Landmarcs schrijft:
Het blok is (naast dat het lichter is, althans dat meen ik gelezen te hebben) een stuk naar achter en naar boven gegaan. De versnellingsbak zit ook goed omhoog. Ik weet niet precies wat dat doet met de voertuig-dynamiek.
Misschien is het net genoeg om een wat onzekerder gevoel te geven ?
Misschien is het gewoon een gebrek van mijn auto, ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Mijn auto werd afgeleverd met duidelijk merkbaar uitspoor. Het mikken tussen vangrail en vrachtauto op een versmalde Duitse autobahn was dus een stevige beproeving.
Een net omgeploegde Zweedse bosweg gaf ook een verrassend weggedrag ... (een gevalletje waarbij eigenlijk alle gedrag weg was - "weg gedrag" dus).
Anyway, ik kreeg maar zo stabilisatorstangen meegeleverd, wellicht vinden ze in Solihull ook dat dit een nuttig/noodzakelijk kwaad is. Mijn oude Td5 deed het prima zonder stabilisatorstangen.
Groeten MarcS
PS Ik ben best tevreden over mijn bandjes, een goed merk: Michelin, en gelukkig heb ik ook nog een "collectie" XPC's en die deden het uitstekend onder de oude Td5 dus die zijn een prima vergelijking. In Frankrijk in de sneeuw hebben de XPC's zich weer van hun beste kant laten zien. De Michelin Latitude Cross zijn denkelijk beter voor het zomerse toeren.
MarcS,
Voertuigdynamica is nog steeds mijn specialisme.
En het probleem dat je beschrijft heeft (hoe ik het lees) te maken met rechtuitstabiliteit (kleine variaties in gierhoeksnelheid, dwarsversnelling) en heeft niet zozeer te maken met handling (grotere variaties in gierhoeksnelheid, dwarsversnelling)
Primaire invloeden op handling:
- ligging van waarte punt (positie motor)
- bandstijfheden
- veerstijfheden
- stabilisatoren
- (dempers)
Primaire invloeden op rechtuitstabiliteit
- stuurinrichting (speling, wrijving)
- vooras (speling wrijving)
- wiel geometrie (dat uitspoor!)
- hysterese door banden
- Rubbers in ophanging
- Alle andere componenten die zorgen voor speling, wrijving, hysterese
Laten we het zwaarte punt een secundaire invloed op de rechtuitstabiliteit noemen. En in feite is de motor wat naar achter best wenselijk voor de handling eigenschappen. Er zit al genoeg gewicht op de vooras van een Defender.
Ik zou het exemplarisch verschil tussen de oude TD5 en de nieuwe Puma dan ook eerder in de besturing en dat uitspoor zoeken. Staat het toe/uitspoor nu wel goed afgesteld? Wissel je banden eens voor/achter en kijk of het dan anders is. Is de stuurinrichting goed afgesteld?