Onbekende losse connector onder cubby

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Willem_G

Onbekende losse connector onder cubby

Berichtdoor Willem_G » 07 Apr 2012, 16:18

Terwijl ik onder de Puma lig om een kabeltje te trekken voor twee fijne Hella Comet's zie ik to mijn verbazing een losse connector en een losse draad hangen. Had net zo'n goede zin om die hella's te monteren, maar wil getverderrie eerst dit euvel oplossen. Maar ik loop me rot te zoeken waar die connector nu van is. Dat losse draadje was snel gevonden. Bleek van de handremverklikker. Die mis je niet zo snel, maar iemand die weet waar die connector in of aan moet? Zwarte draad en witte met een paars streepje. Vraag mij trouwens af hoe dat los is geschoten. Dat handremdraadje was gewoon afgebroken, terwijl hij verstopt zit achter allerlei andere kabeltjes. Foto genomen van de binnenzijde onder de cubby.

groet Willem.

Roger B.

Re:Onbekende losse connector onder cubby

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2012, 17:39

een niet gebruikte funktie? bijvoorbeeld voor een automaat ofzo?

niet alle stekkers in en aan een auto moeten ook persée ergens op gezeten hebben natuurlijk....
gone

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 07 Apr 2012, 18:45

Loze connector, heb ik ook aan gedacht Roger, maar dan hebben ze hem wel heel erg los laten hangen. Heb nog even het Wiring Diagram gecheckt. Die van de Puma alleen iets met Throttle EGR inlet, maar daar zit niet eens een connector tussen. Maar is het wel enige wit-paarse draadje in het hele handboek. In de oude van 2002, die toch veel op de nieuwe kabelboom lijkt, loopt het enige wit-paarse draadje naar Unit Fuel Tank. Maar dat lijkt mij sterk, want auto loopt gewoon. Bah wat een flutpuzzel... heb mijn kop zelfs al door het luikje proberen te steken, maar kan niets vinden!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2012, 19:49

Steek eens een digitaal cameraatje door het luikje.
Nee niet voor de prijswinnende foto's, maar omdat je wellicht wat aan de plaatjes hebt om de origine te traceren (zelden wordt zo'n cameraatje voldoende op waarde geschat, ik vergeet het ook maar al te vaak, ik gebruik het bijv. ook om de nauwelijks af te lezen water-, gas- en electra-meterstanden af te lezen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2012, 20:23

Bij de 130 hangen er her en der wel meer stekkers los te hangen. Zie niet in waarom je je daar druk om moet maken als alles het doet? :huh: :huh:

En ja, die witte hoort los te hangen. Dat doet ie tenminste al vanaf nieuwe zo. ;)

Vergeet niet dat een Puma een Td5 is met een andere motor. verder is er zo min mogelijk aangepast want dat kost geld. Dus zit er tussen de radiateur en de ventilator een cm of 30, zit de ouwe kachel erin met een verloop naar een nieuwe kachel en ga zo maar door. :blink: :blink:

Probeer nou niet iets dat echt hélémaal nergens op slaat te begrijpen, want dat geeft alleen maar ergernis. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 07 Apr 2012, 21:47

Daar heb ik wat aan Edward. Niet te geloven, losse stekkers.... zo heb ik het niet geleerd op de technische school.... Maakt me ook geen fluit verder uit dan, dan kan ik fijn verder met mijn Hella's. :) En Marc, dat is zeker een tip, zo'n camera. Ik moet zeker op zoek naar een 'snake cam' nu, nooit aan gedacht...

Bedankt voor de tips...

Gr. Willem.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2012, 21:49

Edward schrijft:

Vergeet niet dat een Puma een Td5 is met een andere motor. verder is er zo min mogelijk aangepast want dat kost geld. Dus zit er tussen de radiateur en de ventilator een cm of 30, zit de ouwe kachel erin met een verloop naar een nieuwe kachel en ga zo maar door. :blink: :blink:

Zeg maar gerust dat een Puma een Td5 is met een verkeerde* motor.
Ik enige wat niet verkeerd is is dat extra beetje power (daardoor is ie dan ook wat dorstiger).

* en daarbij ook nog eens een malle bak (als je rustig wilt rijden zijn de nogal willekeurig verdeelde versnellingen geen aanwinst, dat er een 6e versnelling is is natuurlijk wel weer een winst)

MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2012, 22:46

Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:

Ik enige wat niet verkeerd is is dat extra beetje power (daardoor is ie dan ook wat dorstiger).

* en daarbij ook nog eens een malle bak (als je rustig wilt rijden zijn de nogal willekeurig verdeelde versnellingen geen aanwinst, dat er een 6e versnelling is is natuurlijk wel weer een winst)

MarcS

De enigen die die bak mal vinden zijn zondagsrijders zoals jij die eigenlijk beter in een Fiat Panda kunnen gaan zitten. Hang maar eens wat achter die 110 en je zult die bak enorm gaan waarderen. :P :P

Wil je Pand style zondagsrijden kun je gewoon 1,2,4,6, schakelen. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2012, 10:30

Edward schrijft:
Landmarcs schrijft:
Edward schrijft:

MarcS

De enigen die die bak mal vinden zijn zondagsrijders zoals jij die eigenlijk beter in een Fiat Panda kunnen gaan zitten. Hang maar eens wat achter die 110 en je zult die bak enorm gaan waarderen. :P :P

Wil je Pand style zondagsrijden kun je gewoon 1,2,4,6, schakelen. ;)

Edward, ik kan de 1e ook nog overslaan !! B)

Maar nu verder serieus (en dat op de zondagmorgen).

Mijn punt is niet dat er allerlei goede kanten aan de Puma bak zitten, en dat je er een kar achter kan hangen, mijn punt is dat ie niet logisch is.
Een logische opvolging van versnellingsverhoudingen is er eentje waarbij de stappen geleidelijk, in een regelmatig patroon, kleiner worden.

Als voorbeeld voor een "regelmatige" bak de R380:
1>2 = 58%, 2>3 = 66%, 3>4 = 72%, 4>5 = 77% (en de optionele Overdrive: 72%)
Als je dan naar de MT82 (de Puma-bak) kijkt:
1>2 = 52%, 2>3 = 60%, 3>4 = 71%, 4>5 = 82%, 5>6 = 74% (en natuurlijk geen overdrive nodig)

NB Hoe hoger het percentage hoe kleiner de stap tussen de 2 versnellingen

Als je naar de cijfers kijkt zie je bij de Puma een (mooi) lage 1e, dan een opeenvolging waarbij 4 en 5 erg kort op elkaar volgen, en dan de 6e weer een grotere sprong maakt. Dat is dus wat ik tegen de MT82 heb. Dat schakelt dus niet logisch en maakt dat je niet op je gevoel kan schakelen maar dat je je steeds moet realiseren "waar je zit". Je merkt dit met name als je een bochtig en/of hellingrijk traject rijdt waarbij je in 3-4-5 en soms 6 rijdt, vooral als je terug moet schakelen is de opeenvolging gewoon een tikje "Panda-esk" (om eerlijk te zijn; ik heb geen ervaring met het WWF-icoon).

Nu zullen er best gevallen zijn dat dit net handig uitkomt, maar als je kijkt naar een sector waar het echt gaat om optimale versnellingen en minimaal verlies/maximale prestaties, dwz de fiets dan is het versnellingen verloop steeds (in ieder geval voor die fietsen waar het om de prestaties gaat) volgens het regelmatige patroon opgebouwd.
Er zijn ook evidente winstpunten bij de MT82: de 6 versnellingen (dus geen "noodzaak" om over een extra overdrive te twijfelen), de grote stap tussen 1 & 2 zodat je de 1e ook echt nuttig kunt gebruiken, en (weliswaar gewenningsgevoellig) het vlotte schakelen -- bij de R380 ben je, ook al hoeft ie niet traag te zijn, toch even "onderweg" met de pook.

Groeten MarcS

PS Als ik een Panda had willen hebben dan had ik er wel eentje (een 4x4) gekocht, en dan had ik er beslist niet zondags mee gereden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Apr 2012, 11:55

misscien is er wel een constructeur die nadenkt en er verstand van heeft, en gedacht heeft, we bouwen een bak die past bij de motorkarakteristiek EN geschikt is voor de toepassing (een WERKauto, geen toertuffertje)

misschien zijn de versnellingen wel goed gekozen om flink helling op met aanhanger in gunstig toerental te zitten bij,de snelheden die je dan rijdt...

gezien jij onzuiniger rijdt met de puma en ed niet, zal de motor/bak niet op het nieuwe rijden ontworpen zijn
gone

Terug naar “Techniek”