Heb ik net 3 maanden geleden een nieuwe grootlichtschakelaar geinstalleerd omdat de originele was overleden, is deze gisterenavond ook naar hoger gelegen oorden verhuisd.
Niet leuk als je met 90 op smalle bergweggetjes om 3 uur in de morgen met grootlicht ineens Zero licht hebt.
Is flink schrikken en gelukkig (snel) na uitschakelen grootlicht nog wel gewoon dimlicht.
Helpt een zweedse lichtversterker (heb ik eens wat over gehoord) tegen dit steeds terugkerend euvel?
Omdat het hier vaak super donker is en lange onverlichte bergweggetjes zonder tegenliggers rijd ik vaak en lang met grootlicht (meer stroom). Daarbij zelfs extra lichten (op grootlichtkabel geschakeld) waardoor de belasting wellicht te groot wordt en de schakelaar te heet?
En als dat de oplossing is, makkelijk te installeren geloof ik en heeft iemand n prijs/besteladres/link voor me?
Zal het ook wel zelf kunne solderen dmv wat relaitjes en kabeltjes maar vind ik te veel gedoe. Wil gewoon stekkertjes pluggen. :cheer:
Dank voor de hulp.
Roger
Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al dood
Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al dood
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
- blauwelaro
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
- Locatie: Almere
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al dood
Hoi Roger,
Als ik 't goed lees heb jij jouw grootlicht circuit uitgebreid met extra lampen. Ik begrijp ook dat je deze er gewoon bij hebt gehangen op de bestaande bedrading. Niet zo gek dat, of je schakelaar of, mogelijk de zekeringen eruit piepen en gaan hemelen. Een Zweedse lichtversterker is niet meer dan een relais zo ik heb begrepen. En inderdaad, voor alle uitbreidingen buiten de normale verlichting moet je sowieso een relais gebruiken om die extra's van stroom te voorzien. Dan gebruik je de bestaande draad alleen als commando naar het relais en loopt de stroom over het relais ipv door je lichtschakelaar.
Het werkt eigenlijk heel simpel, zonder solderen.
Benodigd:
Draad, afhankelijk van de hoeveelheid afnemers de juiste dikte.
Kabelschoentjes
Zwevende zekering en zekeringhouder
Een passend relais, en dan passend qua maat maar voornamelijk geschikt voor de juiste hoeveelheid stroom.
Hoe dikte kabel te bepalen? Gewoon het totale vermogen in Watts bij elkaar optellen dan schijf ik hier wel welke dikte je nodig hebt en hoeveel stroom er loopt. Of zelf berekenen door P=UxI formule uit te voeren waarin P= vermogen in Watts, U= spanning in Volts en I-stroom in Ampére.
Draaddikte is een ander verhaal, ik vermoed dat je stevige lampjes voorop hebt staan en om spanningsval te voorkomen (en je lichtopbrengst te behouden, het geheim van de lichtversterker) vermoed ik dat je 4 mm² moet gaan gebruiken.
Laat maar horen of ik juist heb gelezen en of je wat aan dit advies hebt.
Als ik 't goed lees heb jij jouw grootlicht circuit uitgebreid met extra lampen. Ik begrijp ook dat je deze er gewoon bij hebt gehangen op de bestaande bedrading. Niet zo gek dat, of je schakelaar of, mogelijk de zekeringen eruit piepen en gaan hemelen. Een Zweedse lichtversterker is niet meer dan een relais zo ik heb begrepen. En inderdaad, voor alle uitbreidingen buiten de normale verlichting moet je sowieso een relais gebruiken om die extra's van stroom te voorzien. Dan gebruik je de bestaande draad alleen als commando naar het relais en loopt de stroom over het relais ipv door je lichtschakelaar.
Het werkt eigenlijk heel simpel, zonder solderen.
Benodigd:
Draad, afhankelijk van de hoeveelheid afnemers de juiste dikte.
Kabelschoentjes
Zwevende zekering en zekeringhouder
Een passend relais, en dan passend qua maat maar voornamelijk geschikt voor de juiste hoeveelheid stroom.
Hoe dikte kabel te bepalen? Gewoon het totale vermogen in Watts bij elkaar optellen dan schijf ik hier wel welke dikte je nodig hebt en hoeveel stroom er loopt. Of zelf berekenen door P=UxI formule uit te voeren waarin P= vermogen in Watts, U= spanning in Volts en I-stroom in Ampére.
Draaddikte is een ander verhaal, ik vermoed dat je stevige lampjes voorop hebt staan en om spanningsval te voorkomen (en je lichtopbrengst te behouden, het geheim van de lichtversterker) vermoed ik dat je 4 mm² moet gaan gebruiken.
Laat maar horen of ik juist heb gelezen en of je wat aan dit advies hebt.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al dood
De "Zweedse lichtversterker" moet helpen (zolang je niet meer dan 30 Amp aan gedimd en 30 Amp aan ongedimd licht wilt voeren).
De "Zweedse lichtversterker" schakelt de koplampen via een relais en korte, directe bekabeling vanaf de dynamo. De lichtschakelaars aan het stuur hoeven alleen nog maar de relais-stroom en stads+achterlichten te schakelen -- als je voor stads en achterlicht ledlampen zou nemen blijft er hoegenaamd alleen de "stuurstroom" voor de relais over. NB De "Stuurstroom" is in dit geval niet alleen de stuurstroom voor de relais, maar ook de enige stroom die nog langs het stuur komt.
Wil je nog meer koplampen (of [strike]illegale[/strike] hoogvermogenslampjes) dan moet je hetzij extra relais danwel extra zware relais monteren.
Groeten MarcS
De "Zweedse lichtversterker" schakelt de koplampen via een relais en korte, directe bekabeling vanaf de dynamo. De lichtschakelaars aan het stuur hoeven alleen nog maar de relais-stroom en stads+achterlichten te schakelen -- als je voor stads en achterlicht ledlampen zou nemen blijft er hoegenaamd alleen de "stuurstroom" voor de relais over. NB De "Stuurstroom" is in dit geval niet alleen de stuurstroom voor de relais, maar ook de enige stroom die nog langs het stuur komt.
Wil je nog meer koplampen (of [strike]illegale[/strike] hoogvermogenslampjes) dan moet je hetzij extra relais danwel extra zware relais monteren.
Groeten MarcS
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Thanks blauwelaro en Marc.
Volledig goed gelezen en begrepen wat ik schreef jullie beiden en het verbaasde me inderdaad niet dat deze schakelaars het niet zo heel lang uithielden.
Ik hoop altijd dat het bij mij zo’n vaart wel niet zal lopen, maar dat is uiteraard op z’n zachts gezegd een beetje naief.
Ik zoek echt naar een plug en play oplossing en denk dat Liz en Martin iets dergelijks hebben gevonden. Vele breinen hebben zich reeds over dit „probleem” gebogen en ik weet zeker dat mijn poging zelf een oplossing te berekenen/verzinnen/solderen totaal zinloos is, dus geef ik me graag over aan het kopen van eerder gevonden oplossingen.
Las dat Aad ?? ook iets dergelijks in elkaar heeft gesleuteld.
Heb bij beiden (in de hoop dat er minimaal 1 reageert :laugh: ) verzocht mij een exemplaar te sturen.
Nu de schakelaar ook maar weer vervangen. De vorige (niet origineel van Paddock) is denk ik beyond repair. De originele is wellicht beter?
Volledig goed gelezen en begrepen wat ik schreef jullie beiden en het verbaasde me inderdaad niet dat deze schakelaars het niet zo heel lang uithielden.
Ik hoop altijd dat het bij mij zo’n vaart wel niet zal lopen, maar dat is uiteraard op z’n zachts gezegd een beetje naief.
Ik zoek echt naar een plug en play oplossing en denk dat Liz en Martin iets dergelijks hebben gevonden. Vele breinen hebben zich reeds over dit „probleem” gebogen en ik weet zeker dat mijn poging zelf een oplossing te berekenen/verzinnen/solderen totaal zinloos is, dus geef ik me graag over aan het kopen van eerder gevonden oplossingen.
Las dat Aad ?? ook iets dergelijks in elkaar heeft gesleuteld.
Heb bij beiden (in de hoop dat er minimaal 1 reageert :laugh: ) verzocht mij een exemplaar te sturen.
Nu de schakelaar ook maar weer vervangen. De vorige (niet origineel van Paddock) is denk ik beyond repair. De originele is wellicht beter?
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Voila.
Vandaag van Martin de zweedse lichtversterker ontvangen.
Wat een prachtig stukje vakwerk en maatwerk.
Je kan zo duidelijk zien dat hier een liefhebber van ons merk en een vakman (geschoold in de praktijk) aan gewerkt heeft.
Zelfs de installatiehandleiding (bijna overbodig) was mooi.
Heb hem ingebouwd en na een slechte start (ivm slecht aardcontact/massa werkte alle lampjes erg flauwtjes) een nieuw aardpunt gevonden en alles werkt super! Nu even wachten op de bestelde nieuwe originele Lucas (helaas) schakelaar en hopelijk zijn de problemen dan voorgoed voorbij.
Thanks Martin!
Cheers
Roger
Vandaag van Martin de zweedse lichtversterker ontvangen.
Wat een prachtig stukje vakwerk en maatwerk.
Je kan zo duidelijk zien dat hier een liefhebber van ons merk en een vakman (geschoold in de praktijk) aan gewerkt heeft.
Zelfs de installatiehandleiding (bijna overbodig) was mooi.
Heb hem ingebouwd en na een slechte start (ivm slecht aardcontact/massa werkte alle lampjes erg flauwtjes) een nieuw aardpunt gevonden en alles werkt super! Nu even wachten op de bestelde nieuwe originele Lucas (helaas) schakelaar en hopelijk zijn de problemen dan voorgoed voorbij.
Thanks Martin!
Cheers
Roger
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Als je niets aan de schakeling van extra lampen doet blijf je het probleem houden, bestel maar vast twee nieue Lucas dan, of zet een relais tussen de schakeling naar de extra lampen.
The sky is not the limit, the ground is
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Norbert schrijft:
Da's wat kort door de bocht.
De "Zweedse" schakeling voorziet al in twee 30 Amp relais, dus zolang je niet al teveel extra licht hebt heb je genoeg om nog een paar lampen extra aan te takken.
De truuk is juist dat de originele schakelaar alleen nog maar de relais-stroom en de stads- en achterlichten te verwerken krijgt.
Eventueel kan je met twee "Zweedse" schakelingen links en rechts helemaal apart houden en dan dus direct links en rechts dubbel-licht schakelen.
Groeten MarcS
Als je niets aan de schakeling van extra lampen doet blijf je het probleem houden, bestel maar vast twee nieue Lucas dan, of zet een relais tussen de schakeling naar de extra lampen.
Da's wat kort door de bocht.
De "Zweedse" schakeling voorziet al in twee 30 Amp relais, dus zolang je niet al teveel extra licht hebt heb je genoeg om nog een paar lampen extra aan te takken.
De truuk is juist dat de originele schakelaar alleen nog maar de relais-stroom en de stads- en achterlichten te verwerken krijgt.
Eventueel kan je met twee "Zweedse" schakelingen links en rechts helemaal apart houden en dan dus direct links en rechts dubbel-licht schakelen.
Groeten MarcS
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Landmarcs schrijft:
Juist en aangezien de extra lampen ook over de schakelaar liepen en nu nog lopen wordt die nog steeds belast en dus zal ie er nog steeds uitfikken, alleen duurt het nu iets meer dan 3 maanden.... :P
Norbert schrijft:
Als je niets aan de schakeling van extra lampen doet blijf je het probleem houden, bestel maar vast twee nieue Lucas dan, of zet een relais tussen de schakeling naar de extra lampen.
Da's wat kort door de bocht.
De truuk is juist dat de originele schakelaar alleen nog maar de relais-stroom en de stads- en achterlichten te verwerken krijgt.
Juist en aangezien de extra lampen ook over de schakelaar liepen en nu nog lopen wordt die nog steeds belast en dus zal ie er nog steeds uitfikken, alleen duurt het nu iets meer dan 3 maanden.... :P
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Edward schrijft:
Aha, op die fiets.
Ik nam aan dat de extra lampen toch minstens met een zekere aandacht waren aangelegd (of minstens na het eerdere debacle zijn her-legd).
Groeten MarcS
Landmarcs schrijft:
Norbert schrijft:
Als je niets aan de schakeling van extra lampen doet blijf je het probleem houden, bestel maar vast twee nieue Lucas dan, of zet een relais tussen de schakeling naar de extra lampen.
Da's wat kort door de bocht.
De truuk is juist dat de originele schakelaar alleen nog maar de relais-stroom en de stads- en achterlichten te verwerken krijgt.
Juist en aangezien de extra lampen ook over de schakelaar liepen en nu nog lopen wordt die nog steeds belast en dus zal ie er nog steeds uitfikken, alleen duurt het nu iets meer dan 3 maanden.... :P
Aha, op die fiets.
Ik nam aan dat de extra lampen toch minstens met een zekere aandacht waren aangelegd (of minstens na het eerdere debacle zijn her-legd).
Groeten MarcS
Re:Grootlichtschakelaar Defender na 3 maanden al d
Uiteraard lopen de extra lampen nu ook over het nieuwe grootlichtrelais. De schakelaar krijgt alleen de stroom voor de achterlichten, kentekenplaatverlichting en stadslampjes te dragen. Moet ie kunnen hebben, zelfs een Lucas :laugh: .
Zo achterlijk zijn de extra lampen natuurlijk ook weer niet aangelegd. ;)
Cheers en ben benieuwd naar de werking vanavond.
Roger
Zo achterlijk zijn de extra lampen natuurlijk ook weer niet aangelegd. ;)
Cheers en ben benieuwd naar de werking vanavond.
Roger
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten