Ervaringen met de Puma?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
blauwelaro
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
Locatie: Almere

Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor blauwelaro » 08 Apr 2012, 00:51

Wilde dit eerst in een draadje vragen maar heb bedacht dat dit niet handig is, er zullen wel meer dan 2 reacties komen denk ik.

Marc, Edward en alle anderen. Zit er over te denken om van td-5 110 naar Puma 110 te gaan. Behalve het minder mooi lopen van motor, wat is het verbruik zonder aanhanger, tempo rond de 100 met niet al te veel tegenwind en bij 120Km? Is dat veel meer? Vind 1:8,3 voor gebruik zonder aanhanger al aan de forse kant (110 td-5). Is die 6de versnelling een aanwinst? Wat is je toerental rond de 100 en rond de 120? Zijn jullie blij met de Puma? Zou eigenlijk een nieuwe willen kopen of een hele verse gebruikte.

Graag wat informatie, wordt niet heel enthousiast over berichten waarbij gezegd wordt, mijn LR is eigenlijk een omgebouwde TD-5 met wat verloopjes naar de "nieuwe" Ford Duratorq motor.
Zijn jullie blij met deze motor en alles daaromheen? Nog bepaald advies? De td-5 is betrekkelijk onderhoudsvrij voor wat betreft de distributie, tandwiel en ketting, hoe zit dat eigenlijk met die duratorq?

Met dank alvast voor jullie reply, Johan
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor JoostKenya » 08 Apr 2012, 07:52

Gisteren ben ik een dagje naar Lake Baringo geweest om samen met mijn nieuwe navigator de paden voor de komende rally raid te verkennen (tijdens de wedstrijd in mei rijden we dan met de TD5-racer). In totaal 450 kilometer gereden waarvan 130 kilometer met snelheid over stenen paden in de bush waar nooit een auto komt. Aan het eind van de dag heb ik weer eens de conclusie getrokken dat de Puma een geniale auto is!!
Bij mij na een hele dag sturen alleen maar glimlachen op mijn gezicht :)

De tank was wel vrijwel leeg (reserve ging net voor huis aan) maar ik heb ook niet rustig gereden. Het verbruik hier in Kenia is denk ik ook niet zomaar te vergelijken met Nederland. Normaal is het ongeveer 1:9.

Ik vind de Puma motor veel fijner dan de TD5!! Vanaf 1500 toeren heb je gewoon veel koppel. Op dat punt laat de TD5 je in de steek. Mijn Puma heeft trouwens een Alive tuning waardoor ie nog wat levendiger wordt.

De zesde versnelling is super. Ik rijd op 34 inch banden maar daar heeft de motor absoluut geen problemen mee. Bij 90-100 rijd ik vaak al in zijn 6. De Puma is ook een stuk stiller en het nieuwe interieur en de ventilatie zijn beter.

Nog een puntje, de puma schakelt ook veel beter dan de R380. Hoewel er personen zijn die er niet mee overweg kunnen. Mijn theorie: als je wel eens vrachtwagen rijdt vind je de bak geweldig, als je alleen maar in boodschappenauto's rijdt dan vind je het waarschijnlijk niks. Maar zelf vind ik het een hele fijne bak.

Ik snap dat gezeur over het motorgeluid ook niet. De puma klink nou eenmaal een beetje als een trekker. Maar dat past ook wel bij deze auto. Als de turbo er bij komt en maximaal koppel geleverd wordt vind ik het geluid jusit wel OK. Het kan trouwens zijn dat mijn auto anders klinkt aangezien er "afrikaanse" software in de ECU van mijn Puma zit. Wellicht dat er anders ingespoten wordt vanwege het moeten kunnen lopen op diesel met meer zwavel. Mijn auto stond namelijk een keer naast een Engels exemplaar en die Puma motor klonk veel rustiger.

De Puma heeft trouwens ook geen riem dus net zo onderhouds vriendelijk. Wellicht beter omdat je geen olie uit de kabel boom hoeft te verwijderen. ;)

Twee probleempjes bij mij:
Na een dagje extreem hobbelen fikt de zekering van het remlicht er steeds uit. Daardoor krijgt de ECU vervolgens niet mee dat je overschakelt waardoor het toerental kortstondig te hoog blijft. Ik heb het al eens eerder gehad en toen vonden iets vaags wat op sluiting leek in de achterlichten.
Recent hebben we bij 90.000 kilometer een koppeling vervangen omdat de veren van de koppelingsplaat losgekomen waren. De garantieperiode was net verstreken en daardoor hebben we het wisselen hier in de werkplaats zelf maar gedaan.

Deze problemen zijn vervelend voor de Landrover liefhebber maar wellicht dramatisch voor iemand anders. Hoewel het koppelingsprobleem vanaf 2009 door een iets andere koppelingsplaat waarschijnlijk opgelost is. En ik denk dat er dergelijke problemen ook met de TD5 zijn.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2012, 10:38

De 130 Puma is de fijnste Defender die ik ooit gereden heb. Laat je door mij vooral niet verwarren, want ik het een beetje een haat/liefde verhouding met dat ding en ook met het merk. :blink: :blink:

Eigenlijk wil ik schrijven dat het de minst slechte Defender is die ik ooit gereden heb, want diep in mijn hart vind ik die dingen helemaal nergens op slaan. Zoveel technische oplossingen die gewoon knullig zijn en ook nog gewoon slecht gebouwd. Chassis die krom uit de fabriek komen, vulplaatjes, etc. Daar wordt mijn technisch hart een beetje groen van. :X :X

Maar de verslaving is er niet minder om en dat geeft wat cynisch gedrag van mijn kant. :blush: :blush:

Oké, dat is duidelijk!

De Puma is de fijnste Def die je kopen kunt. Behoudens wat kinderziekten met oa de vacuümpomp en de koppeling is het ook een betrouwbare. Op de snelweg is het lekker rijden en met of zonder kar is er altijd voldoende koppel en vermogen. De kachel hebben ze zelfs onder de knie gekregen en die werkt nu ook gewoon goed. Natuurlijk met wat gebruiksaanwijzing, maar hé het is een Def!

Het dash is een kwestie van smaak, maar ik ben er zeer content mee.
Mijn verbruik ligt op de 1:8.5 en dat is met veel aanhangers en overal vol gas rijden. Maatje van me rijd met gemak 1:10. :huh: :huh:

Tempo op de snelweg bij 120 zal rond de 120 liggen, welk toerental daarbij hoort weet Marc je vast te vertellen, daar let ik nie op. :P

Waarom ik vaak zanik over de Td4 vs Td5 is dat ik de Td5 een leuker blok vind. Klinkt beter, leukere eigenschappen, karakterestieker, etc. Maar er is geen twijfel dat een Td4 de betere is. In het terrein, in de file en met de aanhanger is de anti-stall regeling briljant en het rijdt gewoon soepeler en rustiger dan de Td5.

Zeer zeker een aanrader al ga je de Td5 wel missen. :P :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2012, 11:07

Dag Johan,

Afgezien van het geluid (misschien moet ik een Td5-geluidsmodule inbouwen) is zoals JoostKenya schrijft de TD4 overduidelijk sterker. Toch, maar dat komt wellicht door mijn TD4 die niet "Alived" is, vind ik het oppakken vanaf 1500 niet helemaal toppie (de Td5 doet dat weliswaar amechtiger, maar tegelijkertijd mooier/gelijkmatiger). Mijn TD4 toonde vóór een software-update nog meer "gekkigheid" tussen de 1500 en 2000 toeren, daar zat oorspronkelijk een echte rimpel die kennelijk vanuit de ECU werd veroorzaakt.

Qua verbruik: Ik vrees dat de TD4 iets dorstiger is als de Td5, althans blijk ik ondanks mijn zuinigheidsmanie vooralsnog een paar procenten meer verbruiken (maar ik rijd ook net iets vlotter en harder met de TD4 - hij maakt het te gemakkelijk). En dan even de "harde" cijfers: ik rijd gemiddeld over het jaar heen iets beter als 1:10,5 met de TD4, rustig rijdend op de lange einden ± 110 km/u soms harder soms zachter. 's Winters ligt het verbruik vaak (net) onder de 1:10, en 's zomers probeer ik dat weer "goed te maken".

Dan de bak: Als je 10 jaar aan de R380 gewend bent dan vraag je je met de MT82 af waar de versnellingen zijn. Na heel even een gewenning is het ook weer vanzelfsprekend (en makkelijker want bij de R380 zijn er eigenlijk een paar truukjes nodig om het echt goed en vlot te laten gaan).
De MT82 schakelt heel vlot en met heel bescheiden bewegingen.
Enige "nadeel" is de wat ongewone, onregelmatige verdeling van de versnellingen. Gelukkig is de 6e hoog genoeg want er zit al een (aangepaste) Disco-tussenbak achter. (Die tussenbak zorgt dan overigens ook weer voor een heel ruim verschil tussen hoog en laag - wat weer geen probleem is omdat 1-hoog weer lekker laag is.) Zie overigens ook mijn reactie http://www.landroverclubholland.nl/index.php/forum/12-techniek/840530-onbekende-losse-connector-onder-cubby?limit=6&start=6

En wat ik "eeuwig" zonde vind: het dashbord van de TD4 (maar er zijn hele volksstammen die zeggen dat er nu eindelijk een dashbord in zit).

O, ja, of het waar is en dus werkelijk een Puma-kwaal weet ik niet, maar ik heb een duidelijk mindere respons van het stuur. Ik had bij de Td5 nooit het vage gevoel (of ontbrekende) gevoel dat de TD4 mij wel geeft. Kijk ik even te lang naar iets naast de weg dan geeft de auto mij geen feed-back en moet ik echt weer even zien waar hij heen wil.
Een LandRover specialist (eentje die gewoonlijk geen al te domme dingen zegt) zei mij dat het te maken had met de andere gewichtsverdeling: Het TD4-blok staat verder naar achter en veel hoger als de Td5. Zou kunnen, en misschien past dit dan ook bij de tegenwoordig standaard geleverde stabilisatorstangen, 't zo ook kunnen dan er meer aan de geometrie veranderd is (en het zou ook kunnen dat mijn vorige (Td5) een opvallend stabiele was en/of mijn huidige (TD4) een wat wankelmoedige auto is.

O ja: De Puma's hebben nogal eens last van lekkage aan de tussenbak, en de (niet-Salisbury) achteras vertoont kennelijk ook zo nu en dan kuren (o.a. een zacht tikken bij het uitrollen).


Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Roger B. » 08 Apr 2012, 11:48

geen ervaring met puma, maar tussenbaklekkage hadden 200tdi, 300tdi, en td5 ook...immers allemaal lt230
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2012, 12:03

De mijne is in de garantieperiode terug geweest voor een andere keerring en nu is het over. Zo is ook de koppeling vervangen, de vacuümpomp, de kachelradiateur gemodificeerd (mooi woord voor deels afplakken)en zijn er nog een aantal zaken gedaan. Het is dus de vraag of een nieuwe daar nog last van heeft? :huh: :huh:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Thomas Td5 » 08 Apr 2012, 12:09

Mijn Defender ervaringen zijn met een Td5 90 en twee Puma 130's. De motor is al voldoende behandeld hierboven. Wat ik een (prettig) verschil vond was de ergonomie. Het interieur van een Puma Defender is veel beter dan dat van zijn voorgangers.

Gebruikersavatar
blauwelaro
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 Mar 2011, 20:08
Locatie: Almere

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor blauwelaro » 08 Apr 2012, 13:42

Dank allemaal voor jullie adviezen en persoonlijke beleving van de Puma.
Ook voor bijdragen die eventueel nog komen.
Hou dit draadje in de gaten.
Ik denk donderdag eens een proefrit te gaan maken en misschien een klein onderhandelingetje te gaan beginnen afhankelijk van mijn ervaring met rijden en m'n gevoel bij de Puma.
Ken de Puma motor helemaal nog niet, heb de motor zelfs nog niet gehoord of gezien.
Ook niet in een andere auto dan de Defender.
Maar wie weet, gaat dat snel veranderen.
Ben zeer verknocht aan m'n 110'tje en de td-5 maar wil een nieuwere.
Jullie verhalen klinken mij oké in de oren, ben benieuwd.
Toen ik 17 jaar oud werd kocht ik m'n eerste 88", daarmee heb ik het Land Rover virus opgelopen. Weet nu, éénmaal besmet, gaat 't nooit meer over.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2012, 13:56

blauwelaro schrijft:

Ken de Puma motor helemaal nog niet, heb de motor zelfs nog niet gehoord of gezien.


Een stratenmaker hier in de buurt heeft dezelfde motor in al z'n Transits. Met elkaar hebben die al twee miljoen kilometers afgelegd. Hij is er zeer tevreden over en heeft nog geen gekke dingen meegemaakt. De oudste staat nu op 355.000km. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

roy72
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 Dec 2010, 10:53

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor roy72 » 08 Apr 2012, 15:33

heb helaas geen ervaring met de td 5.
heb eerst een 2009 130 gehad en rijd nu een 2010 90 soft top.

ben zeer te spreken over de puma, motorisch doet ie het goed.
de 130 1,5 jaar gehad en er 35000 km mee gereden met alleen onderhoud.
om 1 of andere reden was de 130 wel zuiniger in gebruik, maar dat kan zeer zeker ook aan mijn rechtervoet liggen.
rijd 80% van de tijd met een gesloten tandemasser rond en in de stad lust hij dan best een beetje diesel, ongeveer 1 op 6 op de b wegen doet hij dan ongeveer 1 op 9,5 en op de snelweg rond de 100 km per uur verbruikt hij 1 op 8,5.

verder vind ik de stoelverwarming, airco en voorruitverwarming ook erg prettig.

in het terrein rijd ik over het algemeen rond in 3 laag, hij heeft er geen moeite mee en hobbelt over het algemeen overal omhoog.

de 130 deed heel af en toe een druppeltje vanaf de tussenbak en op de 90 is ie een beetje vettig.

succes met de aankoop.

gr roy


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten