Ervaringen met de Puma?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor JoostKenya » 08 Apr 2012, 17:43

Landmarcs schrijft:
O, ja, of het waar is en dus werkelijk een Puma-kwaal weet ik niet, maar ik heb een duidelijk mindere respons van het stuur. Ik had bij de Td5 nooit het vage gevoel (of ontbrekende) gevoel dat de TD4 mij wel geeft. Kijk ik even te lang naar iets naast de weg dan geeft de auto mij geen feed-back en moet ik echt weer even zien waar hij heen wil.
Een LandRover specialist (eentje die gewoonlijk geen al te domme dingen zegt) zei mij dat het te maken had met de andere gewichtsverdeling: Het TD4-blok staat verder naar achter en veel hoger als de Td5. Zou kunnen, en misschien past dit dan ook bij de tegenwoordig standaard geleverde stabilisatorstangen, 't zo ook kunnen dan er meer aan de geometrie veranderd is (en het zou ook kunnen dat mijn vorige (Td5) een opvallend stabiele was en/of mijn huidige (TD4) een wat wankelmoedige auto is.


Dat lijkt me stug. Blok naar achter is voertuigdynamisch eigenlijk alleen maar beter!
Ik zou dit probleem eerder zoeken in een iets te krap afgesteld stuurhuis of in te strakke swivels. Zou ook uit de banden kunnen komen. Marc, misschien moet je eens op fatsoenelijke banden gaan rijden? ;)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2012, 20:22

JoostKenya schrijft:
Landmarcs schrijft:
O, ja, of het waar is en dus werkelijk een Puma-kwaal weet ik niet, maar ik heb een duidelijk mindere respons van het stuur. Ik had bij de Td5 nooit het vage gevoel (of ontbrekende) gevoel dat de TD4 mij wel geeft. Kijk ik even te lang naar iets naast de weg dan geeft de auto mij geen feed-back en moet ik echt weer even zien waar hij heen wil.
Een LandRover specialist (eentje die gewoonlijk geen al te domme dingen zegt) zei mij dat het te maken had met de andere gewichtsverdeling: Het TD4-blok staat verder naar achter en veel hoger als de Td5. Zou kunnen, en misschien past dit dan ook bij de tegenwoordig standaard geleverde stabilisatorstangen, 't zo ook kunnen dan er meer aan de geometrie veranderd is (en het zou ook kunnen dat mijn vorige (Td5) een opvallend stabiele was en/of mijn huidige (TD4) een wat wankelmoedige auto is.


Dat lijkt me stug. Blok naar achter is voertuigdynamisch eigenlijk alleen maar beter!
Ik zou dit probleem eerder zoeken in een iets te krap afgesteld stuurhuis of in te strakke swivels. Zou ook uit de banden kunnen komen. Marc, misschien moet je eens op fatsoenelijke banden gaan rijden? ;)


Het blok is (naast dat het lichter is, althans dat meen ik gelezen te hebben) een stuk naar achter en naar boven gegaan. De versnellingsbak zit ook goed omhoog. Ik weet niet precies wat dat doet met de voertuig-dynamiek.
Misschien is het net genoeg om een wat onzekerder gevoel te geven ?

Misschien is het gewoon een gebrek van mijn auto, ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Mijn auto werd afgeleverd met duidelijk merkbaar uitspoor. Het mikken tussen vangrail en vrachtauto op een versmalde Duitse autobahn was dus een stevige beproeving.
Een net omgeploegde Zweedse bosweg gaf ook een verrassend weggedrag ... (een gevalletje waarbij eigenlijk alle gedrag weg was - "weg gedrag" dus).

Anyway, ik kreeg maar zo stabilisatorstangen meegeleverd, wellicht vinden ze in Solihull ook dat dit een nuttig/noodzakelijk kwaad is. Mijn oude Td5 deed het prima zonder stabilisatorstangen.


Groeten MarcS


PS Ik ben best tevreden over mijn bandjes, een goed merk: Michelin, en gelukkig heb ik ook nog een "collectie" XPC's en die deden het uitstekend onder de oude Td5 dus die zijn een prima vergelijking. In Frankrijk in de sneeuw hebben de XPC's zich weer van hun beste kant laten zien. De Michelin Latitude Cross zijn denkelijk beter voor het zomerse toeren.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re:Ervaringen met de Puma?

Berichtdoor JoostKenya » 09 Apr 2012, 08:55

Landmarcs schrijft:

Het blok is (naast dat het lichter is, althans dat meen ik gelezen te hebben) een stuk naar achter en naar boven gegaan. De versnellingsbak zit ook goed omhoog. Ik weet niet precies wat dat doet met de voertuig-dynamiek.
Misschien is het net genoeg om een wat onzekerder gevoel te geven ?

Misschien is het gewoon een gebrek van mijn auto, ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen. Mijn auto werd afgeleverd met duidelijk merkbaar uitspoor. Het mikken tussen vangrail en vrachtauto op een versmalde Duitse autobahn was dus een stevige beproeving.
Een net omgeploegde Zweedse bosweg gaf ook een verrassend weggedrag ... (een gevalletje waarbij eigenlijk alle gedrag weg was - "weg gedrag" dus).

Anyway, ik kreeg maar zo stabilisatorstangen meegeleverd, wellicht vinden ze in Solihull ook dat dit een nuttig/noodzakelijk kwaad is. Mijn oude Td5 deed het prima zonder stabilisatorstangen.


Groeten MarcS


PS Ik ben best tevreden over mijn bandjes, een goed merk: Michelin, en gelukkig heb ik ook nog een "collectie" XPC's en die deden het uitstekend onder de oude Td5 dus die zijn een prima vergelijking. In Frankrijk in de sneeuw hebben de XPC's zich weer van hun beste kant laten zien. De Michelin Latitude Cross zijn denkelijk beter voor het zomerse toeren.


MarcS,

Voertuigdynamica is nog steeds mijn specialisme.
En het probleem dat je beschrijft heeft (hoe ik het lees) te maken met rechtuitstabiliteit (kleine variaties in gierhoeksnelheid, dwarsversnelling) en heeft niet zozeer te maken met handling (grotere variaties in gierhoeksnelheid, dwarsversnelling)

Primaire invloeden op handling:
- ligging van waarte punt (positie motor)
- bandstijfheden
- veerstijfheden
- stabilisatoren
- (dempers)


Primaire invloeden op rechtuitstabiliteit
- stuurinrichting (speling, wrijving)
- vooras (speling wrijving)
- wiel geometrie (dat uitspoor!)
- hysterese door banden
- Rubbers in ophanging
- Alle andere componenten die zorgen voor speling, wrijving, hysterese

Laten we het zwaarte punt een secundaire invloed op de rechtuitstabiliteit noemen. En in feite is de motor wat naar achter best wenselijk voor de handling eigenschappen. Er zit al genoeg gewicht op de vooras van een Defender.

Ik zou het exemplarisch verschil tussen de oude TD5 en de nieuwe Puma dan ook eerder in de besturing en dat uitspoor zoeken. Staat het toe/uitspoor nu wel goed afgesteld? Wissel je banden eens voor/achter en kijk of het dan anders is. Is de stuurinrichting goed afgesteld?


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten