of lucht in circuit. Of zelfs wel brandstofopvoerpomp.
Je fixatie op de gloeipluggen zou ik even aan de kant zetten.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

ErikS

Berichtdoor ErikS » 11 Apr 2012, 21:59

Dag Blauwelaro en Luke,

Het goeie nieuws: hij doet het!! Inderdaad lucht uit de nippels op de distributiepomp. En daarna ook nog uit het brandstoffilter. Het ontluchten duurde erg lang voordat ik de juiste stand had van de krukas. In de juiste stand ging de laatste lucht eruit. Er bleef lucht in de leiding van filter naar injectoren maar die ging er met doorstarten uit.
Die invloed van de krukasstand snap ik alleen niet. Blauwelaro, kun je dat toelichten? In elk geval hartelijk dank voor je suggesties!!

groeten,

Erik

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Apr 2012, 22:05

krukasstand is gerelateerd aan nokkenasstand (eigenlijk andersom) de nokkenas bedient de opvoerpomp (ga er even van uit dat dat bij de series net zo is als bij de latere...) als de nok de pomp indrukt kun je met het heveltje niet pompen
gone

ErikS

Berichtdoor ErikS » 11 Apr 2012, 22:08

Dank je voor de toelichting, weer wat geleerd.

bedankt,

Erik

blauwelaro

Berichtdoor blauwelaro » 12 Apr 2012, 00:33

En daar slaat Roger de spijker op z'n kop. Nok in verkeerde stand, kan je niet pompen.
Mooi dattie 't weer doet, nu zoeken naar probleem met de bak.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Terug naar “Techniek”