Hoi allemaal,
Gisteravond bij thuis komst zag ik de einddemper van mijn Disco '96 onder een hoek van 90 graden naar beneden wijzen. Niet geheel conform specifikaties dus ;) De demper is aan de achterkant (of is het voorkant? in ieder geval het dichtsbij de motor) afgebroken, precies op de aanzet tussen pijp en demper.
Dus deze zal vervangen moeten worden.
Maar toch uit nieuwsgierigheid borrelden de volgende vragen op:
- is het veilig (gassen die in de auto komen etc.) om zonder de einddemper te rijden?
- is het legaal (extra geluid etc.) om zonder einddemper te rijden?
- kan/mag ik i.p.v. de einddemper de pijp verlengen om zo de uitlaat op normale lengte te krijgen?
- waarom was er bij de doorwading van de LGE een scherpe knik in de "afrit" zodat nu mijn einddemper is afgebroken? :P
Ben benieuwd.
Grt Arjan
Uitlaat vragen...
Uitlaat vragen...
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!
1996 300tdi ES
1996 300tdi ES
Re:Uitlaat vragen...
Er rijden genoeg Land Rovers ron dmet zgn 'straight thru' uitlaten. Ofwel niks meer dan een pijp om de gassen tot achter de wagen te brengen. :P Dempers? Allemaal onzin! :blush:
Je kunt ervan maken wat je wilt. Geen punt, wettelijk niet en voor de apk niet. Zolang het maar deugdelijk is. Eventueel kun je hem ook door het zijscherm laten uitkomen. Let er dan wel op dat er een nette eindflens op komt zodat er geen scherpe delen zijn. Anders mag het weer niet. ;)
Je kunt ervan maken wat je wilt. Geen punt, wettelijk niet en voor de apk niet. Zolang het maar deugdelijk is. Eventueel kun je hem ook door het zijscherm laten uitkomen. Let er dan wel op dat er een nette eindflens op komt zodat er geen scherpe delen zijn. Anders mag het weer niet. ;)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re:Uitlaat vragen...
Ik denk dat het laswerk meer kost dan het bestellen en monteren van een nieuwe (midden- en) einddemper.
Hier staat degene die ik heb besteld en gemonteerd: http://www.paddockspares.com/esr2391-centre-and-rear-silencer-assembly-300tdi-except-japan.html
Kost 45 euri en gewoon degelijke kwaliteit en pasvorm
Hier staat degene die ik heb besteld en gemonteerd: http://www.paddockspares.com/esr2391-centre-and-rear-silencer-assembly-300tdi-except-japan.html
Kost 45 euri en gewoon degelijke kwaliteit en pasvorm