benzinetank lek?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pch

benzinetank lek?

Berichtdoor pch » 09 Apr 2012, 14:48

Sinds een paar weken heb ik een 3-deurs RRC uit 1975. Een van de eersten dus met carb. en 3.5V8. Heb er al het nodige aan gedaan en vervangen maar sinds de laatste keer (vol) tanken viel me op dat hij erg naar benzine ruikt als hij zo stil staat thuis. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem ook wel erg vol had getankt, tot de rand zeg maar en zag hem dus ook lekker uit een slangetje (ontluchting) dicht bij de vulopening aan de onderkant. Ik rij niet zo heel veel lange stukken, meer kleine korte ritjes met mijn kids en iedere keer bij thuis komst weer de benzinegeur.
Da laatste dagen vond ik wel heel erg snel gaan met de benzinemeter en er maar weer eens onder gaan liggen en nu lijkt het aan de achterkant te lekken (gezien vanaf de vulopening en als je achter de auto staat dus linksonder). De kokerbalk waar hij praktisch tegenaan zit was ook helemaal nat (van de benzine neem ik aan) dus daar zal ergens een lek zitten neem ik aan. Vraag: kan het zijn dat daar echt een lek in de tank zit of kan het zijn dat daar een aansluiting zit (leiding of stekkertje voor de meter) waardoor het lekt? Of moet ik de tank nu gewoon demonteren om te kijken waar het lekt? Overigens lijkt hij nu hij bijna leeg is (zeg maar voor meer dan de helft leeg) niet meer te lekken! Dus het lijkt erop dat hij halverwege op de (las?)naad lekt... Is dit een bekend euvel? Meende er hier al eens iets over gelezen te hebben...
Ben al aan het kijken voor een vervangende tank, maar moet er volgens mij dan wel op letten dat ik de juiste (oude) tank aanschaf, toch?
Iig niet een tank met de pomp intern maar extern. Maar mijn pomp (1e generatie) zit nog naast het motorblok, latere versies hadden de pomp meer naar achteren richting de tank of er zelfs naast? Kan ik zo'n latere tank ook nemen of is er slechts 1 soort tank geschikt voor de mijne?
En dan natuurlijk de vraag of het niet veel verstandiger is om er nu meteen een LPG-tank onder of in te bouwen... Zoiets gaat natuurlijk wel meteen weer €1500,- tot €2000,- kosten en duurt het wel weer een tijd voordat ik die investering eruit heb...
Ik hoorde ook van RVS-tanks en elfs kunststof tanks! Kortom: wat moet/kan ik het beste doen nu???

Gr. Paul.

pch

Re:benzinetank lek?

Berichtdoor pch » 11 Apr 2012, 10:21

Niemand anders ervaring met een lekke benzinetank in een RRC?
Kan het misschien zijn dat de tank zelf niet lekt maar dat er een aansluiting niet goed vastzit en daardoor lekt?

Gr. Paul.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2012, 10:48

Daar kom je alleen achter door alle aansluitingen te controleren. Op zich komt het wel vaak voor dat een tank doorroest. Zeker als ie vaak halfvol wordt weggezet heb je veel condens aan de binnekant waar geen brandstof staat. Er staat op de prik een heule mooie rvs te koop.

Maar eerst weten wat er nu aan de hand is en daarvoor zul je gewoon alles visueel moeten inspecteren. Ik trek dan gewoon de hele tank eronder uit, dan zie je tenminste wat er allemaal wel en niet goed is. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pch

Berichtdoor pch » 11 Apr 2012, 11:52

Beste Edward, dank voor je uitgebreide antwoord...
Wat is de "prik"? Is dat MP? Ik heb idd al contact gehad met degene die de RVS tank verkoopt, weet alleen niet 100% zeker of die gaat passen, is nl. zelfbouw! En veel minder inhoud... 50 liter...
Maar eerst idd maar eens een visuele controle en kijken waar het precies lekt!

Gr. Paul.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2012, 11:55

Prik is de afkorting oor landrover.prikpagina.nl het andere forum. Daar zit ook een markt bij, maar de tank staat idd ook op marktplaats. Naar de inhoud heb ik nie gekeken nie? :blush:

Bij Paddockspares.co.uk kost een nieuwentank 105 pond oid, dus mocht ie echt geroest zijn is dat nog wel te betalen. ;)
Edward van Vugt

pch

Berichtdoor pch » 13 Apr 2012, 11:49

Ik ben net ff onder de auto gaan liggen en heb gekeken waar het mogelijk vandaan kan komen de lekkage...
Zoals ik al eerder schreef leek het te komen aan de achterkant van de tank gekeken vanaf de vulopening, aan de linkerkant gekeken vanaf de achterkant van de auto. Op de plek waar de benzineleiding eruit gaat met nog 2 snoeren (vast eentje van de benzinepomp en eentje van de vlotter voor het brandstofpeil aan te geven op de meter?) zit een ronde ring vastgelast op de tank. Het lijkt dat die ring aan de onderkant doorgeroest is en er ook al iets rondom gedaan is met iets van zwarte kit of lijm of iig iets plakkerigs!
Vraag: kan ik dit aan de onderkant op een simpele maar deugdelijke manier repareren met iets 2-componenten-achtig spul?
Of moet ik de tank demonteren en helemaal leeg maken, omspoelen en uitstomen en die ring dan dicht laten lassen?
Of moet ik er nu gewoon een nieuwe tank onder monteren?

Gr. Paul.

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2012, 12:03

Lassen aan een oude tank is vaak een kansloze actie omdat hij jiet alleen op die plek roestig is. Als ier simpelweg een gaatje dichtgelast moet worden is dat prima te doen, is er echt sprake van roest dan met je nieuwe delen maken en dan weegt het werk en de kosten nauwelijks op tegen een nieuwe tank.

Voordeel van een nieuwe of andere tank is ook dat de wagen na een paar uur weer rijdt. Kun je dan nog kijken of en hoe de oude tank te redden is.
Edward van Vugt

pch

Berichtdoor pch » 13 Apr 2012, 12:17

Duidelijk!
En ook niet dicht te smeren met een of ander "goedje" als 2-componentenhars oid?

Gr. Paul.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2012, 12:34

pch schrijft:
Duidelijk!
En ook niet dicht te smeren met een of ander "goedje" als 2-componentenhars oid?

Gr. Paul.

Mijn broertje maakt wel eens tanks "dicht" met verdunde rubberlijm.

Of je er snel verder mee komt ... nee, omdat je de tank dan droog en los moet hebben: nl rubberlijm in de tank en goed rondwentelen totdat het hele binnenwerk goed bedekt is - eventueel na drogen nog eens herhalen - en daarna héél goed laten uitdrogen.

Makkelijker is dus een nieuwe tank monteren en dan eens kijken hoe erg het is met de oude.

De rubberlijm-truuk is wel te overwegen bij een oude tank die je niet makkelijk "nieuw" weer vindt, en die ook niet makkelijk is na te maken.

Groeten MarcS

wgoedhard

Berichtdoor wgoedhard » 14 Apr 2012, 10:07

pch schrijft:
Duidelijk!

Gr. Paul.

Ik heb een keer een bezinetank van een motor 'gerepareerd' met een tubetje Aquastop (van Aquaplan volgens mij).
Dat is een rolletje kneedbare kit op 2-componenten basis die je moet samenkneden alvorens te verwerken.
Dit spul kun je zelfs onder water gebruiken, wordt keihard en laat geen vloeistoffen meer door.

De tank is de rest van het seizoen keurig dicht gebleven en heb er daarna een andere tank op gezet.
Laatst nog eens de oude tank bekeken en, ondanks de houtje-touwtje-oplossing, was de tank nog steeds volledig lekvrij.
Alle benzine die er in zat bij vervanging zat er na een jaar nog steeds in en geen lekkage.

Het lijkt onwaarschijnlijk maar Aquastop is dus benzine-bestendig en het werkt.
Heb het gekocht bij Vimeta aan de Hoogte Kadijk in Amsterdam http://www.vimeta.nl/
Misschien heb je er iets aan als tijdelijke oplossing.

Terug naar “Techniek”