stuurdemper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

stuurdemper

Berichtdoor def92 » 09 Apr 2012, 16:35

Ik ben op zoek naar een nieuwe stuurstang, welke raden jullie me aan?

Enige ervaring hier met terrafirma rtc stuurdemper? Old man emu?

groeten

JoostKenya

Re:stuurdemper

Berichtdoor JoostKenya » 09 Apr 2012, 20:40

Old Man Emu is de norm!
Ik zie het nut van een Terrafirma "Return to Centre" niet in. Een auto moet uit zich zelf rechtuit lopen. Daar moet je geen extra veren aan toevoegen. terugstelmoment moet uit de banden komen en niet van een veer (hoewel een Citroen DS of SM lang geleden ook zoiets in de stuurbekrachtiging ingebakken had).

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Apr 2012, 21:48

Old Man Emu! Maar die TerraFirma rtc demper is het terrein z'n gewicht in goud waard! Errug fijn. Helaas roest dat spul sneller dan de Laro waar het onder hangt. :blink: :blink:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2012, 21:55

Edward schrijft:
Old Man Emu! Maar die TerraFirma rtc demper is het terrein z'n gewicht in goud waard! Errug fijn. Helaas roest dat spul sneller dan de Laro waar het onder hangt.

In het terrein heb je niet dat zelfcentrerend effect dat je met een goed sturende auto op het asfalt hoort te hebben, dus wat dat betreft is de TerraFirma Return-to-Centre gedachte zo gen nog niet.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Apr 2012, 08:44

Landmarcs schrijft:
In het terrein heb je niet dat zelfcentrerend effect dat je met een goed sturende auto op het asfalt hoort te hebben, dus wat dat betreft is de TerraFirma Return-to-Centre gedachte zo gen nog niet.

Het zelfcentrerend effect is op onverhard in principe het zelfde als op asfalt. Maar als je stapvoets rijd is het effect natuurlijk nul (ook op asfalt trouwens). Uiteraard heb je in terrein door spoorvorming allerlei stoorkrachten die er op asfalt niet zijn. Dus die veer moet je helpen met die stoorkrachten om te gaan?

Waar ik me dan zorgen over maak: wat als de stuurdemper net iets uit het midden gemonteerd wordt? Of is daar over nagedacht en zit er een soort dode slag in de veer?

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 10 Apr 2012, 09:34

hoi
stuurstang. orgineele gaat krom, kogels blijven heel, bij elke boer een stuk ijzer op te lassen al hij krom is geweest.
een havvy douty, gaat niet kom maar dan breken de draadeindes van je stuurkogel, en ben je dus uitgelogeerdt.
maar dan rij je wel erg lomp als dit gebeurt, maar heb het gezien in troffys

een goede u balk die de stuurstang beschermt is goud waardt, ipv dat u tje aa je dif

schokbreker, een echte stuurdemper, engeen schokdemper die verkocht wordt als stuur demper.
hij moet in elke stand blijven staan, en niet als je hem indrukt weer helemaal uit gaan.
dan duwt hij de auto dus naar een kant.
een demper die in o stand komt, gaat dus altijd naar het midden, alleen je moet deze maat goed aangeven. een schokdemper daar in tegen gaat altijd op zijn langst stand.

in het terijn, berg af als alle gewicht op je neus staat, helpt een stuur demper, maar het stuur slaat nog uit je handen, dus ik zeg een goedkope echte (die dus blijft staan in elke stand) en na 100dkm vernieuwen.

gr pascal

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2012, 09:36

JoostKenya schrijft:
Landmarcs schrijft:

Het zelfcentrerend effect is op onverhard in principe het zelfde als op asfalt. Maar als je stapvoets rijd is het effect natuurlijk nul (ook op asfalt trouwens). Uiteraard heb je in terrein door spoorvorming allerlei stoorkrachten die er op asfalt niet zijn. Dus die veer moet je helpen met die stoorkrachten om te gaan?

Waar ik me dan zorgen over maak: wat als de stuurdemper net iets uit het midden gemonteerd wordt? Of is daar over nagedacht en zit er een soort dode slag in de veer?

Ja, ik was wat kort door de bocht (no pun intended, of misschien juist wel).
In principe heb je in het terrein hetzelfde zelfcentrerende effect alleen moet je dan in een mooi egaal terrein rijden met voldoende snelheid (maar dat gaat dan ook want een egaal terrein).

Zodra je langzaam rijdt en het terrein ongelijk wordt neemt de invloed daarvan snel de overhand en "verdwijnt" het zelfcentrerende effect. Is het "terrein" mooi homogeen/egaal maar voldoende "stoperig" (dwz mul zand, veen, klei, modder) dan verdwijnt het zelfcentrerende effect overigens ook heel snel omdat de externe krachten op de band dan snel groter zijn als de zelfcentrerende krachten, en vooral ook omdat het zelfcentrerende effect ook verdampt doordat de band in het "terrein" zakt en dus het mathematische aangrijppunt naar voren verchuift.

Vergelijk dit maar eens met de fiets: een goede makkelijk sturende fiets rijdt bijna vanzelf rechtuit, je kan hem vaak al sturen door de fiets bij het zadel vast te houden. Rijdt je met de fiets door mul zand of grind dan raak je ineens het stabiele stuurgedrag kwijt, hetzelfde geldt als je voorband lek raakt (en het gedrag wordt juist stabieler als je een iets grotere band monteert). Als je het uittekent dan zie je dit effect heel duidelijk.

Blijft dat je een zelfcentrerende stuurdemper heel nauwkeurig moet centreren om geen rare effecten te krijgen.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Apr 2012, 13:32

Landmarcs schrijft:
Ja, ik was wat kort door de bocht (no pun intended, of misschien juist wel).
In principe heb je in het terrein hetzelfde zelfcentrerende effect alleen moet je dan in een mooi egaal terrein rijden met voldoende snelheid (maar dat gaat dan ook want een egaal terrein).

Zodra je langzaam rijdt en het terrein ongelijk wordt neemt de invloed daarvan snel de overhand en "verdwijnt" het zelfcentrerende effect. Is het "terrein" mooi homogeen/egaal maar voldoende "stoperig" (dwz mul zand, veen, klei, modder) dan verdwijnt het zelfcentrerende effect overigens ook heel snel omdat de externe krachten op de band dan snel groter zijn als de zelfcentrerende krachten, en vooral ook omdat het zelfcentrerende effect ook verdampt doordat de band in het "terrein" zakt en dus het mathematische aangrijppunt naar voren verchuift.

Vergelijk dit maar eens met de fiets: een goede makkelijk sturende fiets rijdt bijna vanzelf rechtuit, je kan hem vaak al sturen door de fiets bij het zadel vast te houden. Rijdt je met de fiets door mul zand of grind dan raak je ineens het stabiele stuurgedrag kwijt, hetzelfde geldt als je voorband lek raakt (en het gedrag wordt juist stabieler als je een iets grotere band monteert). Als je het uittekent dan zie je dit effect heel duidelijk.

Blijft dat je een zelfcentrerende stuurdemper heel nauwkeurig moet centreren om geen rare effecten te krijgen.

Groeten MarcS

MarcS,
Vergelijking met een fiets gaat niet op!
De dynamica van een fiets is heel anders. Een fiets heeft een hoge mate van stabiliteit door het gyroscopisch effect van het voorwiel. Als je langzaam rijdt wordt een fiets relatief gevoeliger voor stoorkrachten vanuit het terrein en dat ervaar je als instabiliteit.

Bij een stuurinrichting van een auto bestaat het terugstelmoment uit twee delen:
- Pneumatische naloop / pneumatic trail
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tire_pneumatic_trail.png

- constructieve naloop: door de stand van de vooras levert een dwarskracht op de band een moment om de king pin en dat ga je in het stuur terugvoelen

Hoe het pneumatisch terugstelmoment afneemt in terrein is een leuk item voor onderzoek. Daar is heel weinig over bekend. Ik heb me lang met bandenmetingen op sneeuw en ijs bezig gehouden en zelfs op dat gebied was weinig meetdata beschikbaar.

Ik kan me voorstellen dat het pneumatisch terugstelmoment wat wat afneemt, bijvoorbeeld in sporen. Maar dan heb je nog steeds het constructief terugstelmoment!

Wanneer met snelheid door een bocht rijdt heb je stationair een dwarsversnelling van a = V^2/R. V = snelheid, R = bochtstraal. Afhankelijk van de gewichtsverdeling neemt de vooras dan een aandeel F = m*a voor zijn rekening (dat zei Newton al). Die dwarskracht zorgt samen met de constructieve naloop ook in terrein voor een terugstelmoment in het stuur. Maar bij snelheid 0 is het terugstelmoment uiteraard 0!

Oftewel als je vind dat er te weinig terugstelmoment is moet je gewoon harder rijden B)

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Apr 2012, 13:59

Ik bedenk me opeens het volgende.

Terrefirma is toch van de ophoogsetten?
Als je teveel ophoogt zonder correctie van de stand van de vooras dan neemt de mechanische naloop af en neemt dus het terugstelmoment af.

Oftewel die RTC stuurdemper is een goedkope en oneigenlijke manier om de auto bij extreme verhoging een beetje bestuurbaar te houden??? :P :P

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Apr 2012, 14:05

JoostKenya schrijft:
Ik bedenk me opeens het volgende.

Terrefirma is toch van de ophoogsetten?
Als je teveel ophoogt zonder correctie van de stand van de vooras dan neemt de mechanische naloop af en neemt dus het terugstelmoment af.

Oftewel die RTC stuurdemper is een goedkope en oneigenlijke manier om de auto bij extreme verhoging een beetje bestuurbaar te houden??? :P :P

Ik geloof niet dat TF veren van meer dan 2 inch verhoging verkoopt en dat veranderd zi weinig aan de geometrie dat die aanpassing echt niet nodig is.

Alle theoretisch gelul ten spijt is het bij veelvuldig terreinrijden gewoon een fijne aanvulling op de set up. Heel die demper zou overbodig moeten zijn als de constructie zou deugen. Dat ding is sowieso een lapmiddel. :blink: :blink:

Net als een wegmotor met stuurdemper gewoon een hopeloos hok is....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”